Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 12:20
  #1
Medlem
LorenzoLameasss avatar
Som rubriken antyder så är jag ute efter en dator som jag kan redigera mina GoPro-filmer i formatet som rubriken anger. Har en äldre PC i dagsläget som inte fixar rendering mm. Har listat ut ungefär vad jag behöver och det är 16 gb ram och minst 256 gb ssd. Vet ej om man fixar det med I5 4-kärnig alt. I7 2-kärnig? Är skillnaden stor?

Är det ett måste med separat grafikkort om man bara ska syssla med videoredigering, dvs. inget spelande? Säljaren i Mac-butiken menar på att redigering sker i 2D vilket innebär att man inte har någon större nytta av grafikkort som främst hanterar 3D. Har kikat lite på mac mini som uppfyller dessa prestanda men som saknar grafikkort samt Imac. Misstänker att bilden blir för liten för att editera i Macbook!?
Citera
2015-05-24, 12:36
  #2
Avstängd
Njors avatar
i7 är flera trådar samtidigt, medan i5 har mindre men oftast högre klockfrekvens. Därav passar väldigt bra till gaming.

Om du vill få mest valuta för pengarna så bygger du en egen dator och satsar på en CPU med hög klockfrekvens och flera kärnor. Som en sådan: https://www.dustinhome.se/product/50...-ghz-processor

Processormodell: Intel Core i7 4790K
Processorhastighet: 4 GHz
Max. turbohastighet: 4,4 GHz
Antal kärnor: 4 st

Nej, det är inget måste. Rendering sker med CPUn och inte GPUn. Så du behöver inte slänga ut på ett grafikkort för flera tusen.

Säljaren försöker göra det han är bra på, att sälja Mac. Så om du inte vill lägga ut ca 20000+ på en Mac. Bygg en egen. Då kan du komma undan med ~12k och få en betydligt kvickare och anpassad dator.
Citera
2015-05-24, 13:43
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenzoLameass
Säljaren i Mac-butiken menar på att redigering sker i 2D vilket innebär att man inte har någon större nytta av grafikkort som främst hanterar 3D.

Vilket kvalificerat skitsnack... Såväl Premiere som Final Cut Pro använder GPU offload. Jag har hellre en klen CPU och ett monstruöst grafiksystem än tvärt om i en videoredigeringsdator. Detta oavsett om vi pratar om Windows eller OsX.

Däremot finns det inga Macar förutom Mac Pro som har sådana grafikkort som gör någon skillnad.
Citera
2015-05-24, 13:47
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njor

Nej, det är inget måste. Rendering sker med CPUn och inte GPUn.

Fel. Enormt fel. Jättefel.

Googla lite på GPU acceleration. Räkna med 4-5 gånger högre fart redan med ett gtx670 än enbart den CPU du nämner.
Citera
2015-05-24, 14:24
  #5
Avstängd
Njors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fel. Enormt fel. Jättefel.

Googla lite på GPU acceleration. Räkna med 4-5 gånger högre fart redan med ett gtx670 än enbart den CPU du nämner.

Du har rätt, jag trodde först det var GPUn men läste runt lite och det verkade som de flesta skrev att det sker med CPUn, enbart. Vilket var väldigt fel. Jag tar tillbaka det jag skrev.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback