2015-05-22, 21:15
Medlem
Arzs avatar
Hej!
Jag köpte ett kilo blåmusslor från delikatessdisken idag, musslorna låg på en bädd av is. Jag tänkte göra en Paella imorgon, kan jag ha musslorna liggandes i kylen eller bör de frysas? Packdatum var den 19/5. Jag tänkte använda mig av detta receptet http://www.tasteline.com/Recept/paella . Där står att musslorna ska vara frysta, spelar det någon roll om jag gör med musslor som inte varit frysta?

Tacksam för svar.
Citera
2015-05-22, 22:17
Bannlyst
Har bara tillagat de musslor jag plockat själv, rätt så säker på de är något skumt med musslor att de blir dåliga hur lätt som helst. För som jag minns de lagade man de levande. De frysta musslorna kanske är tillagade redan?
Citera
2015-05-22, 23:53
Medlem
Det spelar ingen roll om musslorna varit frysta, allra helst bör de förstås vara levande så som du har köpt dem.

Gör så här: är musslan öppen knackar du den lätt mot valfritt underlag. Sluter sig inte musslan kastar du den. Är musslan trasig kastar du den. Resterande musslor kokar och äter du. Jag vet inte hur stor risken är för att bli dålig av en mussla, själv har jag aldrig råkat ut för något större problem.

Jag är född på ostkusten och är därmed ingen musselexpert men spontant känns det som att om du fryser och tillika dödar dina mollusker så kommer du ha svårare att kontrollera om de är okej att äta med tidigare nämnda metod.
Citera
2015-05-23, 09:01
Medlem
Arzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.Anconia
Det spelar ingen roll om musslorna varit frysta, allra helst bör de förstås vara levande så som du har köpt dem.

Gör så här: är musslan öppen knackar du den lätt mot valfritt underlag. Sluter sig inte musslan kastar du den. Är musslan trasig kastar du den. Resterande musslor kokar och äter du. Jag vet inte hur stor risken är för att bli dålig av en mussla, själv har jag aldrig råkat ut för något större problem.

Jag är född på ostkusten och är därmed ingen musselexpert men spontant känns det som att om du fryser och tillika dödar dina mollusker så kommer du ha svårare att kontrollera om de är okej att äta med tidigare nämnda metod.
Tack för ditt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in