Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-22, 10:26
  #1
Medlem
Nu när sommaren slår till börjar det klia som bara den på ögonlocken och runt näsan (har gjort det i typ 3 år. Det är drygt som bara den för min börjar fjälla/blir rött också! Kan även tillägga att jag är allergisk mot pollen har varit snorig och nyst en del.

Vad ska jag göra? Detta stör mig något otroligt eftersom jag vill undvika att klia då det blir rött och huden flagnar. Och nej jag tar inte antihistamin tabletter vill helst inte göra det


Tack på förhand
Citera
2015-05-22, 10:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Nu när sommaren slår till börjar det klia som bara den på ögonlocken och runt näsan (har gjort det i typ 3 år. Det är drygt som bara den för min börjar fjälla/blir rött också! Kan även tillägga att jag är allergisk mot pollen har varit snorig och nyst en del.

Vad ska jag göra? Detta stör mig något otroligt eftersom jag vill undvika att klia då det blir rött och huden flagnar. Och nej jag tar inte antihistamin tabletter vill helst inte göra det


Tack på förhand

Antingen tar man allergimedicin eller så struntar man i det. Inte svårare än så.
Citera
2015-05-22, 17:27
  #3
Medlem
Jag gillar inte heller att käka allergimedicin, känns som att när man börjat så måste man ha för att klara av dagen, placebo kanske men så tycker jag.
Det jag gör är att försöka tvätta mig i ansiktet ganska ofta, kanske två-fyra gånger per dag och alltid dusch på morgonen. Funkar för mig.
Citera
2015-05-22, 19:29
  #4
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Nu när sommaren slår till börjar det klia som bara den på ögonlocken och runt näsan (har gjort det i typ 3 år. Det är drygt som bara den för min börjar fjälla/blir rött också! Kan även tillägga att jag är allergisk mot pollen har varit snorig och nyst en del.

Vad ska jag göra? Detta stör mig något otroligt eftersom jag vill undvika att klia då det blir rött och huden flagnar. Och nej jag tar inte antihistamin tabletter vill helst inte göra det


Tack på förhand

kan vara ögonlocks eller mjälleksem, det förstnämnda sätter sig på ögonlocken de sistnämnda kan finnas dels i hårbotten, men även spridas till andra delar i ansiktet; ögonlock, ögonbryn, öron, runt näsan mm. mm.

En normal allergisk reaktion typ pollen gör inte att huden börjar fjälla.

Har både blefarit och mjälleksem själv, blefarit går att behandla med hydrokortison. Men det enda jag har funnit som verkligen hjälper är att behandla hårbotten med ketokonazolschampo, dels mindre mjäll och utslag i hårbotten samt i resten av ansiktet.

I din sits skulle jag pröva att behandla med fungoralschampo i några veckor och se om det hjälper, finns generiska ketokonazolschampon också men jag tycker inte att de funkar lika bra, och luktar värre :P
Citera
2015-05-22, 22:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Nu när sommaren slår till börjar det klia som bara den på ögonlocken och runt näsan (har gjort det i typ 3 år. Det är drygt som bara den för min börjar fjälla/blir rött också! Kan även tillägga att jag är allergisk mot pollen har varit snorig och nyst en del.

Vad ska jag göra? Detta stör mig något otroligt eftersom jag vill undvika att klia då det blir rött och huden flagnar. Och nej jag tar inte antihistamin tabletter vill helst inte göra det


Tack på förhand
Vilken är din ungefärliga ålder? Är du kvinna? Har du några andra besvär i kroppen? Hur känns dina leder? Skulle du säga att dina hudproblem börjar när du rör dig ute mer och mer under de ljusa timmarna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback