Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-22, 22:45
  #1
Medlem
Jag kan förstå en enklare symbolisk avbildning av ett ögon, som går att representera med cirklar. Reflexer som finns på vissa fjärilvingars ögon gör mig dock förbryllad, eftersom reflexer inte är en del av ögat utan kräver en subjektiv betraktare för att uppstå. Hur kan evolutionen "veta" hur reflexer ser ut?
Citera
2015-05-22, 23:37
  #2
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Jag kan förstå en enklare symbolisk avbildning av ett ögon, som går att representera med cirklar. Reflexer som finns på vissa fjärilvingars ögon gör mig dock förbryllad, eftersom reflexer inte är en del av ögat utan kräver en subjektiv betraktare för att uppstå. Hur kan evolutionen "veta" hur reflexer ser ut?
Du har kanske missuppfattat evolutionen. Den "vet" ingenting och "väljer" ingenting, den säger att den mest fördelaktiga uppsättning med egenskaper har störst chans att sprida sina gener.

Genom historien har ofattbart många mutationer och olika färgvarianter skapats. De mest fördelaktiga har störst chans att spridas, dvs om reflexer är väldigt positivt så kommer de kanske konkurrera ut andra färgkombinationer. Anledningen till att du tycker reflexer är konstigt är för att du ser det som en enskild egenskap. Hade du sett alla olika mutationer (genom tiderna) bredvid varandra hade du antagligen reagerat mer på andra färgkombinationer som på ett eller annat sätt avlats bort.
Citera
2015-05-23, 00:17
  #3
Medlem
Jepp, har inte studerat evolutionen sen högstadiebiologin.
Så om jag förstått det rätt... Mutationer är slumpmässiga, men själva urvalsprocessen (som grundar sig på lämplighet, fitness) är ren och skär pragmatik?

Dvs, att mönstrena som påminde om ögon inte hade ett "syfte" från början utan såg ut så av ren slump? Att det sen visade sig ha en avskräckande effekt gjorde att draget blev kvar och förädlades genom miljontalsår... Eller?
Citera
2015-05-23, 00:34
  #4
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Jepp, har inte studerat evolutionen sen högstadiebiologin.
Så om jag förstått det rätt... Mutationer är slumpmässiga, men själva urvalsprocessen (som grundar sig på lämplighet, fitness) är ren och skär pragmatik?

Dvs, att mönstrena som påminde om ögon inte hade ett "syfte" från början utan såg ut så av ren slump? Att det sen visade sig ha en avskräckande effekt gjorde att draget blev kvar och förädlades genom miljontalsår... Eller?

Det stämmer.

Det enda som är intressant med det här är att det bevisar hur hjärnor fungerar! Ögon verkar vara en av de mest grundläggande mönster (hos levande varelser) som hjärnor känner igen.
__________________
Senast redigerad av LeonVance 2015-05-23 kl. 00:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback