Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 09:39
  #49
Medlem
Klarabella79s avatar
När man läser om såna utbrott blir man mer än glad att man själv är vaccinerad (var obligatoriskt för ett jobb jag hade), samt att mina barn är vaccinerade för jag frågade snällt på bvc, och de fick både för tbc och hepatit-b.

Enda som behövdes för att få tbc var att säga att mormor åker ofta utomlands där det eventuellt kan finnas tbc.
Citera
2015-05-21, 10:43
  #50
Medlem
Vaccin mot skiten ger endast ofullständigt skydd...
Man bör absolut se till att regelbundet "screena" riskgrupper och vissa yrkesgrupper, anställda inom vård och omsorg och sådana som har med riskgrupper att göra, poliser et.c.
+ Stäng gränsen för smittade!
Citera
2015-05-21, 12:23
  #51
Medlem
NCC1701s avatar
Så nu ska föreskolebarn käka antibiotika i minst ett halvår! Fyfan! Kanske dags att börja använda masker om man är sjuk a la Japan?
__________________
Senast redigerad av NCC1701 2015-05-21 kl. 12:26.
Citera
2015-05-21, 12:31
  #52
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Konstigt, eftersom alla asylsökande screenas för TBC? Om de kommer från länder med aktiv sjukdom? Det verkar långsökt att orsaken kommer därifrån.

92% av de upptäckta fallen förra året var utlandsfödda. Den kraftiga smittökning (plus 50%) vi har sett de senaste tio åren beror enbart på ökad invandring och flyktingmottagande. Bland svenskfödda så har smittspridningen fortsatt att minska något under samma period.

Av detta kan man utläsa att Sverige blir allt mer segregerat. Invandrare tar med sig sjukdomar som de sen smittar andra invandrare med. Svenskar klarar sig i regel, eftersom svenskar har väldigt lite med invandrare att göra. Det är verkligen ett parallellt U-land vi ser växa fram i Sverige. Skrämmande..
Citera
2015-05-21, 12:49
  #53
Medlem
Powers55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Men hallå, du är på flashback nu. Allt negativt och dåligt har med invandring att göra, sånt vet man bara.....

Fast i detta fallet som många andra så är det en invandrarkvinna från afrika som spridit sjukdomen. Det värsta är att hon varit sjuk men ändå varit på jobbet.
Citera
2015-05-21, 20:36
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Källa?
Jag är helt säker på att någon ansvarig nånstans i någon instans påstod att alla flyktingar/asylsökande genomgår en obligatorisk undersökning, i radioprogrammet jag hörde. Men när jag googlar på det kan jag inte hitta nåt sånt.

Den enda källa du behöver förhålla dig till har jag postat här:
(FB) TBC-utbrott på förskola - 13st kan vara smittade

Socialstyrelsens föreskrifter gäller.
Citera
2015-05-21, 21:35
  #55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Vid den här typen av händelser så förundras man över att det finns någon Svensk överhuvudtaget som inte till 100% går in för fullständig segregation. Vill ni verkligen riskera att era barn drabbas av multiresistenta sjukdomar, i mångkulturens namn?
Citera
2015-05-21, 22:33
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powers55
Fast i detta fallet som många andra så är det en invandrarkvinna från afrika som spridit sjukdomen. Det värsta är att hon varit sjuk men ändå varit på jobbet.


Källa?
Citera
2015-05-22, 13:02
  #57
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vid den här typen av händelser så förundras man över att det finns någon Svensk överhuvudtaget som inte till 100% går in för fullständig segregation. Vill ni verkligen riskera att era barn drabbas av multiresistenta sjukdomar, i mångkulturens namn?

http://www.historyforkids.org/learn/...berculosis.htm

http://www.smashinglists.com/wp-cont...erculosis-.jpg
https://followuidai.files.wordpress....op_display.jpg
http://blogs.nature.com/news/files/2...IV_TB.jpg.jpeg

Här är några bilder. Det är ju inte en snäll sjukdom direkt.
Sveriges välstånd är ju också en direkt konsekvens av att befolkningen är såpass frisk.

USA's 10% är ju t.ex relativt mycket för ett västerländskt land.

Tyvärr är det ju väldigt många puckon till och med bland läkare som inte förstår hur stort problem multi-resistenta bakterier är.
Försiggår ju expeditioner i djuphavet(-10000 m) i syfte att hitta nya antibiotikum, säger väl lite om hur desperata forskare är att hitta nya antibiotikum.

Näst bästa eller bästa i begränsning av dessa sjukdomar är som du säger: ta inte hit smittkällorna.
Samt isolera/behandla de smittkällor som redan finns i landet.
Och ha ett mer omfattande register på samhällsfarliga sjukdomar i syfte att kartlägga dessa.
Citera
2015-05-23, 14:45
  #58
Medlem
Powers55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Källa?
Känner folk där.
Citera
2015-05-23, 14:51
  #59
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Jag rekommenderar att man testar folk som kommer hit istället...

Och jag rekommenderar att man inte tar hit folk över huvudtaget, det skulle ha en avgörande positiv effekt på folkhälsan.
Citera
2015-05-23, 23:49
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Och jag rekommenderar att man inte tar hit folk över huvudtaget, det skulle ha en avgörande positiv effekt på folkhälsan.
Vilket är en utopi-då får vi stänga arlanda.. mfl flygplatser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback