2015-05-21, 07:58
Medlem
Mapks avatar
Jag har precis sålt en massa valpar och kom på att det ska ju skattas på skiten också.
Nu har jag setat och räknat massor. Inköp av tik, resor till hanhundsägaren, betalning till honom, vetrinär kostnader för tik och valpar, mat och krafs till valparna, stamtavlor är det nåt mer jag ska räkna på? Vissa säger mat och försäkring för tiken sen hon köptes in.
Av det jag räknat in så har jag gjort en vinst på 29 000. Sist jag tog valpar för många år sen gick jag back 16 000 så det här var ju ett trevligt kirr i kassan.
Men jag kom på att jag borde kanske göra rätt för mig beställa en t2 blankett och redovisa inkomster utgifter för valparna och sen beskatta överskottet, vilket jag slipper enligt mina beräkningar eftersom överskottet är under 30 000. Problemet är bara, hur ska jag bevisa der? Jag har inte sparat ett enda kvitto
Citera
2015-05-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapk
...
Jag har inte sparat ett enda kvitto

Är det "inkomst av hobbyverksamhet" så följ de instruktionerna från SKV.

Ingen moms alls. Redovisa vinsten (Inkomster - Utgifter) som inkomst.

Är det rörelse (enskild firma/jordbruk) ? Momsregistrerad?

Du bör ta hjälp av din revisor/bokföringsbyrå.

Spara alla kvitton, alltid. ALLTID!
Citera
2015-05-21, 09:52
Medlem
Ålens avatar
För det första måste du vara registrerad i momsregistret och ha F-skatt, vilket jag antar att du inte är? Eller? Har svårt och tro att du kan ha missat det i så fall. Du kan inte, om jag inte missminner mig, bedriva företagsverksamhet innan du har f-skatt och är registrerad för moms. Men finns väl ingen anledning och starta firma för den här typen av verksamhet om du ändå inte tänkt ha den som huvudsakligt levebröd utan mer köra som hobbyverksamhet, alltså ingen moms. Hobbyverksamhet redovisas i din vanliga deklaration.
Citera
2015-05-21, 10:45
Medlem
http://hund.nu/hunduppfodarverksamhet-ska-deklareras/

Den som söker skall finna
Citera
2015-05-21, 12:29
Medlem
Mapks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
http://hund.nu/hunduppfodarverksamhet-ska-deklareras/

Den som söker skall finna

Vad jag lyckas utläsa därifrån behöver jag inte göra ett dugg eftersom vinsten är lägre än 30 000 o så får jag skärpa till mig angående att spara kvitto hädanefter. Anteckningar verkar ju duga också tydligen. Större kvitton från vetrinär etc är så klart sparade men inte från djuraffären när jag köpt mat. Men då kanske det duger med anteckningar. Det säger ju sig självt att valparna ätit mat
Citera
2015-05-21, 21:29
Medlem
MisterToms avatar
Husdjur --> Privatekonomi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem