Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-20, 14:19
  #1
Medlem
Det jag undra är hur mycket glykogen kan kroppen lagra om man mäter det i gram kolhydrater?

Det jag har hittat är bara folk som skrivit på forum utan riktiga källor så vet inte om detta stämmer men detta är vad jag hittat för info.

En man kan lagra ca 500g kolhydrater plus minus 100g pga hur vältränad eller otränad denna person är. Detta är med både muskel och leverlagring.

Är det någon som har lite källor på hur väl detta stämmer?

Nu undra jag om man legat på en deff (500-1000 kalorier underskott) ett säg en vecka och tränat ganska hårt, säg 6 mil löpning och 5 timmar gym ca så att du tömt dina glykogenlager. Då tar man en dag i veckan och äter 500g kolhydrater för att fylla på sina lager och få ork tillbaka. 500g kolhydrater är ca 2000 kalorier så man lär göra ett överskott den dagen om man ska få i sig sitt protein och fett också men kommer detta överskott lagras som fett? Det borde det inte göra väl, efter som 2000 kalorier lagras som glykogen i musklerna och levern. Så det som händer är att man dagarna efter inte bränner lika mycket fett bara. Hur fel eller rätt är dessa tankar?

Hur stor skillnad gör det om man bunkra upp med snabba (socker) eller långsamma kolhydrater?
Citera
2015-05-20, 14:36
  #2
Medlem
Hittade detta på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Glycogen

In the liver cells (hepatocytes), glycogen can compose up to 8% of its fresh weight (100–120 g in an adult) soon after a meal.[3] Only the glycogen stored in the liver can be made accessible to other organs. In the muscles, glycogen is found in a low concentration (1-2% of the muscle mass). The amount of glycogen stored in the body—especially within the muscles, liver, and red blood cells[4][5][6]—mostly depends on physical training, basal metabolic rate, and eating habits such as intermittent fasting.


Din lever kommer att tillverka socker (glukoneogenes) av annat än kolhydrater, annars skulle du dö. Hjärnan kan enbart fungera på glukos och är t o m mer beroende av glukos än av syre. Här ur mina anteckningar från en MOOC jag tog: Maintaining blood glucose even when all glycogen depots are exhausted and glucose production is completely dependent on gluconeogenesis: Hormone responsible for supply of substrates for gluconeogenesis is cortisol.

Teoretiskt sett har du rätt, du fyller på glykogendepåerna och tar av dem i första hand. Hur det funkar i praktiken kan man bara spekulera om, så det låter jag bli.
Citera
2015-05-20, 22:12
  #3
Medlem
praxes avatar
Du kan göra det lätt för dig också och räkna kaloribalansen för hela veckan så borde du få ett svar som stämmer. Att beräkna fettinlagring/förbränning från dag till dag är nog ingen mening.

Med det sagt så tror jag det skulle gå utmärkt att trycka i sig 500g kolhydrater utan att bli smällfet på kuppen. Jag brukar svulla i mig ordentligt med kolhydrater en gång i veckan, så går det galant att svälta sig några dagar efter det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback