Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-25, 16:22
  #1
Medlem
Voodooprastens avatar
För oss som brukar se gamla svenska sensationsfilmer mellan 50 - 70-talet, så kan Jan-Olof Rydqvist vara ett återkommande ansikte. Synnerligen i hans senare framtädanden så har han ett näst intill uselt och mediokert sätt att agera framför kameran, vilket blir mycket skrattretande och komiskt för tittaren.

Han föddes 1930 och innehöll mest under sin tidiga karriär en massa småroller i komedier, tills på 50-talet då han medverkade som kriminell yngling i två av Arne "rötägget" Ragneborns censuromtalade filmer Farlig Frihet (1954) och Flamman (1956).
Efter att ha fått prova på en karriär som manusförfattare åt Hasse Ekmans kriminalfilm Stöten (1961) - som blev en flopp, så försvann Jan-Olof ifrån filmbranschen i hela 8 år, tills han dök upp i mjukporrfilmen Eva - den utstötta (1969) som en lågbegåvad pedofil.

Roller som sliskig snuskgubbe eller som ondskefull gangster skulle komma att förfölja Jan-Olof under hans resterande karriär, vilket var mycket förståeligt pga hans tjocka figur och vidriga uppsyn.

Hans mest minnesvärda roller var i filmerna Smutsiga Fingrar (1973), Anita - Ur en Tonårsflickas Dagbok (1973), Sängkamrater (1975) och Kärleksvirveln (1977).

Här kommer en samling youtubeklipp som någon vänlig själ laddat upp, med ett handplock av hans (usla) rollprestationer:

Smutsiga Fingrar
Kärleksvirveln (Här kallad "Jag vill ligga med din älskare mamma")
Kärleksvirveln 2
Kärleksvirveln 3
Anita - Ur en Tonårsflickas Dagbok


Kort efter att Kärleksvirveln var avklarad så dog Jan-Olof Rydqvist på sin egna 47-årsdag den 26 Januari 1977. Enligt Daniel Ekeroths bok "Swedish Sensationsfilms" så ska det ha florerat ett rykte om att Jan-Olof åt och drack sig själv till döds efter att ingen hade dykt upp på hans födelsedagsfest som han hade förberett med fest och läckerheter. Något annat som Daniel hävdar i boken är att Jan-Olof var en trogen nazist och tydligen påfrestande att ha att göra med.
Något som även är märkbart är hans påtagliga sinnesfrånvaro, vilket får en att misstänka kognitiva störningar i ett resultat av ett missbruk.

I det här klippet; https://www.youtube.com/watch?v=VAWBxtikvWI framgår det att Jan-Olof var en stor förbrukare av alkohol och att han fick dåligt inflytande på Arne Ragneborn efter filmen Farlig Frihet.

Någon som kan verifiera några av de rykten som jag har listat upp här eller kan invända med någon egen fakta eller skvaller som de hört eller vet om denna märkliga herre?

Vad får ni för tankar om Jan-Olof?
Citera
2015-06-06, 19:35
  #2
Medlem
Hej!

Det är en biografi på gång om Jan-Olof Rydqvist. Kommer bli synnerligen detaljerad samt ta död på en del myter. Ett mycket sorgligt men fascinerande levnadsöde.
Citera
2015-06-06, 23:10
  #3
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krolock
Hej!

Det är en biografi på gång om Jan-Olof Rydqvist. Kommer bli synnerligen detaljerad samt ta död på en del myter. Ett mycket sorgligt men fascinerande levnadsöde.
Om du vet nåt så kan du väl berätta
Citera
2015-06-08, 15:55
  #4
Medlem
Jag vet lite, så till vida att det är jag själv som skriver biografin Men jag vill ju inte döda mitt eget material innan det kommit ut. Men det kommer bli en vindlande och fascinerande historia, om än väldigt sorglig.
Citera
2015-06-26, 16:52
  #5
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krolock
Jag vet lite, så till vida att det är jag själv som skriver biografin Men jag vill ju inte döda mitt eget material innan det kommit ut. Men det kommer bli en vindlande och fascinerande historia, om än väldigt sorglig.

Intressant!

Hur kommer det sig att du tog initiativet att skriva en biografi om denna legendariska (men något bortglömda) herre? Kommer biografin innehålla intervjuer och berättelser ifrån gamla vänner och kollegor till Jan-Olof? Isåfall vilka?

Nu har du gjort mig så förväntansfull att jag måste beordra dig att uppdatera här i tråden när boken är utgiven!
Citera
2018-03-17, 18:51
  #6
Medlem
Väcker liv i denna döda tråd, Blev biografin någonsin klar?
Citera
2020-01-23, 11:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farssbinder
Väcker liv i denna döda tråd, Blev biografin någonsin klar?


Trampe nämnde den i något av de senaste Della Morta
Citera
2022-02-26, 17:58
  #8
Medlem
SvendPris avatar
Enligt en artikel i veckans mitti Östermalm är boken på g.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback