Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 14:47
  #1
Medlem
kryptonajts avatar
Jag har en ide om att isolera ett växthus för att slippa flytta in under vintern.

Under ligger det frigolit(cellplast isolering).
Ta en grövre presenning och "passa" in över växthuset och sedan klippa till den som ett tält över växthuset. Ta isoleringsskivor/rullar och fästa på insidan av presenningen, alltså mellan växthuset och presenningen.

Tror ni det skulle räcka med en mindre, typ, kupevärmare och en bunt LE lampor för att hålla allt vid liv över vintern?

Växthuset är ~190x250x200cm.

Jag är rätt ny i trädgården så jag förstår om ni dumförklarar mig.
Citera
2015-05-24, 16:11
  #2
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonajt
Jag har en ide om att isolera ett växthus för att slippa flytta in under vintern.

Under ligger det frigolit(cellplast isolering).
Ta en grövre presenning och "passa" in över växthuset och sedan klippa till den som ett tält över växthuset. Ta isoleringsskivor/rullar och fästa på insidan av presenningen, alltså mellan växthuset och presenningen.

Tror ni det skulle räcka med en mindre, typ, kupevärmare och en bunt LE lampor för att hålla allt vid liv över vintern?

Växthuset är ~190x250x200cm.

Jag är rätt ny i trädgården så jag förstår om ni dumförklarar mig.

Det beror på hur mycket ström du är beredd på att köpa under vintern.

Om du lägger isolering utanför glaset och en presenning utanför det så borde det funka med en värmefläkt på 2kw.
Problemet är väl mer om växthuset tål vikten.
Citera
2015-05-24, 18:16
  #3
Medlem
Vart i Sverige bor du? Vad har du för växter att hålla vid liv?
Citera
2015-05-24, 20:10
  #4
Medlem
kryptonajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Det beror på hur mycket ström du är beredd på att köpa under vintern.

Om du lägger isolering utanför glaset och en presenning utanför det så borde det funka med en värmefläkt på 2kw.
Problemet är väl mer om växthuset tål vikten.

Yes, precis så jag menade med isoleringen.
Så ett par hundra i månaden för elen då antar jag?

Är noga med att hålla efter med snön på taket, ser det helt ut att vara på bristningsgränsen kan jag bara sätta upp någon temporär regel bara.
Citera
2015-05-24, 20:12
  #5
Medlem
kryptonajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTyk
Vart i Sverige bor du? Vad har du för växter att hålla vid liv?

Runt Västernorrland.

Det är bra mycket olika, chili, tomat, jordgubbar(everbearing), citron, mm, mm.
Citera
2015-05-24, 23:31
  #6
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonajt
Yes, precis så jag menade med isoleringen.
Så ett par hundra i månaden för elen då antar jag?

Är noga med att hålla efter med snön på taket, ser det helt ut att vara på bristningsgränsen kan jag bara sätta upp någon temporär regel bara.

Blir det riktigt jäkla kallt så kommer värmefläkten att gå mycket.
Sedan beror det på hur varmt du vill ha det i växthuset.
Men fungerar tror jag definitivt att det gör om du håller undan snön och isolerar ordentligt.
En viss mängd snö är bara bra då det blir extra isolering.
Citera
2015-05-24, 23:43
  #7
Medlem
bradgardsindianens avatar
Har du många växter som ska övervintra så det fyller hela växthuset? Annars kan man väl tränga ihop växterna och göra som en hydda inne i växthuset?
Fast jag tror nog värmekostnaden ändå kan bli ansenlig om man ska hålla kring nio, tio plusgrader (tomater kan väl få köldskador om den är någon tid under åtta grader).
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-05-24 kl. 23:48.
Citera
2015-05-25, 18:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonajt
Runt Västernorrland.

Det är bra mycket olika, chili, tomat, jordgubbar(everbearing), citron, mm, mm.

Allt du nämner är växter som min familj haft utomhus (långre söderut) utan problem. Har du möjlighet att flytta in citronen under vintern? det andra borde klara sig bra, det dör men växer upp igen eller nyplanteras till våren. hör med din trädgårdshandlare.
Citera
2015-05-29, 22:00
  #9
Medlem
Vill du göra så rek jag en del
1.Isolera marken som du tänkt

2.bygg ett enkelt tält " av bubbelplast inte i växthuset ett med mindre yta, den plast man får i försändelser-kan köpas på rulle
isolera även resten av huset med det

3.Kör enbart din frostvakt i "Tältet" inte i hela växthuset (billigare)

Sätt termostaten på det lägsta din klenaste växt tål.

Odlar norr om dej.Funkar ok tomat o annat ettårigt kan du skörda längre på så vis, citrus vill ha en viloperiod i lite svalare , fikon, ananas, går bra att ha där med.
Jordgubbar lever ju ute , du kan inte skörda under vintern hur som.Men du kan ha en massa tropiska växter som inte går ute hos oss i norr.

Ingen pressening den tar bort allt ljus!Ev ett simpelt vanligt lysrör gammaldags som drar ström som en glödlampa gör, på 16 timmar okt-mars , över plantorna.
__________________
Senast redigerad av Zigga 2015-05-29 kl. 22:10.
Citera
2015-05-30, 13:54
  #10
Medlem
Sammanbrotts avatar
Ibland funkar det med varmgarage eller sval källare. Måste vara råttfritt.
Citera
2018-01-09, 20:19
  #11
Medlem
Nån som odlat i geodesic domes..

Typ geodome.se..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback