Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 18:54
  #1
Medlem
Hej.
Jag har två röjsågar som jag har problem med.

Den första sågen:
Startar inte, tände till en gång annars ingen reaktion när man drar i snöret.
Tändstiftet hade något oboy likande klet, har tvättat rent och blåst av tändstiftet.
Gjort rent förgasaren, blåst igenom soppa-filter + soppaslang.

Startar inte på startgas heller, men bra gnista.


Den andra sågen:
Startade inte först, gjorde rent förgasaren och den startar lätt, men den går bara om man håller fullgas. Då ligger den på tomgång. Släpper man gasen så dör den direkt.

Nu undrar jag vad det kan vara för fel på dessa sågar? Vad kan man mer göra?
Tack på förhand.
Citera
2015-05-24, 19:12
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av town
Den första sågen:
Startar inte, tände till en gång annars ingen reaktion när man drar i snöret.
Tändstiftet hade något oboy likande klet, har tvättat rent och blåst av tändstiftet.
Byt...i största möjliga mån bör du undvika att felsöka en motor med tändstift som är det minsta tveksamt.

Citat:
Gjort rent förgasaren
Kollade du om membranet hade några småsprickor och hål?

Citat:
men bra gnista.
Om jag hade fått 1 krona för varje gång någon sagt det och ändå haft tändproblem så hade jag kunnat köpa mig en pizza....det krävs mycket mer kraft för att få gnista under kompression och det är mer än tillräckligt för att släcka gnistan om tändsystemet inte fungerar ordentligt.


Citat:
[/b]Startade inte först, gjorde rent förgasaren och den startar lätt, men den går bara om man håller fullgas. Då ligger den på tomgång. Släpper man gasen så dör den direkt.
Har du försökt justera förgasaren?

När du gör rent förgasare, blåser du rent alla småhål och kanaler med ex: 5-56/wd-40/silikonspray/bromsrengöring?
Citera
2015-05-24, 23:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av town
Hej.
Jag har två röjsågar som jag har problem med.

Den första sågen:
Startar inte, tände till en gång annars ingen reaktion när man drar i snöret.
Tändstiftet hade något oboy likande klet, har tvättat rent och blåst av tändstiftet.
Gjort rent förgasaren, blåst igenom soppa-filter + soppaslang.

Startar inte på startgas heller, men bra gnista.


Den andra sågen:
Startade inte först, gjorde rent förgasaren och den startar lätt, men den går bara om man håller fullgas. Då ligger den på tomgång. Släpper man gasen så dör den direkt.

Nu undrar jag vad det kan vara för fel på dessa sågar? Vad kan man mer göra?
Tack på förhand.

Vilka fabrikat är det på sågarna och hur gamla är dom?
Citera
2015-05-26, 17:27
  #4
Moderator
rotadents avatar
Övriga fordon --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2015-05-26, 22:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Byt...i största möjliga mån bör du undvika att felsöka en motor med tändstift som är det minsta tveksamt.

Kollade du om membranet hade några småsprickor och hål?

Om jag hade fått 1 krona för varje gång någon sagt det och ändå haft tändproblem så hade jag kunnat köpa mig en pizza....det krävs mycket mer kraft för att få gnista under kompression och det är mer än tillräckligt för att släcka gnistan om tändsystemet inte fungerar ordentligt.


Har du försökt justera förgasaren?

När du gör rent förgasare, blåser du rent alla småhål och kanaler med ex: 5-56/wd-40/silikonspray/bromsrengöring?

Ok ska testa nytt stift, aldrig blåst småhål med 5-56/wd-40/silikonspray/bromsrengöring, eller låta förgasaren bada i bensin? Blåste bara rent med kompressor nu.

Ok vad kan man göra om de är någon tänddel? byta grejer?
sågarna är 2st sågar som jag köpte för 500 spänn på blocket, dom har gått bra i hela förra sommaren, men nu gick ingen av dom.
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Vilka fabrikat är det på så5-56/wd-40/silikonspray/bromsrengöringgarna och hur gamla är dom?

tror det är en tanaka och en stil.

Tanakan är snarare en grästrimmer, ser ut såhär:
http://auctionimages.s3.amazonaws.co...1/18015554.jpg
Citera
2015-05-28, 04:00
  #6
Medlem
Hur är det med kompressionen? Går det lätt att dra i snöret? Om du håller i snöret och släpper sågen faller den i backen då eller stannar den kvar uppe? Faller den ned så är det troligt att kompressionen är dålig. Blandar du bensinen själv eller använder du typ Aspen 2t bensin?
Det är vanligt med hemma blandat att man tar lite extra olja och då koksar kolvringen fast med dålig kompression som följd. Det brukar gå att pilla loss den försiktigt och göra rent. Annars byta till ny kolv och ring.
Citera
2015-05-28, 20:39
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpson
Det är vanligt med hemma blandat att man tar lite extra olja och då koksar kolvringen fast med dålig kompression som följd. Det brukar gå att pilla loss den försiktigt och göra rent. Annars byta till ny kolv och ring.
Används en jaso FC/FD klassad olja kan du köra på 10% utan problem med sot för oljan innehåller tensider som löser sot så det följer med avgaserna.

http://en.wikipedia.org/wiki/JASO_M345
Citera
2015-05-28, 23:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mpson
Hur är det med kompressionen? Går det lätt att dra i snöret? Om du håller i snöret och släpper sågen faller den i backen då eller stannar den kvar uppe? Faller den ned så är det troligt att kompressionen är dålig. Blandar du bensinen själv eller använder du typ Aspen 2t bensin?
Det är vanligt med hemma blandat att man tar lite extra olja och då koksar kolvringen fast med dålig kompression som följd. Det brukar gå att pilla loss den försiktigt och göra rent. Annars byta till ny kolv och ring.

Tycker båda har rätt bra komp, känns inget konstigt iaf, jag har blandat själv i en 5L dunk med 2% två-taktsolja. Bör kanske titta på kolven, vart köper kan kolv med kolvringar? Röjsågarna är säkert 20 år gamla.


Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Används en jaso FC/FD klassad olja kan du köra på 10% utan problem med sot för oljan innehåller tensider som löser sot så det följer med avgaserna.

http://en.wikipedia.org/wiki/JASO_M345

Ok får köpa de nästa gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback