Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 09:40
  #1
Medlem
bunjackens avatar
Hej jag har tänkt på en sak det sägs ju att en föreskriven dos Alvedon tex lindrar smärta osv men vad gör inte en högre dos då rimligtvis jo lindrar mer kanske inte dubbelt eller tredubbelt eller så men lite mer.

Däremot så ökar det såklart risken för skador för jag menar du blir ju inte nyktrare om du dricker tex en starköl och sen en lite mindre starköl all alkohol kommer ju in i systemet så vad skulle skillnaden vara på medicin ju högre dos desto högre effekt?

Nej jag är övertygad om att de skriver så och säger enbart för att riskerna väger över nyttan men fortfarande nyttan som medicinen gör och de vill i det möjligaste mån undvika att förgiftningar uppstår vilket givetvis är förståeligt för då lockas ingen av bättre effekt

Har ni nåt som stödjer min teori eller egna erfarenheter och kanske vet precis hur det ligger till för det låter helt orimligt att hög dos ej ger bättre verkan?
Citera
2015-05-21, 11:19
  #2
Medlem
trallexs avatar
Vem har sagt att högre dos inte ger bättre verkan?

Du kanske ska ta en titt här:
http://www.derangedphysiology.com/ph...0-and-TD50.php

Grafen i länken beskriver bara ett generallt läkemedel. Avståndet mellan de olika färgerna är helt upp till läkemedlet i fråga. t.ex finns det läkemedel som ger jättebra effekt vid en viss dos, men den dosen är så pass nära en toxisk dos att man undviker det.
Citera
2015-05-21, 14:00
  #3
Medlem
16.20s avatar
Kroppen är mer komplex än så, din teori stämmer delvis för vissa substanser men absolut inte alla.
Citera
2015-05-21, 17:41
  #4
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16.20
Kroppen är mer komplex än så, din teori stämmer delvis för vissa substanser men absolut inte alla.

Grafen och detta är en bra vägledning, bara för att du ökar dosen behöver det inte ge bättre effekt då det beror på hur ämnet reagerar på saker och annat, men ja, många läkemedel ger bättre effekt i större doser. Dock så ger större doser mer biverkningar och börjar bli skadliga, därför har vi de riktlinjer vi har med läkemedel. Därför kombineras även läkemedel som har liknande effekt som exempelvis blodtrycksmediciner, små doser som påverkar blodtrycket i på olika sätt ger mindre biverkningar än om du tagit en tablett i stor dos.

om du läser på om läkemedlen så ser du likt första bilden effekt av större doser samt när det börjar bli skadligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback