Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 20:44
  #1
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Hur länge klarar kroppen av att vara på detta stadiet? Den fullkomligen skriker på hjälp och människan ser ju fruktansvärd ut.
http://postimg.org/image/tb3qwqvb7/

Kanske än värre med att den tror att det är normalt? Folk ljuger anorektikern rakt i ansiktet ju.
"En riktig pingla!" "Vad vacker" "va fin" om bilden osv, sanningen du ser för jävligt ut och behöver hjälp! Samtidigt är det väl klart att folk har respekt och inte skriver det. Men då finns ju risken att vissa tror det är helt normalt och anorektikern fortsätter.
Citera
2015-05-21, 20:50
  #2
Medlem
Kroppen är fascinerande, spektakulär och extraordinär på det viset att den är extremt adaptiv. Det som finns att tillgå, är också det som kroppen utnyttjar maximalt. Det sker biologiska processer som ställer om kroppen, vilket gör att den anpassar sig till situationen helt sonika - allt för att den ska överleva.

Huruvida det sedan är hälsosamt eller icke har ett uppenbart svar; det är inte alls hälsosamt, men så är personerna med anorexia sjuka också. Det är trots allt klassificerat som en psykologisk sjukdom - med all rätta.
__________________
Senast redigerad av Farenhigh 2015-05-21 kl. 21:17.
Citera
2015-05-21, 20:52
  #3
Medlem
Finiss avatar
Kroppen klarar mer än vad man tror, förutom hjärnan som tenderar att få nedsatt kapacitet av sina
kognitiva funktioner vid denna typ av sjukdom. Du kan inte säga till en person som är svårt underviktig på grund av ätstörningar att "fatta" bättre. För rent krasst så gör den inte det, för hjärnan klarar inte av att tänka i dessa led. Det blir för komplext för den.

Det är helt uppenbart att denna fina tjej redan har hjälp för sina problem, men precis som alla andra kan man väl få lyckan att ta studenten?

/ Finis
Citera
2015-05-21, 20:56
  #4
Medlem
VenomXs avatar
Det är nog ganska långt ifrån att ligga för döden, men jag tycker definitivt att det ser ut att ligga på gränsen till när det blir för ohälsosamt smalt för kroppen att orka med i längden i alla fall. Jag attraheras också normalt av naturligt smala tjejer men det där är definitivt för smalt, man får lust att parkera henne i tv-soffan och tvångsmata henne med glass, godis och läsk.

Men det kan ju också vara så att hon kämpat med anorexi en längre tid och försökt bli frisk från det men inte kunnat, och folk därför ändå försöker vara uppmuntrande och säga "vad fin du är" osv, ur det perspektivet kan det ju faktiskt vara det snällaste att säga ändå. Brutal ärlighet är inte alltid det bästa valet.
Citera
2015-05-21, 21:11
  #5
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Kroppen klarar mer än vad man tror, förutom hjärnan som tenderar att få nedsatt kapacitet av sina
kognitiva funktioner vid denna typ av sjukdom. Du kan inte säga till en person som är svårt underviktig på grund av ätstörningar att "fatta" bättre. För rent krasst så gör den inte det, för hjärnan klarar inte av att tänka i dessa led. Det blir för komplext för den.

Det är helt uppenbart att denna fina tjej redan har hjälp för sina problem, men precis som alla andra kan man väl få lyckan att ta studenten?

/ Finis
Hälsa är nog viktigare än att ta studenten ska du nog se.
Citera
2015-05-21, 21:11
  #6
Medlem
Förmodligen får hon redan hjälp av anhöriga, kommentarerna är väl för att peppa henne bara, medlidande.

Jag har själv haft anorexi och var lika tunn som en pinne men jag visste att jag var för smal, det vart mer som ett beroende. Min kropp klarade sjukt mycket trots att den inte fick nog med energi så orkade jag allt, men en dag sa det stopp och jag svimmade. Wake up callet jag behövde. Men hon ligger nog inte för döden, en kropp orkar vara aktiv på minimalt intag i år även om man ser ut som ett skelett.
Citera
2015-05-21, 21:16
  #7
Medlem
Finiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Hälsa är nog viktigare än att ta studenten ska du nog se.

Det ena utesluter väl inte det andra? Hon spenderar nog de flesta dagar med att vara antingen inneliggande för sina ätstörningar eller en daglig kontakt med klinik som jobbar med denna form av sjukdom.

Vad hade det tjänat till att låta henne ligga inne idag av alla dagar? Studenten går inte i repris varje dag precis.

/ Finis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback