Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-22, 22:42
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Roland Hassel-filmerna spelades in på 80 o 90-talet. Samt ett par nyare, de 2 sista. Lars-Erik Berenett spelar Roland Hassel o Björn Gedda hans kollega Simon.

Anmäld försvunnen (1986)
Beskyddarna (1986)
Slavhandlarna (1989)
Säkra papper (1989)
Terrorns finger (1989)
Offren (1989)
De giriga (1992)
Svarta banken (1992)
Botgörarna (1992)
Utpressarna (1992)
Förgörarna (2000)
Privatspanarna (2012)

Min favorit är nog Svarta banken, med Gert Fylking som psykopatisk skurk...
Privatspanarna har jag inte sett ännu, o Förgörarna (med Regina Lund) var längesen jag såg så den minns jag inte ett dyft av. Men har alla o ska nog se alla i kronologisk ordning snart.

EDIT: Tror det är i Svarta Banken som även Börje Salming har en liten roll som bankrånare.

Vilken tycker ni bäst om?
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2015-05-22 kl. 22:44.
Citera
2015-05-22, 23:02
  #2
Medlem
beskyddarna (1986)

heinz hopf
sune mangs
jan nygren
(peter harryson)
samt, christer
pettersson..

/HA
Citera
2015-05-22, 23:16
  #3
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Roland Hassel-filmerna spelades in på 80 o 90-talet. Samt ett par nyare, de 2 sista. Lars-Erik Berenett spelar Roland Hassel o Björn Gedda hans kollega Simon.

Anmäld försvunnen (1986)
Beskyddarna (1986)
Slavhandlarna (1989)
Säkra papper (1989)
Terrorns finger (1989)
Offren (1989)
De giriga (1992)
Svarta banken (1992)
Botgörarna (1992)
Utpressarna (1992)
Förgörarna (2000)
Privatspanarna (2012)

Min favorit är nog Svarta banken, med Gert Fylking som psykopatisk skurk...
Privatspanarna har jag inte sett ännu, o Förgörarna (med Regina Lund) var längesen jag såg så den minns jag inte ett dyft av. Men har alla o ska nog se alla i kronologisk ordning snart.

EDIT: Tror det är i Svarta Banken som även Börje Salming har en liten roll som bankrånare.

Vilken tycker ni bäst om?

Oj det var länge sen, håller dom än idag. Kommer ihåg att en kompis var med i Förgörarna, det var hans filmkarriär . Sen såg jag Privatspanarna, riktigt jävla usel. Har för mig att böckerna inte var bra heller. Men nu klagr jag ju bra så får dra till med Förgörarna som bästa pga skådespelarna
Citera
2015-05-23, 10:37
  #4
Medlem
plazma1s avatar
Svarta banken eller beskyddarna.
Citera
2017-02-03, 00:38
  #5
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag har bara sett den allra sista filmen från 2012 men blev sugen på att se Hassel-filmerna nu vid Lars-Erik Berenetts frånfälle. Är det bäst att se "serien" från början?
Citera
2017-02-15, 19:03
  #6
Medlem
Kaninbebiss avatar
Två pjäser med Lars-Erik Bennet. Han spelar minst sagt mycket bra.

https://www.oppetarkiv.se/video/1196...tten%20%C3%A4r

https://www.oppetarkiv.se/video/1196...granne-med-gud
Citera
2017-11-21, 15:44
  #7
Medlem
Teleslingas avatar
Jag tycker att Utpressarna är spektakulär med anledning av att det visar sig att kommissarie Ruda knullar den mördade kvinnan. Sedan är terroristen/bombmannen riktigt...karaktärsfullt spelad. Bombscenen i början eller prickskyttescenen i skärgården får ju nackhåren att resa sig.

Avsnittet är hel klart inspirerad av den verkliga Operation Cobra 1982.
Citera
2019-01-12, 21:08
  #8
Medlem
Eastmancolors avatar
Instämmer i föregående inlägg. Här är min rankning av Hasselfilmerna (med Berenett):

1) Utpressarna (1991) - ett synnerligen välspelat utpressningsdrama av ABC-mordstyp med flera sidointriger bland andra om rivalitet inom polisen.
(2) Terrorns finger (1988) - spännande historia om långsökt politisk terrorism men som kompenserar med betydande inslag av bra action.
(3) Botgörarna (1991) - väldigt proffsig film med intrikat intrig kring industrispionage som inte distraherar med alltför många folkkära ansikten
(4) Svarta banken (1991) - en snarast traditionell bankrånsfilm med Gert Fylking i toppform och ett genomgående högt tempo.
(5) Anmäld försvunnen (1986) - den första filmen i serien handlar om svartklubbsverksamhet och är trots en smula gammaldags stuk bitvis lysande.
(6) Slavhandlarna (1988) - om människosmuggling där invandrarkaraktärerna porträtteras i taffligaste laget fast historien bjuder på en hel del oväntade förvecklingar.
(7) Offren (1988) - en lovande inledning mynnar ut i ett mindre inspirerat drama om illegal dumpning av industriavfall delvis inspelat i Tyskland.
(8) Säkra papper (1988) - väldigt rörig och seg obligationsbedrägerihistoria som jag uppskattar mest på grund av Stockholmsmiljöerna.
(9) De giriga (1988) - förutom att Reine Brynolfsson spelar ungrare hyfsat är detta en medioker knarksmugglingshistoria vars huvudskurk är en gammal homofil med bodyguard som typ knäpojke.
(10) Beskyddarna (1986) - överspelad träig och utdaterad intrig om beskyddarverksamhet i krogsvängen med störande många bekanta nyllen.
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-01-12 kl. 21:31.
Citera
2019-01-13, 15:43
  #9
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Instämmer i föregående inlägg. Här är min rankning av Hasselfilmerna (med Berenett):

1) Utpressarna (1991) - ett synnerligen välspelat utpressningsdrama av ABC-mordstyp med flera sidointriger bland andra om rivalitet inom polisen.
(2) Terrorns finger (1988) - spännande historia om långsökt politisk terrorism men som kompenserar med betydande inslag av bra action.
(3) Botgörarna (1991) - väldigt proffsig film med intrikat intrig kring industrispionage som inte distraherar med alltför många folkkära ansikten
(4) Svarta banken (1991) - en snarast traditionell bankrånsfilm med Gert Fylking i toppform och ett genomgående högt tempo.
(5) Anmäld försvunnen (1986) - den första filmen i serien handlar om svartklubbsverksamhet och är trots en smula gammaldags stuk bitvis lysande.
(6) Slavhandlarna (1988) - om människosmuggling där invandrarkaraktärerna porträtteras i taffligaste laget fast historien bjuder på en hel del oväntade förvecklingar.
(7) Offren (1988) - en lovande inledning mynnar ut i ett mindre inspirerat drama om illegal dumpning av industriavfall delvis inspelat i Tyskland.
(8) Säkra papper (1988) - väldigt rörig och seg obligationsbedrägerihistoria som jag uppskattar mest på grund av Stockholmsmiljöerna.
(9) De giriga (1988) - förutom att Reine Brynolfsson spelar ungrare hyfsat är detta en medioker knarksmugglingshistoria vars huvudskurk är en gammal homofil med bodyguard som typ knäpojke.
(10) Beskyddarna (1986) - överspelad träig och utdaterad intrig om beskyddarverksamhet i krogsvängen med störande många bekanta nyllen.

Riktigt bra och överskådlig sammanställning av Hassel-filmerna! Håller med om din lite mer negativa kritik också. Blev nu riktigt sugen på att se dem igen, så det får nog bli att se om Utpressarna redan ikväll. Förresten, i vilken film är det som Ulf "Söndagsöppet" Larsson spelar en nervös pantsamlare som bor tillsammans med sin brorsa i nån risig kåk?
Citera
2019-01-15, 02:34
  #10
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Riktigt bra och överskådlig sammanställning av Hassel-filmerna! Håller med om din lite mer negativa kritik också. Blev nu riktigt sugen på att se dem igen, så det får nog bli att se om Utpressarna redan ikväll. Förresten, i vilken film är det som Ulf "Söndagsöppet" Larsson spelar en nervös pantsamlare som bor tillsammans med sin brorsa i nån risig kåk?

Tackar!

Svaret är Säkra papper (1988). Den risiga kåken ligger på Söder och är en av Stockholmsmiljöerna som gör den filmen sevärd.

Intrigen är som sagt extremt rörig med alldeles för många karaktärer hit och dit. Jag har sett den många ggr men alltid funnit rollfigurernas inbördes kopplingsschema tämligen outgrundligt. Antagligen begrep inte manusförfattaren romanen. Titeln anspelar knappast på manuset i vart fall.

Det finns flera fel i filmen: olika bilplåtar på Hassels bil är en. Att Ulfs karaktär dör av en snyting i en scen är en annan; som det är filmat ser det helt orealistiskt ut.

Ulf Larsson brukade ju få comic reliefroller men här har han det inte. Inte heller Hassel är särskilt lustig i Säkra papper utan intar något slags klasspatos. Jfr hans och Virenas dialog i Slavhandlarna:

H: Du kan väl ringa om du känner för det.
V: Nej, ring du.
H: Ska jag ringa om du känner för det?!
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-01-15 kl. 03:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback