Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 21:24
  #1
Medlem
Hej, jag är en tjej i äldre tonåren, och råkar vara väldigt krasslig. Om jag tex ropar "hejdå, vi ses" eller så blir det ofta något som "hejdå, vi se'es" om ni fattar typ som om jag är i målbrottet till och från, fast det kan jag inte vara nu. Det känns faktiskt som om jag konstant har ett irriterande slemlager i halsen. Ibland försöker jag krassla upp något men det slutar ofta med att jag tappar rösten då.. Det är jättejobbigt då jag är en pratare och sjunger mycket. Varför tror ni rösten håller på såhär och vad har ni för förslag att göra åt detta?
Citera
2015-05-21, 21:35
  #2
Avstängd
POLYGR1Ps avatar
Om det inte går över så får du gå till VC inte svårare en så, endel människor har mycket strul med sina stämband tyvärr.

Hostflickan
Citera
2015-05-22, 00:54
  #3
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastflickan
Hej, jag är en tjej i äldre tonåren, och råkar vara väldigt krasslig. Om jag tex ropar "hejdå, vi ses" eller så blir det ofta något som "hejdå, vi se'es" om ni fattar typ som om jag är i målbrottet till och från, fast det kan jag inte vara nu. Det känns faktiskt som om jag konstant har ett irriterande slemlager i halsen. Ibland försöker jag krassla upp något men det slutar ofta med att jag tappar rösten då.. Det är jättejobbigt då jag är en pratare och sjunger mycket. Varför tror ni rösten håller på såhär och vad har ni för förslag att göra åt detta?

Du kanske pratar ljusare än av du bör och spänner halsen/stämbanden i onödan när du pratar? Jag har varit med om detta under perioder när jag varit omedvetet stressad. Men sådant här kan ju vara väldigt individuellt. Finns också en högrisk att du sjunger på "fel" sätt och sliter för mycket på stämbanden. Om så är fallet riskerar man att dra på sig polyper på stämbanden med tiden, om det vill sig illa. Gå till en röst/sång coach några gånger kanske vore en ide?

Men kolla med VC som Polygr1p föreslår i första hand och förklara att du behöver få hjälp att lösa problemet. Och om dem mot förmodan inte kan/vill hjälpa dig med problemet får du försöka testa dig fram att hitta ett sundare sätt att använda och behandla din röst på.

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av Kalender-mannen 2015-05-22 kl. 01:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback