Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 16:17
  #1
Medlem
Hejsan. För ca en månad sedan så började vissa knappar haka upp sig på mitt tangentbord på min Macbook Pro från tidigt 2011 och det visade sig att hela tangentbordet behövde bytas ut. Något som skulle gå på drygt 3000 kr men jag lyckades få det att gå på hemförsäkringen så det blev bara 1500 kr. I och med att jag har en granne som jobbar på Machuset eller vad företaget hette så bytte han även min hårddisk till en SSD-disk och la i så att jag har 10 gb ram istället då jag köpt dessa komponenter tidigare men aldrig bytt.

Idag upptäckte jag att det står "Kontrollera batteriet" och jag läste då något om att det problemet kan uppkomma när man byter ramminne och att nollställa systemhanteraren kan hjälpa. Jag följde en guide på Apple's hemsida och eftersom det inte går att ta ur batteriet så gjorde jag följande.

Stäng av datorn.
Koppla in MagSafe eller USB-C-strömadaptern i en strömkälla och i datorn.
Tryck på Skift-Kontroll-Alternativ (till vänster) på det inbyggda tangentbordet och på strömbrytaren samtidigt.
Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt.
Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

Men det står fortfarande "Kontrollera batteriet" så jag kollade upp hur många cykler batteriet har gått vilket är 337 och vad jag har läst så ska batteriet klara betydligt mer än så.

Stämmer det att detta problemet kan uppstå när man byter ramminne och hur får jag i sådana fall bort varningstexten? Eller måste jag byta batteri? Är inte så sugen på det efter att jag precis kostat på datorn en del pengar.
Citera
2015-05-24, 16:19
  #2
Medlem
tzjs avatar
Jag vet inte vad maxkapaciteten är för RAM i din modell, men kolla med din granne och hör om det kan ha något samband med uppgraderingen. En SMC-reset borde löst en sådan glitch om det nu är en glitch och inte ett allvarligare fel.
Citera
2015-05-24, 16:38
  #3
Medlem
Gick över till grannen som sa att batteriet börjar bli lite dåligt men att det går använda något år till. När det börjar komma upp i 700 cykler är det dags att byta det. Har även laddat hem "Battery Health Monitor" som visar att batteriet har Current Capacity på 74 procent och Charge Cycles på 84% men det kan inte stämma då batteriet enligt Apples hemsida ska klara 1000 cyklar och 337 är inte 84% av 1000.
__________________
Senast redigerad av BenWW 2015-05-24 kl. 16:41.
Citera
2015-05-24, 17:13
  #4
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Gick över till grannen som sa att batteriet börjar bli lite dåligt men att det går använda något år till. När det börjar komma upp i 700 cykler är det dags att byta det. Har även laddat hem "Battery Health Monitor" som visar att batteriet har Current Capacity på 74 procent och Charge Cycles på 84% men det kan inte stämma då batteriet enligt Apples hemsida ska klara 1000 cyklar och 337 är inte 84% av 1000.
Coconut Bttery tycker jag är bättre isf, testa det. Du kan testa att reseta PRAM också för säkerhets skull.
Citera
2015-05-24, 17:43
  #5
Moderator
Rassas avatar
Hur gammal är datorn?

Enligt Apple ska batteriet komma upp i 1000 laddningscykler innan det anses vara förbrukat, men det innebär inte att alla batterier alltid kommer klara 1000 cykler innan det är helt dött. Apple ger garantin att batteriet ska klara 1000 cykler under garantitiden, vilket är ett år normalt sett eller tre år med Apple Care. Om man har kört datorn med laddaren ansluten under större delen av tiden så blir antalet cykler lågt, men batteriet slits ändå ut och tappar i kapacitet.

EDIT: Läste slarvigt, datorn var visst från 2011, my bad.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2015-05-24 kl. 17:50.
Citera
2015-05-24, 18:28
  #6
Medlem
Nu har jag återställt PRAM men det står fortfarande kontrollera batteriet.
__________________
Senast redigerad av BenWW 2015-05-24 kl. 18:30.
Citera
2015-05-25, 18:26
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Nu har jag återställt PRAM men det står fortfarande kontrollera batteriet.

Jag skulle tro att det är normalt, batteriet är fyra år gammalt och används av datorn även om laddaren är inkopplad. Det slits med tiden. Det lär hålla ett tag till, det är ju egentligen du som avgör när det ska bytas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback