Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 22:01
  #1
Medlem
Jag har kommit över en mycket trevlig dator. Dock med en 2tb hårddisk, och linux.

Kan jag ta en hårddisk från en avlagd laptop tex fujitsusiemens. Stoppa in den som . Det funkar så långt att den dyker up i linux filhanteraren. Men kan jag installera Windows från den disken Windows ligger ju där. Och i laptopen gick det ju att ominstallera.

Funkar det på nått sätt att installera på linuxdatorn.
Citera
2015-05-21, 22:14
  #2
Medlem
TheShapes avatar
Nej, man kan inte ta en "Windowshårddisk" och bara stoppa in den i en annan dator, och hoppas att den ska ta det obehindrat. Helt enkelt. Eller har jag missuppfattat vad du egentligen är ute efter?

Måste du ha kvar Linux? Annars så är det enklaste att blåsa om den med ren installation av Windows. Vill du köra dubbla OS så är det lite krångligare (särskilt om man ska övermappa från Linux till Windows), men utförbart.
Citera
2015-05-22, 05:39
  #3
Medlem
Hej och tack för svar.

Det var nog så jag ville fråga.
Får bli att köpa Windows.
Citera
2015-05-22, 09:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Nej, man kan inte ta en "Windowshårddisk" och bara stoppa in den i en annan dator, och hoppas att den ska ta det obehindrat. Helt enkelt. Eller har jag missuppfattat vad du egentligen är ute efter?

Måste du ha kvar Linux? Annars så är det enklaste att blåsa om den med ren installation av Windows. Vill du köra dubbla OS så är det lite krångligare (särskilt om man ska övermappa från Linux till Windows), men utförbart.

Jag vill bara köra Windows. Frågan är om man kan installera det från hårddisken som jag haft i laptop.
Citera
2015-05-22, 09:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightinsider
Hej och tack för svar.

Det var nog så jag ville fråga.
Får bli att köpa Windows.

Du kan ladda ned och installera Win 10 helt lagligt och gratis ett tag till.

Men prova gärna (oavsett version) mot en annan disk så att du iaf kan starta den i Linux tills du är nöjd med hur den går i windows.
Citera
2015-05-22, 11:55
  #6
Medlem
.Strix0rs avatar
Det är alltid enklare att installera Windows först, sedan linux. Något med bootloadern.

Installera Windows på den ena hårddisken, sedan installerar du linux på den andra.
Citera
2015-05-22, 13:09
  #7
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightinsider
Jag vill bara köra Windows. Frågan är om man kan installera det från hårddisken som jag haft i laptop.

Nej, det måste vara en ren installation. Windows 8.1 finns från typ tusenlappen, så om du inte vill dra ner det på andra sätt - så är det knappast något som ruinerar en.

Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
Det är alltid enklare att installera Windows först, sedan linux. Något med bootloadern.

Det är för att Windows skriver över bootloadern, med Linux lägger till (eller tja, det är inte standardutförande för alla distributioner, men möjligheten finns). Går att kringgå som sagt, men betydligt mer omständligt.
Citera
2015-05-22, 13:46
  #8
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Nej, man kan inte ta en "Windowshårddisk" och bara stoppa in den i en annan dator, och hoppas att den ska ta det obehindrat. Helt enkelt.
det måste jag ha missat totalt för det gör jag varje vecka
Citera
2015-05-22, 16:37
  #9
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
det måste jag ha missat totalt för det gör jag varje vecka

Om du har installerat hårddisken gentemot den datorn och utförande, så är det givetvis inga problem. Men kommer nog inte gå lika tjusigt om du t.ex. stoppar in den i TS dator. Eller har du skapat en "to go"-sticka via Enterprise?
Citera
2015-05-22, 19:06
  #10
Moderator
vhes avatar
Hur man installerar Windows får nog betraktas som något som primärt har med Windows att göra...

Programvara - Övriga operativsystem --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback