Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 20:34
  #1
Medlem
QP Cheeses avatar
Tjena.

Jag hat googlat runt men inte fått något riktigt bra svar, grannen kom över till mig med en laptop hon glömt lösen på och visst, det fixar jag. Trodde jag iallafall. Efter lite googlande kom jag fram till att datorer med Windows 8 tydligen har en inställning i bios som heter "Legacy support" som gör att oavsett hur jag mekkar allt så startar endast win8 vid omstart av datorn. Eftersom jag använder Linux med programmet SAM för att ta bort lösen måste datorn kunna boota från andra OS. Jag kom fram till att jag kan ändra denna samt secure boot till "Disabled" men att det då kan bli problem med att starta win8 igen. Kan det vara så enkelt, eftersom jag inte installerar något utan endast kör Linux live, samt inte tar bort några filer i Win8 bara sätter Legacy support på Disabled igen så ska allt vara frid och fröjd?

Sen har jag frågan om, eftersom det är ett outlook-inlogg och inte ett vanligt på datorn, om det är annorlunda vad gäller lösen eller om det fungerar exakt på samma sätt som på vista/7 eller om det är någon typ av moln-lösning för datorn? Var några år sen jag höll på med sånt här känner jag...
Citera
2015-05-24, 21:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Kan det vara så enkelt, eftersom jag inte installerar något utan endast kör Linux live, samt inte tar bort några filer i Win8 bara sätter Legacy support på Disabled igen så ska allt vara frid och fröjd?

Ja det är rätt uppfattat.
För säkerhets skull bör du vara extra försiktig/noggrann, så att du inte "tappar" booten till windows när du egentligen vill boota en live-image.


Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Sen har jag frågan om, eftersom det är ett outlook-inlogg och inte ett vanligt på datorn, om det är annorlunda vad gäller lösen eller om det fungerar exakt på samma sätt som på vista/7 eller om det är någon typ av moln-lösning för datorn? Var några år sen jag höll på med sånt här känner jag...

Win8 vill och försöker "lura" användarna att logga in med molntjänst, men det går också att skapa vanliga lokala användare.
Den senare kan du ju manipulera (som på vista/7), så chansa på att det är en sådan.

Är det verkligen ett "Microsoft account", så prova utan kabel+"airplane mode" så att ni bara provar mot lokalt cache:at lösen.
Eller se om "lösenordsfråga" eller alternativ e-post kan hjälpa till med åtkomst på riktigt.

Så fort ni kommer in i den så skapa en ny lokal admin-user, så att du lättare kan hjälpa nästa gång...
Citera
2015-05-24, 22:14
  #3
Medlem
QP Cheeses avatar
Tack för ditt svar. Gick in på outlook och bad att få lösen skickat och då stod det ett telefonnummer där som vi får hoppas är grannens så löser det sig ändå. Men det här gjorde mig lite sne faktiskt, ska de hålla på såhär är nog snart dags att överge windows för gott...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback