Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-23, 00:51
  #13
Medlem
Jag tycker verkligen att det inte bör vara löjligt, kanske till och med att man har en moralisk skyldighet att tänka filosofiskt med logik bakom.

Men jag känner mig alltid löjlig när jag pratar om något allvarlig rent generellt, och filosofi i synnerhet. Speciellt när man pratar om ett visst argument eller en viss filosof, då känner jag mig alltid skyldig och idiotisk.

Kontext.......
Citera
2015-05-23, 22:50
  #14
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är det löjligt att filosofera om allt möjligt? Anser man sig i mängden att det är löjligt? Då menar jag filosofera högt, gör ni det med era kompisar och liknande? Eller händer det oftast på Flashback?

Kanske en löjlig fråga, men vissa kanske tycker det är löjligt.

Ja det är störtlöjligt. Du bör hålla konversationer framförallt till ämnen som Fitta, Fotboll, Sponken och allmänt skryt. Visst du kan även flika in lite Bögskämt och Främlingsfientlighet emellanåt.
Citera
2015-06-11, 15:33
  #15
Medlem
Captinheros avatar
Nej tycker att det är bra att filosofera ibland,visst vissa människor kan väll gå till överdrift. Men bra att man har ett eget tänk och vågar ha andra tankar om världen. Om alla tänkte lika skulle det vara otroligt tråkigt.
Citera
2015-06-11, 15:50
  #16
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
"Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Lysande svar och helt rätt tänkt av Mrs. Roosevelt. Man kan diskutera filosofi med öppensinnade människor men vanligen bara med sådana som har intelligens över medel. Man kan i princip aldrig diskutera sådant med gemene man. Deras reaktion på existentiella diskussioner är att det är "jobbigt" eller "pretentiöst". Det enda pretentiösa som finns med mitt filosoferande är att jag anser att mina åsikter bokstavligt talat är de enda rätta, men finns det någon som inte tycker att deras egna åsikter är de enda rätta?
Citera
2015-06-11, 18:13
  #17
Medlem
[Infinite]s avatar
ja det är löjligt sen att personer som Redoxreaktion försöker få det till att slutar man tänka så är man hjärndöd bevisar bara hur små kukar folk som måste hävda sin intellektualitet har
Citera
2015-06-11, 18:17
  #18
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
ja det är löjligt sen att personer som Redoxreaktion försöker få det till att slutar man tänka så är man hjärndöd bevisar bara hur små kukar folk som måste hävda sin intellektualitet har

Jag har faktiskt medgett att jag har liten kuk. Å andra sidan har jag stor hjärnkapacitet. Hellre det än tvärtom eller ingetdera.

Hade du något att tillföra till sakfrågan? "slutar man tänka så är man hjärndöd"! Är det inte precis så det är då? Vad är man om man slutar tänka?
Citera
2015-06-11, 22:26
  #19
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vad är man om man slutar tänka?
Då har jag hört att man är upplyst.
Citera
2015-06-12, 01:05
  #20
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vad är man om man slutar tänka?
Ignorant. Likgiltig.
Citera
2015-06-12, 01:20
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vad är man om man slutar tänka?

Bättre på att lyssna.
På annat än sig själv.
Citera
2015-06-12, 03:15
  #22
Medlem
Nej, men säger nog det här för att jag alltid önskat att bli "bättre" på det. Det lättaste som finns är att påbörja (beröra ytan), och sen på vägen "lämna".

Filosofi och att filosofera är som ett eget tidskrävande "arbete". Man får bara så mycket av det, beroende på hur mycket energi/tid/intresse man själv lägger i det. Inga "lätta vägar", inga deadlines.
Citera
2015-06-12, 09:44
  #23
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Då har jag hört att man är upplyst.

Det beror på hur man definierar "slutar tänka". [Infinite] menar troligen på simplaste sätt, nämligen att sluta fundera över svårare frågor. Det kallar jag inte upplyst. Om man däremot talar om egodöd så är det en annan sak. Baserat på [Infinite]s övriga inlägg är jag dock närmast säker på att han inte menar egodöd utan att det är bra att inte tänka igenom saker ordentligt bara. Ignorant och likgiltigt, som Starke Adolf skrev.
Citera
2015-06-12, 11:22
  #24
Medlem
Nej. Dock så finns det en jävligt irriterande typ av filosofer, ofta en riktig jävla värdelös sopa till människa, som hela tiden går och har massor med höga tankar om både sig själv och sina tankar och anser sig se saker som andra inte ser och känner sig tvungna att dela med sig om sina egna förträffliga tankar till andra trots att de knappt matchar en pretentiös 14-årings tonårsfilosofiska tankar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback