Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-20, 18:41
  #1
Medlem
Eller har problem att få ut den vid begäran. Vad beror det på? Finns ingen psykorsak eller så, utan känns mer som att kliniken förhalar det hela? Vad är syftet i så fall, för det kan väl knappast gagna dom vid en ev granskning? Div myndigheter kan väl alltid få ut dom om dom vill, eller? ...och sen ge vidare till mig?
Citera
2015-05-20, 18:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Eller har problem att få ut den vid begäran. Vad beror det på? Finns ingen psykorsak eller så, utan känns mer som att kliniken förhalar det hela? Vad är syftet i så fall, för det kan väl knappast gagna dom vid en ev granskning? Div myndigheter kan väl alltid få ut dom om dom vill, eller? ...och sen ge vidare till mig?
Dem är skyldiga att ge dig kopia. Ska bara godkännas och undertecknas av läkare vilket hen SKA göra annars ring patientnämnden. Lycka till
Citera
2015-05-20, 18:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Dem är skyldiga att ge dig kopia. Ska bara godkännas och undertecknas av läkare vilket hen SKA göra annars ring patientnämnden. Lycka till


Tack för lycka till'et -'det behövdes just nu, så det värmde

Vet att dom är skyldiga att göra så. Skyndsamt dessutom, men vet också att patienter hållit på i flera år för att få ut sina journaler och inte fått det, därav min fråga. Blir det några konsekvenser för vårdgivaren om den inte lämnar ut journaler på förfrågan.

Tänker på skräckexempel som florerat i media, där tandläkare dragit ut x antal friska tänder, anmälts flera gånger och flera år senare har ändå inte patienten/erna sina egna journaler? Hur är det möjligt, med den insyn vi sägs ha idag?
Citera
2015-05-20, 19:07
  #4
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Bor du i Uppsala och Stockholm så kan du få tillgång till journalen på mina vårdkontakter.
Vissa andra har provversionen av e-Journal.

Självklart är dom skyldiga att ge dig kopior! Bara att maila enhetschefen
Citera
2015-05-20, 19:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Bor du i Uppsala och Stockholm så kan du få tillgång till journalen på mina vårdkontakter.
Vissa andra har provversionen av e-Journal.

Självklart är dom skyldiga att ge dig kopior! Bara att maila enhetschefen

Uppsala har jag journaler ifrån, sen en sömnutredning på Akademiska. Ingenting från Stockholm. Defenetivt ingenting från tandvården!

Dom är skyldiga ja, men vad händer om dom inte hörsammar det? Har både mailat och haft möte med berörd tandläkare och telefon- och mailkontakt med klinikledningen.
__________________
Senast redigerad av Philomenia 2015-05-20 kl. 19:22.
Citera
2015-05-20, 19:48
  #6
Medlem
drArsMoriendis avatar
De kan censurera journalen dock. Man har bara rätt till den delen av sin journal som rör sig själv.

Det kanske låter som en motsägelse, men det finns saker i din journal som kan vara någon annans medicinska information. Ett exempel kan vara om det står en anteckning om en genetisk sjukdom hos en förälder, eller detaljerna kring en dålig hemsituation (som mest rör någon annan). Sådana saker vet du själv antagligen, men de delarna av journalen som nämner dessa kan bara begäras ut med den andre personens tillåtelse. Därför är ansvariges godkännande för journalutlämningen inte bara en formalitet, utan det har en funktion.

Allt i journalen som rör dig (vilket är det allra mesta) har du rätt till i ocensurerad form. Vad som får dem att ta sån lång tid vet jag inte, men jag gissar på landstingets administration.
__________________
Senast redigerad av drArsMoriendi 2015-05-20 kl. 19:54.
Citera
2015-05-20, 22:09
  #7
Medlem
Skrev och ville ha min journal för över ett år sedan...Fick svar av min läkare att det skulle skickas till min folkbokföringsadress och nu, ett år senare väntar jag fortfarande...
Citera
2015-06-18, 13:58
  #8
Medlem
Jag har fortfarande inte fått ut min tandläkarjournal. Jag har fått röntgenbilder via mail, det är det enda.

Har skickat iväg ett mail nu att jag vill ha besked om dom skickar det jag vill ha idag och då meddelar mig att dom gjort så. Alternativet jag gett, utifall jag inte hör något, är att jag kommer hämta dom på måndag.

Vad ska jag göra om dom på måndag ff inte fått till det här? Sitta kvar tills dom stänger gissar jag? Men om inte ens det hjälper? Jag kommer inte vilja gå därifrån tomhänt, men dom kanske kan kasta ut mig?
Citera
2015-06-18, 17:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbeck
Skrev och ville ha min journal för över ett år sedan...Fick svar av min läkare att det skulle skickas till min folkbokföringsadress och nu, ett år senare väntar jag fortfarande...

Fast då kan du ju inte förutsätta att det förhalas. Det allra mest troliga är att det missats i maskineriet. Läkaren sitter ju inte själv och skriver ut den och postar, den mänskliga faktorn har spelat ett spratt någonstans. Hör av dig igen.
Citera
2015-07-05, 21:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Fast då kan du ju inte förutsätta att det förhalas. Det allra mest troliga är att det missats i maskineriet. Läkaren sitter ju inte själv och skriver ut den och postar, den mänskliga faktorn har spelat ett spratt någonstans. Hör av dig igen.


Självklart förstår jag att något blivit fel. Fast jag vill ha journalen, så känns det som jag är besvärlig, och vill inte tjata.. Hittade flera fel i min mors journal, och blev intresserad av vad som stod i min, därav min begäran om utdrag. ..

Ni som är läkare - tycker ni det är konstigt/larvigt att patienter vill ha kopior på sin journal?
Citera
2015-07-05, 22:25
  #11
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Jag har fortfarande inte fått ut min tandläkarjournal. Jag har fått röntgenbilder via mail, det är det enda.

Har skickat iväg ett mail nu att jag vill ha besked om dom skickar det jag vill ha idag och då meddelar mig att dom gjort så. Alternativet jag gett, utifall jag inte hör något, är att jag kommer hämta dom på måndag.

Vad ska jag göra om dom på måndag ff inte fått till det här? Sitta kvar tills dom stänger gissar jag? Men om inte ens det hjälper? Jag kommer inte vilja gå därifrån tomhänt, men dom kanske kan kasta ut mig?

Journaler är en förutsättning för läkarna att hålla koll på patientens tillfrisknande och se andra läkares åtgärder. Om inte journalerna fanns, då skulle det bli djungelns lag.

Med tandläkare och framför allt fuskande privattandläkare är det en helt annan sak när det gäller journalförda behandlingar.
Patienten har inte den kunskap som ser vad tandläkaren gjort eller inte gjort, därför står det fler ingrepp gjorda i journalen för att safta på räkningen.
Vid klagomål, står ord emot ord, där patienten inte kan bevisa motsatsen.

Jag lät en tandläkare byta en brygga i överkäken. Redan vid borttagningen av den gamla kände jag att roten gick av som satt kvar i hålet. Trots protester åtgärdade inte tandläkaren problemet.
Han borde rotfyllt tanden under tiden vi väntade på denna bryggan från labbet.
När han cementerade dit nya bryggan och fick betalt för arbetet vägrade han att åtgärda felet som ingick i våran deal.
Någon månad senare gjorde tanden så ont så jag blev tvungen att gå till akuttandläkare som rotfyllde tanden för en kostnad av 7500:-

Jag skrev till IVO som dömde tandläkaren för slarv, där dom krävde att han skulle ha rotfyllt tanden under tiden vi väntade på nya bryggan.
IVO bad mig ta kontakt med Trygg Hansa och be dem beordra tandläkaren att betala mig de 7500:- han åsamkat mig på grund av hans slarv.
Efter ett tag fick jag ett brev med beslut från Trygg Hansa där dom hävdade att tandläkaren inte alls skulle betala tillbaks några pengar och att beslutet gick inte att överklaga.
Jag mejlade IVO som beklagade beskedet. Så, där satt jag med Svarte Petter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback