Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-21, 17:23
  #1
Medlem
Jingos avatar
Hej,

är det någon som har genomfört detta projekt:
http://www.teachinchinaproject.com/

Vet att det finns teach & travel trådar angående engelskalärare i Kina, men har någon några åsikter/tankar om detta projekt och att jämföra det med andra möjligheter?

Man får alltså boende/mat + 5000 kr/mån alternativt hembiljett ifall man skriver på 12 månaders kontrakt.
Citera
2015-05-21, 17:47
  #2
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jingo
Hej,

är det någon som har genomfört detta projekt:
http://www.teachinchinaproject.com/

Vet att det finns teach & travel trådar angående engelskalärare i Kina, men har någon några åsikter/tankar om detta projekt och att jämföra det med andra möjligheter?

Man får alltså boende/mat + 5000 kr/mån alternativt hembiljett ifall man skriver på 12 månaders kontrakt.

Min första fråga blir hur löser dom visumet? Dom säger att du inte behöver någon BA men det är vanligtvis något som krävs.

Sen är lönen verkligen inte bra. Du kan hitta bättre lösningar med bra mycket bättre betalt på egen hand.
Citera
2015-05-21, 18:01
  #3
Medlem
Djävla mongol driv inte med oss!"
Citera
2015-06-01, 06:58
  #4
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave
Min första fråga blir hur löser dom visumet? Dom säger att du inte behöver någon BA men det är vanligtvis något som krävs.

Sen är lönen verkligen inte bra. Du kan hitta bättre lösningar med bra mycket bättre betalt på egen hand.

Är det annonser online du syftar på? 99% av de är för native english speakers, inte för svenskar. Går ju att landa en del kindergarten jobs på detta sätt dock, om man tycker om att dansa och sjunga för barn. Eller menar du att man ska ta kontakt direkt med diverse skolor man kan tänka sig att jobba på?
Citera
2015-06-01, 15:02
  #5
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Är det annonser online du syftar på? 99% av de är för native english speakers, inte för svenskar. Går ju att landa en del kindergarten jobs på detta sätt dock, om man tycker om att dansa och sjunga för barn. Eller menar du att man ska ta kontakt direkt med diverse skolor man kan tänka sig att jobba på?

Går alldeles utmärkt att hitta andra lärarjobb än kindergarten jobb. Att dom skriver att man behöver vara nativespeaker betyder inte speciellt mycket. Jag jobbar på en primary school nu och har ett arbetsvisum, bor i en second tier stad. Jag fick jobbet genom en annons online. Är det någon som är sugen på att komma och jobba här så kan jag lösa arbete åt er utan problem.
Citera
2015-06-02, 07:26
  #6
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave
Går alldeles utmärkt att hitta andra lärarjobb än kindergarten jobb. Att dom skriver att man behöver vara nativespeaker betyder inte speciellt mycket. Jag jobbar på en primary school nu och har ett arbetsvisum, bor i en second tier stad. Jag fick jobbet genom en annons online. Är det någon som är sugen på att komma och jobba här så kan jag lösa arbete åt er utan problem.

Amerikaner har ju utgjort den största expatgruppen i Kina men nu har den gruppen drastiskt börja minska, även de amerikanska utbytesstudenterna har minskat och allt detta beror på olika faktorer men speciellt beror det på att den amerikanska ekonomin går bättre nu.

Detta leder ju till att skolor o.s.v. har och kommer få allt svårare att hitta lärare och efterfrågan efter utländska lärare kommer nog bara att stiga mer och mer i Kina i takt med att kineser får allt mer i fickan. Då utbildning är väldigt viktigt så kommer efterfrågan att troligtvis öka samtidigt som att det är färre som åker till Kina.

Så att det skriver att man behöver bara nativespeaker betyder inte så mycket då efterfrågan är så stor och utbudet litet. Det konstiga är att de skriver nativespeaker för jobb ute i skithålor men typ i Beijing så skriver de endast foreign teachers med bra accent och oral skills eller t.o.m. bara European teachers. Det belyser ju bara på hur man inte kan få tag i native speakers så enkelt.
Citera
2015-06-02, 13:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave
Går alldeles utmärkt att hitta andra lärarjobb än kindergarten jobb. Att dom skriver att man behöver vara nativespeaker betyder inte speciellt mycket. Jag jobbar på en primary school nu och har ett arbetsvisum, bor i en second tier stad. Jag fick jobbet genom en annons online. Är det någon som är sugen på att komma och jobba här så kan jag lösa arbete åt er utan problem.

Hej!
Har skickat ett PM till dig.
Mvh
Nerike
Citera
2015-12-12, 01:20
  #8
Medlem
I don't speak Swedish, but I had such a terrible experience with them, I wanted to let you know. This project offers volunteering, but when I got there, I was placed in a school with a regular teaching contract and having to find an appartment and get my own food, which is a nightmare when you don't speak Mandarin. Also, since the Visa they are offering is not for work, you are exposed to jail, fines and deportation. I walked away in time, but thousands of English teachers in China get deported every year. It's not worth the risk.
Citera
2016-01-10, 20:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidmore
I don't speak Swedish, but I had such a terrible experience with them, I wanted to let you know. This project offers volunteering, but when I got there, I was placed in a school with a regular teaching contract and having to find an appartment and get my own food, which is a nightmare when you don't speak Mandarin. Also, since the Visa they are offering is not for work, you are exposed to jail, fines and deportation. I walked away in time, but thousands of English teachers in China get deported every year. It's not worth the risk.


I'm concedering going there next year.
I'm going to have a skypecall with the founder tomorrow (kevin).
So..when we're you there? And was Kevin the one that helped you?
Thanks for fast replay /F
Citera
2016-01-11, 04:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av famericks
I'm concedering going there next year.
I'm going to have a skypecall with the founder tomorrow (kevin).
So..when we're you there? And was Kevin the one that helped you?
Thanks for fast replay /F

Good English is good
Citera
2016-01-12, 03:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av famericks
I'm concedering going there next year.
I'm going to have a skypecall with the founder tomorrow (kevin).
So..when we're you there? And was Kevin the one that helped you?
Thanks for fast replay /F

Jag vill inte vara otrevlig, men med den engelskan skulle jag fundera både en gång och två innan jag begav mig ut i stora världen och börja jobba som lärare. Ett råd i all välmening.
Citera
2016-01-12, 15:56
  #12
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Jag vill inte vara otrevlig, men med den engelskan skulle jag fundera både en gång och två innan jag begav mig ut i stora världen och börja jobba som lärare. Ett råd i all välmening.

Herregud, att lära ut Engelska på kindergarten kräver inte en oxford engelska direkt. Vet rumäner och ryssar, dock tjejer, som lär ut Engelska på kindergartens här i Kina, fyfan vilken kass engelska de har i alla fall. Typ lika dålig engelska som IG-barnen i Sverige, accenten dock en grad sämre t.o.m.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2571774

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback