Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-24, 15:28
  #13
Medlem
Bbobis avatar
Alltså det droppar ner? Man kan ju tvätta utan att det droppar.

Använd så lite vatten att det inte rinner på en stålullsboll men löses upp. Torka sen av med trasa och sen med fuktig disktrasa.

Så gör jag. Men din balkong kan ju se annorlunda ut såklart.
Citera
2015-05-24, 15:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Alltså det droppar ner? Man kan ju tvätta utan att det droppar.

Använd så lite vatten att det inte rinner på en stålullsboll men löses upp. Torka sen av med trasa och sen med fuktig disktrasa.

Så gör jag. Men din balkong kan ju se annorlunda ut såklart.
Det är så man gör när den bara är smutsig, nu pratar vi en balkong som stått orörd ett helt år, minst, och var skitig redan förra året. Då blir det lite dropp, men man får/behöver inte spola med vattenslang hur som helst så klart.
Citera
2015-05-24, 17:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Det är så man gör när den bara är smutsig, nu pratar vi en balkong som stått orörd ett helt år, minst, och var skitig redan förra året. Då blir det lite dropp, men man får/behöver inte spola med vattenslang hur som helst så klart.

Lägenheten är byggd 89 tror jag.
Samma tant som bodde där fram tills 2013 när jag flyttade in.

Hon hade i princip inte gjort ett skit, tavlorna på exakt samma plats och allt.. Märken ifrån dem på golvet / väggarna. Balkongen såg åt helvete ut, jag kontaktade mitt hyresvärdbolag flera gånger om det utan resultat.. Nu har jag börjat tröttna för de säger inte hur jag ska göra.

Att stå ute i regnet i flera timmar är liksom inte en rimlig lösning...

http://i.imgur.com/dOC02QF.jpg

Nästan hela balkongen ser ut så här :/ Väggarna runtomkring ser likadant ut (grönt och skit)..


Något tips på bra medel att använda emot detta då?



Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Hyresgästen har en plikt att vårda balkongen, detta innefattar att städa balkongen ren från alger och annan skit.



TS:
Det finns lagar som reglerar att man inte får störa sina grannar. Att droppa en massa rengöringsmedel in på deras balkong kan mycket väl vara en störning, inte allvarlig, men fortfarande inte något man får lov att göra hur som. Rengöringsmedlen kan vara direkt skadliga för deras egendom på balkongen och då blir du dessutom ersättningsskyldig. Om personen längst ner inte vill godkänna ett datum du sagt så får du be denne att nämna ett datum som denne tycker är ok annars får du faktiskt lov att städa den ändå. Som jag nämnde ovan har du ju som sagt en vårdnadsplikt om balkongen och har du gjort allt du kan för att få ett godkännande av grannen (inklusive att denne själv säger när hen har tid att se till att dess saker eller person inte befinner sig på balkongen) så får du helt enkelt utfästa en dag och göra det ändå. Nödvändig skötsel måste utföras.

Men jag ska nog ringa till dem på Tisdag och göra som du sade eller tillock med be dem säga till han under mig om ett datum.



För de som är intresserade av varför jag inte vill snacka med honom själv för jag är väldigt nära till att misshandla honom snart så läs här: (FB) Granne som trakasserar oss - Vad göra?

Sist när min tjej försökte fixa till balkongen lite med bara vanligt vatten.
__________________
Senast redigerad av Qtip 2015-05-24 kl. 17:35.
Citera
2015-05-24, 17:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Lägenheten är byggd 89 tror jag.
Samma tant som bodde där fram tills 2013 när jag flyttade in.

Hon hade i princip inte gjort ett skit, tavlorna på exakt samma plats och allt.. Märken ifrån dem på golvet / väggarna. Balkongen såg åt helvete ut, jag kontaktade mitt hyresvärdbolag flera gånger om det utan resultat.. Nu har jag börjat tröttna för de säger inte hur jag ska göra.

Att stå ute i regnet i flera timmar är liksom inte en rimlig lösning...

http://i.imgur.com/dOC02QF.jpg

Nästan hela balkongen ser ut så här :/ Väggarna runtomkring ser likadant ut (grönt och skit)..


Något tips på bra medel att använda emot detta då?





Men jag ska nog ringa till dem på Tisdag och göra som du sade eller tillock med be dem säga till han under mig om ett datum.



För de som är intresserade av varför jag inte vill snacka med honom själv för jag är väldigt nära till att misshandla honom snart så läs här: (FB) Granne som trakasserar oss - Vad göra?

Sist när min tjej försökte fixa till balkongen lite med bara vanligt vatten.
Försök hålla det till så lite vatten som möjligt; tvätta rent med en trasa, skölj inte med vatten från t.ex. en vattenslang. Det kommer att droppa, men försök hålla det till så lite som möjligt och försök välja en dag som är mulen men inte regnig (det är ju lite synd att störa grannarna när det är strålande sol, men att göra det i ösregn är ju dumt för er; ni kan ju bli sjuka).

Om ni har så dålig historik så bör du inte ha direktkontakt nej, gå genom hyresbolaget, och skriftligt! Då har du bevis på att du gjort allt i din makt att störa så lite som möjligt. Rengöring av balkongen är något som hyresgästen ska göra, hyresvärden behöver bara reparera det som är trasigt.

Det går att be hyresnämnden ålägga värden att fixa balkongen om den är trasig, eller alldeles för sliten. Ful får man leva med, men det finns ju en gräns för vad man måste tåla. Smuts är som sagt hyresgästens uppgift att göra rent. Och det måste man annars förfaller balkongen onaturligt snabbt.
Citera
2015-05-24, 18:54
  #17
Medlem
carlpetersen73s avatar
Lägg en lapp i lådan hos dina grannar där du meddelar tid för när du tänkt tvätta balkongen och att de närmast under dig nog kan komma att behöva ta in sina prylar den tiden. Om du kan pricka in ett kommande regn är det ingen nackdel. Köp Biltemas fälgtvätt som innehåller oxalsyra. Spraya på, gnugga lite enkelt och skölj av. Färdigt, tar max 10 minuter för en normalballe.
Citera
2015-05-24, 19:01
  #18
Avstängd
Jag måste oxå tvätta balkongen den är täckt av något grönt, har samma problem med grannen under som är en äldre tant, hon gnäller när det kommer skit på hennes balkong , skulle jag oxå ha gjort men va fan jag vet inte hur jag ska göra? Hjälp
Citera
2015-05-24, 19:03
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Så när jag flyttade in i min lägenhet så var min balkong väldigt smutsig (Grönt på betongen osv). Ibörjan så orkade jag inte bry mig för jag använde den aldrig.

Men denna sommaren vill jag använda den mer och det är rent av äckligt. Jag försökte tvätta den en gång men blev hus i helvete med grannen och jag smällde nästan till honom.


När jag snackar med min hyresbolag så säger de att jag ska snacka med grannarna under mig och bestämma en dag där vi alla kan tvätta våra balkonger. Det är inga problem med någon förutom han längst nere som är en bitterhora, han är emot allt.


När jag berättade om honom och våra problem med honom så sade vårt bolag bara att vi får hoppas det regnar en dag och försöka tvätta balkongen då.


Ska det vara så? Ska vi verkligen behöva vänta tills det ösregnar för att kunna ha en balkong man kan använda? Kommer ta flera timmar att fixa balkongen (så illa är det) och ska man egentligen behöva vara i regnet så länge för att en jävel längst nere inte vill att det ska komma vatten på hans trädgård?

Jag köpte en grov borste med skaft samt terassrengöring och gick loss hela 6 gånger innan jag var nöjd. Vid regnväder är att rekommendera. Ös vattnet över kanten bara. Hur i hela friden ska man annars rengöra balkongen. Alger och annat skit lossnar inte med silkesvantar och fina ord.
Citera
2015-05-24, 19:19
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Jag måste oxå tvätta balkongen den är täckt av något grönt, har samma problem med grannen under som är en äldre tant, hon gnäller när det kommer skit på hennes balkong , skulle jag oxå ha gjort men va fan jag vet inte hur jag ska göra? Hjälp
Lämpligen på samma vis som vi rekommenderat TS; ta kontakt med grannen/grannarna under dig och berätta att du måste göra en grovrengöring av balkongen, att du tänkt göra det en viss dag och ber dina grannar att plocka undan känsliga saker. Om de absolut inte kan plocka undan sina grejer tills den dagen får de kontakta dig om du inte knackar dörr och pratar med dem personligen (lapp bör du ha hur som så de kan sätta datumet på kylen eller liknande så de kommer ihåg).
Citera
2015-05-24, 20:10
  #21
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Jag måste oxå tvätta balkongen den är täckt av något grönt, har samma problem med grannen under som är en äldre tant, hon gnäller när det kommer skit på hennes balkong , skulle jag oxå ha gjort men va fan jag vet inte hur jag ska göra? Hjälp

Skurhink, är det så svårt att förstå? Lite vatten, mycket skrubbande. Byt vatten. Fortsätt tills det är rent. Man måste inte spola.
Citera
2020-04-23, 13:45
  #22
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Jag försökte verkligen göra det på ett snyggt sätt men attans vad folk skrek och gapade på mig. Duvorna hade tagit över min balkong, bajs över allt och förra veckan så tvättade min granne som bor ovanför mig sin balkong så allt hans bajs från fåglarna kom också in i min balkong. Men jag fick nog, kunde inte stå ut med denna ohyra. Jag fyllde hinkar med vatten och tvättade rent hela min balkong. Mycket gap och skrik nerifrån men det var värt det. Det kom till och med 1 upp och plinga men som tur är ingen hemma hos mig😂

Nu måste det vara ösregna så jag kan gå ut och göra det sista. Jag har ren balkong men jag är inte nöjd. Jag har köpt nya sommarmöbler.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback