Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-23, 17:33
  #1
Medlem
Blipp-Blopp-Bobs avatar
Hej,

Rubriken är ganska kort och tämligen spot-on till vad jag tänkte fråga.

Noterade att så fort man sänkte räntan, här i Sverige, så sjönk kronans värde gentemot, t.ex USD.
Och nu talas det om att USA ska börja höja sin ränta.
Innebär det att om USA höjer räntan så kommer deras valuta att stärkas ännu mer gentemot kronan?

Antar att detta är en tämligen grov förenkling av ett tämligen avancerat system.
Citera
2015-05-23, 18:03
  #2
Medlem
Om jag inte är helt ute och cyklar så innebär en sänkning av reporäntan från Riksbanken i att den svenska kronan deprecieras gentemot exempelvis dollarn. Detta innebär att det blir "billigare" att köpa svenska varor.

Räntesänkningen är ett försök att stimulera svensk ekonomi genom penningpolitiken för att elda på exporten och inflationen
Citera
2015-05-23, 18:18
  #3
Medlem
Blipp-Blopp-Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovN
Om jag inte är helt ute och cyklar så innebär en sänkning av reporäntan från Riksbanken i att den svenska kronan deprecieras gentemot exempelvis dollarn. Detta innebär att det blir "billigare" att köpa svenska varor.

Räntesänkningen är ett försök att stimulera svensk ekonomi genom penningpolitiken för att elda på exporten och inflationen

Så har jag också förstått det hela.
Då borde en räntehöjning i USA, som ev. kan komma i september medföra att dollarn stärks mer. Kan alltså vara en bra taktik och köpa på sig lite dollar trots att den kan kännas dyr.
Citera
2015-05-23, 20:48
  #4
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blipp-Blopp-Bob
Så har jag också förstått det hela.
Då borde en räntehöjning i USA, som ev. kan komma i september medföra att dollarn stärks mer. Kan alltså vara en bra taktik och köpa på sig lite dollar trots att den kan kännas dyr.

Ja, den borde gå upp, allt annat lika, på det.

Dock så är kanske en höjning nu till sena hösten redan inprisad i kursen.
Citera
2015-05-23, 21:31
  #5
Medlem
Blipp-Blopp-Bobs avatar
Satt och små spekulerade igår med ett glas.

Tänkte att kommande år skulle bli något i stil med:
1) Höjning av ränta i USA. Stärker dollarn.
2) USA börsen kyls ner då export inte är drivande och senare nedgång.

Men sen funderar jag på hur blir det när alla sänker räntorna nu som de gjort. Vad händer om USA höjer räntorna, samma i Sverige, ECB slutar med sina stöd.
Kan det bli världens smäll?
Citera
2015-05-23, 22:48
  #6
Medlem
Enl konjunktursprognoser från bl.a. KI och Riksbanken kommer inflationen långsamt stiga fram tills 2016 där den beräknas nå ca 2%. Prognoserna har dock en tendens att överskattas så återhämtningen kan nog ta ännu längre tid.

Med tanke på den avkylda ekonomin och omvärldskonjunkturen i Europa kommer knappast de svenska räntorna höjas inom den närmsta framtiden
Citera
2015-05-23, 22:55
  #7
Medlem
Reporäntan i Sverige kan snarare komma att sänkas ännu mer, för att elda på inflationen
Citera
2015-05-23, 22:58
  #8
Medlem
Blipp-Blopp-Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovN
Enl konjunktursprognoser från bl.a. KI och Riksbanken kommer inflationen långsamt stiga fram tills 2016 där den beräknas nå ca 2%. Prognoserna har dock en tendens att överskattas så återhämtningen kan nog ta ännu längre tid.

Med tanke på den avkylda ekonomin och omvärldskonjunkturen i Europa kommer knappast de svenska räntorna höjas inom den närmsta framtiden

Och det torde väl lyfta den svenska börsen?
Citera
2018-07-14, 16:37
  #9
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Så fick Sverige minusränta

Citat:
SVT Nyheter förklarar varför Riksbanken vände upp och ner på ekonomins grundläggande samband mellan sparande, lån och ränta.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstec...e-minusranta-1
Citera
2018-07-23, 07:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blipp-Blopp-Bob
Hej,

Rubriken är ganska kort och tämligen spot-on till vad jag tänkte fråga.

Noterade att så fort man sänkte räntan, här i Sverige, så sjönk kronans värde gentemot, t.ex USD.
Och nu talas det om att USA ska börja höja sin ränta.
Innebär det att om USA höjer räntan så kommer deras valuta att stärkas ännu mer gentemot kronan?

Antar att detta är en tämligen grov förenkling av ett tämligen avancerat system.

Både ränta och valuta beror på hur eftertraktade landets varor är. Är det hög efterfrågan på landets varor måste fler utlänningar växla sina valutor till landets valuta. Det gör att valutan stiger i värde.

Samtidigt vill landets centralbank se till så landet inte får för hög inflation, så de bromsar ekonomin genom att höja räntan.

USA har bara mer eftertraktade varor än Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback