Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-20, 16:45
  #1
Medlem
Tjena!

Det är så att ett gäng polare ska åka till Kos och semestra lite, vi funderar på att dra över till Turkiet på en dagsutflykt, men en av polarna har bara nationellt ID vilket ju funkar Sverige-Grekland.

Det jag undrar är om man behöver pass för att åka båt över till turkiet?

Känns ju konstigt om de skulle ha passkontroller där, men vill ändå vara på den säkra sidan.

Någon som har koll?

Puss!
Citera
2015-05-20, 20:04
  #2
Medlem
Jolteons avatar
Borde inte vara några problem, vet att min kompis inte använde sitt pass utan någon annan form av ID (minns ej vad) när vi tog en dagstripp från turkiet till kos
Citera
2015-06-05, 09:11
  #3
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAbigail
Tjena!

Det är så att ett gäng polare ska åka till Kos och semestra lite, vi funderar på att dra över till Turkiet på en dagsutflykt, men en av polarna har bara nationellt ID vilket ju funkar Sverige-Grekland.

Det jag undrar är om man behöver pass för att åka båt över till turkiet?

Känns ju konstigt om de skulle ha passkontroller där, men vill ändå vara på den säkra sidan.

Någon som har koll?

Puss!

Dom har passkontroller och är väldigt noga. Pass krävs
Citera
2017-07-11, 03:22
  #4
Medlem
Det är definitivt gränskontroll vid inresa i Turkiet, och svenska nationella ID-kort gäller officiellt inte i det landet http://www.mfa.gov.tr/countries-whos...al-id_s.en.mfa

I praktiken brukar de dock godta det (huruvida det beror paa daalig koll paa listan eller naagot annat vet jag inte) - har själv aldrig nekats inresa förutom den gaangen daa de inte trodde det var jag paa fotot.

Vid resa med ID-kort hamnar inresestämpeln paa ett kvitto som man ska bära med sig och uppvisa vid ev. poliskontroller samt utresa.
Citera
2017-07-11, 03:38
  #5
Avstängd
scips avatar
Personlig skulle jag inte chansa på att åka till ett land utanför EU utan ett pass speciellt då inte ett muslimsk pissland som Turkiet.
Citera
2017-07-11, 03:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Personlig skulle jag inte chansa på att åka till ett land utanför EU utan ett pass speciellt då inte ett muslimsk pissland som Turkiet.
Finns maanga länder utanför EU som även officiellt accepterar svenska ID-kort: nämligen hela Europa utom Ryssland, Vitryssland och Ukraina, sedan Georgien, Färöarna+Grönland, franska utomeuropeiska territorier, samt vid paketresa (!) Tunisien och Jordanien (vid inresa via Aqaba flygplats).

Och skulle man nekas av turkarna blir man endast tillbakaskickad med nästa färja, knappast hela världen om det bara rör sig om en tänkt dagsutflykt
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2571134

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback