Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-25, 11:48
Medlem
Funderar starkt på att köpa en stuga/lägenhet/liknande i fjällvärlden.

Har inga problem att få till 15% kontantinsats, tänkte sedan finansiera driften med att hyra ut den via förmedling - detta är ju dock lite osäkert och kan alltså innebära att min kostnad per år kan bli både betydligt högre än beräknad, men kanske även lägre. Kan någon resonera kring denna frågeställning så vore det såklart önskvärt också. (Har räknat med intäkter på 50.000kr/år då jag själv inte har barn så kan jag ju hyra ut dom hetaste veckorna (sportlov, påsklov) och själv nyttja den före, mellan och efter dessa tider).

Men har iaf tänkt att OM jag nu ska köpa så ska det vara relativt nybyggt och/eller renoverat, det ska vara ett attraktivt läge - helst ski-in/ski-out och på en ort som även attraherar norrmän (dom verkar gilla att köpa fjällstugor i Sverige - eftersom att jag tänker mig att detta kommer gynna prisutvecklingen.

Jag åker inte skidor själv (har gjort, men nu är det andra saker i fjällen som lockar) men har struckit alla alternativ att köpa stuga utanför dom större skidorterna då jag tror det är mindre hävstång på prisutvecklingen över tid. Ser alltså ett stugköp som ungefär 50% privat nöje och 50% en investering. Lägger kanske 10-15000kr på stughyror per år idag - bättre lägga denna summa och lika mycket till på något man äger?

En investering skulle innebära att jag ligger på 85% belåning såväl på stugan (inledningsvis) som min lägenhet i medelstor svensk stad (har i runda tal kanske 60% belåning på den idag).

All nyfinansiering räknar jag amortering på 50år.

Räknar i min optimistiska värld att värdeutvecklingen på en stuga kan vara 5% per år framöver då det är mycket nyproduktion på G som ju blir dyrare och dyrare att bygga för varje år. Detta innebär ju en väldigt bra avkastning över tid, då belåningen är såpass hög.

Riskmomentet är ju såklart om priserna faller, räntan skenar på kort tid eller att hyresintäkterna uteblir i hög grad? Hur fasen ska jag bedöma dessa risker?
Citera
2015-05-26, 07:57
Medlem
Puffes avatar
Kortsiktigt tror jag du skulle göra en bra affär, Sverige idag (svt) gjorde ett inslag i vintras om just att det blivit populärt att investera på det här sättet runt skidorterna och att det främst är norrmän och svenska storstadsbor som håller på med detta.

Långsiktigt tror jag det kan bli tufft om du inte har mer än 15% till insats men det är mina spekulationer.
Säsongerna skidåkning/fjällvandring är också väderberoende förutom att det beror på hur mycket pengar folk har över till semestern.
Att efterfrågan ökar just nu med prisökningar som följd är inte säkert att det gör i framtiden.

Svårt att få en större koll på omsättningen i stugbyar exempelvis då de ofta fungerar som flyktingboende offseason.
Förr var det också större bland folket i stort att åka på skidresor, nu för tiden är det inte lika utbrett även om det går ihop på att den övre medelklassen har det som nöje.
(men de köper ofta en egen fjällstuga, därmed prisökningen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in