Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-25, 15:24
  #13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja ni som hoppas på en A380 på reguljär basis på Arlanda hoppas nog på för mycket.

Det är knappast ekonomiskt hållbart att flyga upp till lilla Sverige när Köpenhamn bara finns ett litet stenkast bort.

Utöver det så går det lite trögt på marknaden för A380, några nya ordar kom dessutom inte in på kärran under Paris Air Show.

Nu kan jag ju inte se in i framtiden, men jag har svårt att tänka mig att något sådant här kommer ske inom de närmaste åren.
Fast Emirates kör ju idag 777 till både Stockholm och Köpenhamn. Köpenhamn ska snart få en 380 istället, antagligen beroende på ökad efterfrågan. Så vad händer om/när den skandinaviska efterfrågan ökar lite mer, kommer de köra 777 till ARN och 380+777 till CPH? Jag gissar att de kommer förstora Stockholmsmaskinen innan de börjar köra tätare till Köpenhamn.

Sedan beror det ju på vad flygplatserna erbjuder för avtal och anläggningar samt hur mycket Köpenhamns 380 stjäl/lockar från Stockholms 777. Exempelvis göteborgare kanske väljer ett byte till 380 i Köpenhamn framför ett byte till 777 i Stockholm.
Citera
2015-07-25, 16:35
  #14
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast Emirates kör ju idag 777 till både Stockholm och Köpenhamn. Köpenhamn ska snart få en 380 istället, antagligen beroende på ökad efterfrågan. Så vad händer om/när den skandinaviska efterfrågan ökar lite mer, kommer de köra 777 till ARN och 380+777 till CPH? Jag gissar att de kommer förstora Stockholmsmaskinen innan de börjar köra tätare till Köpenhamn.

Sedan beror det ju på vad flygplatserna erbjuder för avtal och anläggningar samt hur mycket Köpenhamns 380 stjäl/lockar från Stockholms 777. Exempelvis göteborgare kanske väljer ett byte till 380 i Köpenhamn framför ett byte till 777 i Stockholm.
Ja jag har svårt att se att marknaden här uppe skulle klara av att fylla två A380s än på länge.
Det finns alldeles för bra förbindelser till andra storflygplatser.

Arlanda har på sätt och vis hamnat lite i kläm gällande läget.

Men visst, skulle efterfrågan öka såpass mycket att en A380 blir hållbar till Arlanda så blir inte jag särskilt ledsen
Men det är nog inget vi kommer att få se än på många år i så fall.
Citera
2015-07-25, 17:18
  #15
Medlem
Arlanda håller på o breddar bana 1 nu för AB380.
Spännande..ska själv flyga med den från Dubai snart
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2572019

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback