Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 13:36
  #1
Medlem
Det här är någonting som jag har råkat ut för ett par enstaka gånger, och jag plågas just nu av det här problemet, nämligen att jag av någon anledning inte kan nysa.
Jag minns att jag råkade ut för samma sak för 3-4 år sen, och det höll på i nån vecka, och nu har det hänt igen.
Jag har försökt att framkalla en nysning ett antal gånger, och varenda gång så slutar det med att det liksom "tar stopp" precis innan jag ska nysa.
Det här är faktiskt riktigt frustrerande, det känns ganska äckligt att hela tiden vara "på väg" att nysa men inte kunna göra det, och jag får känslan av att jag går runt och samlar ihop bakterier som jag aldrig kan nysa ut.
Vad ska en sån här spärr vara bra för, egentligen?
Varför får jag inte nysa nu, helt plötsligt?
Jag blir så förbannad.

Jag var för övrigt tämligen förkyld och nös väldigt ofta för ett par veckor sen, precis innan jag började få mitt nuvarande "nysproblem", om det har någon betydelse.
Jag skulle starkt uppskatta all hjälp med den här saken.
Citera
2015-05-21, 17:00
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Har du testat det uppenbara att snyta dig när du blir "nysnödig"?
Då slipper du känslan(irritationen) över den uteblivna nysningen.

Anledningen till att du inte nyser kan vara att snoret är halvtorkat och segt
och inte retar näsan tillräckligt för att nysa.
Citera
2015-05-21, 18:54
  #3
Medlem
SameOldStorys avatar
Dem få gånger jag har ryckt loss ett näshår har jag nyst precis efteråt. Testa!
Citera
2015-05-24, 14:27
  #4
Medlem
Jag lyckades få till en rejäl nysning nyss, så nu är jag glad igen.
Citera
2015-05-24, 15:43
  #5
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThe94
Det här är någonting som jag har råkat ut för ett par enstaka gånger, och jag plågas just nu av det här problemet, nämligen att jag av någon anledning inte kan nysa.
Jag minns att jag råkade ut för samma sak för 3-4 år sen, och det höll på i nån vecka, och nu har det hänt igen.
Jag har försökt att framkalla en nysning ett antal gånger, och varenda gång så slutar det med att det liksom "tar stopp" precis innan jag ska nysa.
Det här är faktiskt riktigt frustrerande, det känns ganska äckligt att hela tiden vara "på väg" att nysa men inte kunna göra det, och jag får känslan av att jag går runt och samlar ihop bakterier som jag aldrig kan nysa ut.
Vad ska en sån här spärr vara bra för, egentligen?
Varför får jag inte nysa nu, helt plötsligt?
Jag blir så förbannad.

Jag var för övrigt tämligen förkyld och nös väldigt ofta för ett par veckor sen, precis innan jag började få mitt nuvarande "nysproblem", om det har någon betydelse.
Jag skulle starkt uppskatta all hjälp med den här saken.

Jag kan försöka förklara vad jag tror händer.

Nysning kan habitueras, dvs samma stimuli inte kan utlösa samma respons som tidigare. Det blir som en spärr, du kan stimulera reflexen men det tar stopp. Själv var jag förkyld för nån vecka sen och nös därför många gånger under en dag, speciellt när jag kollade mot ljuset. Men efter en viss stund kunde jag inte nysa längre, även när jag kände att en var på väg. Jag löste det genom att ta en tandpetare och försöka sensitisera responsen genom att "rekrytera" andra neuroner. Detta gjorde jag genom att stryka tandpetaren längs näshåren. Det resulterade i fyra stora nysningar som återigen ledde till att jag inte kunde nysa på flera dagar.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback