Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 17:11
  #1
Medlem
Tillbakablickens avatar
Jag har på senaste tiden börjat begränsa storleken på mina måltider avsevärt då jag kommit fram till att jag alltid ätit mycket mer än jag behöver men det leder också till att jag kan bli lite hungrig då och då under några timmar.
När det händer brukar jag ta en morot eller liknande för att stilla hungern lite till min nästa måltid.

Borde jag då göra det eller borde jag rida ut stormen till nästa måltid om vi säger att den är 3 timmar fram i tiden? Många påstår nämligen att det är dåligt då man inte "håller igång metabolismen" genom att inte äta på typ 5 timmar men det är inte många som hänvisar till källor om man säger så...

Så hur är det egentligen?
Citera
2015-05-24, 17:32
  #2
Medlem
Nytt-kontos avatar
Kan bara tala om egna erfarenheter och det är att hunger handlar till största del om vanesak. Själv äter jag bara 1 gång om dagen normalt och har gjort det dom senaste 10 åren. Har inga problem med matsmältningen och känner mig sällan hungrig.

Däremot när jag ändrar mönstret och antingen äter ovanligt mycket eller även 2 måltider på dagen så känner jag direkt dagen efter att jag blir hungrigare än normalt innan min måltid.


Det viktiga oavsett är att du får i dig den näringen du behöver. Sen hur många gånger du delar upp den på spelar mindre roll. Självklart bör du äta mer innan du ska anstränga kroppen mer men annars är det mest vanesak.
Citera
2015-05-24, 18:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jag har på senaste tiden börjat begränsa storleken på mina måltider avsevärt då jag kommit fram till att jag alltid ätit mycket mer än jag behöver men det leder också till att jag kan bli lite hungrig då och då under några timmar.
När det händer brukar jag ta en morot eller liknande för att stilla hungern lite till min nästa måltid.

Borde jag då göra det eller borde jag rida ut stormen till nästa måltid om vi säger att den är 3 timmar fram i tiden? Många påstår nämligen att det är dåligt då man inte "håller igång metabolismen" genom att inte äta på typ 5 timmar men det är inte många som hänvisar till källor om man säger så...

Så hur är det egentligen?


Det är bara strunt och en myt som jag inte vet varifrån den uppstår. Men man ser ju att media och tidningar av alla de slag skriver om myter hela tiden. I jobbet ser jag löpsedlarna varje dag och det är ganska så ofta som det står felaktigheter om kost och träning som rubrik.

Ang frågan:
Ja, det är väl inget fel i att äta mellan måltiderna. Speciellt morot som i stort sett är kalorifritt. Alltid när man skär ner på matens massa så påverkar det en. Att du blir hungrigare är vanligt, men det försvinner inom loppet av några veckor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback