Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 23:44
  #1
Medlem
Hej,

För ett år sen köpte jag en SSD till min gamla mac. Det blev en bra prestandaboost och både skriv/läshastigheten ökade ordentligt. Mätte då med ett program som heter Blackmagic disk speed test.
Skrivhastigheten låg då på ca 220, stadigt under ca 3-4 minuters mätning. Numera varierar hastigheten kraftigt, från 200 ner till 80 MB/s. Det är inte alls lika stabilt, och badbollen är tillbaka oftare :-/

Blir det så här efter ett år? Vad kan man göra, varför har hastigheten sänkts?
Citera
2015-05-24, 23:49
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Hej,

För ett år sen köpte jag en SSD till min gamla mac. Det blev en bra prestandaboost och både skriv/läshastigheten ökade ordentligt. Mätte då med ett program som heter Blackmagic disk speed test.
Skrivhastigheten låg då på ca 220, stadigt under ca 3-4 minuters mätning. Numera varierar hastigheten kraftigt, från 200 ner till 80 MB/s. Det är inte alls lika stabilt, och badbollen är tillbaka oftare :-/

Blir det så här efter ett år? Vad kan man göra, varför har hastigheten sänkts?

Hur gammal Mac? Vilken version av OS/x? Om din version är så gammal att den saknar TRIM-funktionerna så blir det sådär.
Citera
2015-05-25, 07:54
  #3
Medlem
Har du aktiverat TRIM? TRIM hjälper till att underhålla en SSD för att undvika sämre prestanda med tiden.

TRIM är endast aktiverat i OS X om du använder en SSD från Apple, men har du en SSD av annat märke kan du använda Chameleon SSD Optimizer för att aktivera TRIM. Se länk, http://chameleon.alessandroboschini.com
Citera
2015-05-25, 10:11
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Hej,

För ett år sen köpte jag en SSD till min gamla mac. Det blev en bra prestandaboost och både skriv/läshastigheten ökade ordentligt. Mätte då med ett program som heter Blackmagic disk speed test.
Skrivhastigheten låg då på ca 220, stadigt under ca 3-4 minuters mätning. Numera varierar hastigheten kraftigt, från 200 ner till 80 MB/s. Det är inte alls lika stabilt, och badbollen är tillbaka oftare :-/

Blir det så här efter ett år? Vad kan man göra, varför har hastigheten sänkts?
pga av att man till skildnad från på en hårddisk så kan man ej skriva till en SSD utan att först radera den först och det sköts av en funktion som heter TRIM.

När du tar bort en fil så raderas ej filen på ett sätt som SSD disken tycker är korrekt, dvs den är fortfarande markerad som använd av SSD och när du sedan vill skriva på den platsen så tvingas SSD själv utföra denna radering och det är det som gör att badbollen syns.

Så SSD är inte svaret på alla problem!
Citera
2015-05-25, 12:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Hur gammal Mac? Vilken version av OS/x? Om din version är så gammal att den saknar TRIM-funktionerna så blir det sådär.

2010. Har den senaste osx.

Tog bort Trim enabler ( https://www.cindori.org/software/trimenabler/ ) för att datorn "låste sig" när jag startade den i felsäkert läge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback