Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-05-26, 14:17
  #61
Medlem
VikingaKonungs avatar
I Indien betyder dock ''våldtakt'' egentligen ungefär ''våldsam överfallsvåldtäkt'', inte samma som i Sverige.

I Sverige anmäls våldtäkter i en mycket högre utsträckning än i de allra flesta delar av världen, definitionen är bredare, dessutom om någon t.ex. säger att deras partner våldtagit dem 50 gånger räknas det då som 50 olika våldtäkter, inte en - vilket är ganska unikt för Sverige.

Sen bidrar ju också självklart den högsta utomeuropeiska invandringen per capita i Europa till Sveriges många (och ökande) våldtäkter.
Citera
2015-05-26, 18:26
  #62
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Jag är inte pk och mina inlägg har inget att göra med känslor. Det är känslotänkandet som bidragit till att vidga våldtäktsdefinitionen på ett sånt sätt att ordet blivit praktiskt taget intetsägande.

Jag vet redan att invandringen gjort att vi har fler riktiga våldtäkter, men jag tror ändå att det är värre i Indien. Där gissar jag att våldtäkt inte alltid anmäls, medan riktiga våldtäkter i Sverige nästan alltid anmäls + alla falska anmälningar.

Vem är du att bestämma om ett finger, penis eller ett dött objekt är värst att få inkört i underlivet mot sin vilja?

Myterna & okunskapen om våldtäkt är fortfarande utbredd i Sverige 2015 & "skylla sig själv"-syndromet synnerligen levande.

Att det t ex skulle vara värre att bli våldtagen av en främling än av sin partner är en myt, sprungen ur mäns uppfattning om vad våldtäkt är.

Blir man våldtagen i sitt hem - som ska vara den tryggaste platsen - av en person som det är meningen att man ska kunna lita på & vara trygg med, så är skadorna av en helt annan karaktär och omfattning, än om du blir våldtagen av en komplett främling.

Många kvinnor har också "skylla sig själv"-attityden och min teori är att det då handlar om självbedrägeri & ett försök att känna sig trygg. Om man kan intala sig att det enbart är kvinnor som klär sig eller uppför sig på ett visst sätt, som blir våldtagna så kan man tryggt leva vidare i (den falska) förvissningen att det aldrig kommer att hända en själv.
Citera
2015-05-26, 18:30
  #63
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Om du ofredar en kvinna och pullar henne mot hennes vilja så kan det rubriseras som våldtäkt...

Och felet med det är?
Citera
2015-11-25, 10:29
  #64
Medlem
Folk verkar inte inse problemet med att ta hit mestadels män från kulturer där kvinnosynen är så oerhört olik våran. I vissa av dessa länder är det till och med lagligt med våldtäkter inom äktenskapet.

Jag säger inte att alla invandrare och flyktingar våldtar, långt ifrån, men många har tyvärr en medeltida kvinnosyn och det får konsekvenser.

Det spelar ingen roll hur godhjärtade, öppna eller hur mycket våra mammor intalat oss hur snälla vi är!

Våldtäkterna i allmänhet och överfallsvåldtäkterna ökar varje dag och de kommer fortsätta öka markant.

Grattis alla 7-klövare, det var så har ni ville ha det!
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback