Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-22, 10:15
  #1
Medlem
meganegerdases avatar
Istället för att gulla med IS-krigare, vad tror ni om följande?

Till alla länder som kräver inresevisum för svenska medborgare måste också utresevisum sökas. Ifall man besöker landet utan utresevisum har man förverkat sin rätt att återvända till Sverige. Även de som förutom sitt svenska medborgarskap också är medborgare i landet de ska besöka måste söka utresevisum. Har man inget utresevisum när man återvänder till Sverige från något av dessa länder, har man förverkat sitt medborgarskap och rätten att återvända till Sverige

För att få utresevisum måste man beskriva detaljerat vad man har för ärende i landet, och om det framkommer att man gjort annat än vad som beskrivits i ansökan har man inte rätt att återvända Utresevisum till krigshärjade länder och dess närområden beviljas restriktivt.

Jag vet att utresevisum ofta är förknippat med polisstater, men det är dags att ta krafttag mot den här formen av terrorism. Att resa från Sverige för att kriga med IS är värre än att vara Quisling, i dagens informationssamhälle är det nämligen helt omöjligt att säga att man åkte för att man ingenting visste. Det är just för att de vet de åker!

Jag har själv tänkt på vissa motargument, så jag tänker att jag besvarar dem direkt

Kommer man inte bara kunna resa via att annat t.ex Schengenland? Eller åka ner till Sydeuropa och ta sig över med båt/till fots
Självklart är det i teorin möjligt, men om det går att bevisa att vederbörande rört sig i ett land med krav på utresevisum utan att han eller hon haft sådant förverkas dennes medborgarskap oavsett hur vederbörande tagit sig in i landet.

Kommer det inte bli otroligt mycket krångligare?
Inte speciellt, de länder flest svenskar reser till som har visumkrav (USA, Australien, Kina Sri Lanka) är inga oroshärar och ansökan kommer behöva vara lika detaljerad som den du skickar för inresevisum.

Vem ska kontrollera allting?
Numerärt sker inte jättemånga resor till visumkrävande länder, och min bedömning är att det helt klart är värt den ev. extra personal som krävs för arbetet. De allra flesta ansökningar kommer gå igenom utan närmre kontroll, och när kontroll behöver göras får det anses som positivt att vi hindrar någon.

Hur gör man med de som inte har medborgarskap i Sverige, utan t.ex PUT?
Samma regler. Det blir dessutom enklare att neka dem återträde till landet i och med att de är medborgare någon annanstans

Kommer de någonsin ha möjlighet att återvända till Sverige?
Svar nej. De personer som återkommer till Sverige utan utresetillstånd kommer innan de avvisas från landet att samplas på både DNA och fingeravtryck så att de kan avvisas utan fördröjning ifall de åter söker sig till Sverige med eller utan papper.

Jag har säkert glömt något, men detta är min grundidé. Vad tror ni om den kära flashbackare?
Citera
2015-05-22, 10:44
  #2
Medlem
Du kan aldrig neka en svensk medborgare rätten att träda över gränsen till Sverige
Citera
2015-05-22, 10:57
  #3
Medlem
Fortsätt gulla ett tag gill,USA behöver bara komma lite närmare slutet av sin bubbla innan de åker ner och styr upp länderna i samband med att de roffar åt sig all olja.
Citera
2015-05-22, 11:08
  #4
Medlem
H1ONEs avatar
Lagar och regler hindrar inte människor från det människor vill, annars hade lagen hindrat alla mördare och våldtäktsmän från att mörda och våldta.

Det som behöv är utbildning för att få människor att resonera sig, med egen fri vilja, att det inte är det bästa alternativet att åka till ett land där krig pågår bara för att göra att kriget varar längre och orsakar mer lidande. Lära människor att ta tag i sin situation här och nu så att de kan återta makten över sina liv.
Citera
2015-05-22, 11:17
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Du kan aldrig neka en svensk medborgare rätten att träda över gränsen till Sverige
I den stora regeländring som krävs för att genomföra förslaget känns just det du nämner som en ganska enkel grej att fixa. Kräver väl bara en grundlagsändring?

Jag gillar inte förslaget.
Citera
2015-05-22, 11:41
  #6
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Du kan aldrig neka en svensk medborgare rätten att träda över gränsen till Sverige

Med medborgarskapet förverkas ju, det är hela grejen med förslaget.
Citera
2015-05-22, 13:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Med medborgarskapet förverkas ju, det är hela grejen med förslaget.

Detta är inte möjligt, för någon nation...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback