Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-10-11, 20:34
  #1
Medlem
getosts avatar
Tipsa mig om hur jag ska kunna skaffa pengar, bra vapen/armor och stats lite snabbare. (inget fusk!)

Jag har precis börjat spela Diablo II extension och det är ett jädrans farande mellan "Cold Plains" och egna byn för att sälja av diverse prylar man hittar och erövrar från de där röda små illbattingarna. Ska man verkligen behöva hålla på så för att öht få ihop pengar?
Hur uppgraderar man sig snabbare.....om det går?

Jag är nere i en grotta och bråkar, där det finns en level II också, men det är ju likadant där. Småpengar och ganska värdelösa vapen man hittar.

Hur gör man för att få lite mer pengar och bättre vapen osv.?
Citera
2005-10-11, 20:37
  #2
Medlem
Patriarch Ks avatar
Strunt i att plocka upp all skit du hittar (plocka bara upp blåa föremål till en början). Det du behöver pengar till är healing i princip. Rustingar och sånt köps oftast inte - de hittar du senare i spelet. Gambla inte heller, det är ganska onödigt.
Det är bara att slakta på. Fyll inte heller en skillpoint på varje skill du har utan planera vad du tänker satsa på.
Citera
2005-10-11, 20:46
  #3
Medlem
fattonys avatar
Spelar du på nätet? Isåfall skulle jag be någon boosta mig genom hela skiten och sen bara "cowa" upp till hög level. Men det var väldigt länge sedan jag spelade så det kan ha förändrats.
Citera
2005-10-11, 20:55
  #4
Medlem
getosts avatar
Survival kit

Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Strunt i att plocka upp all skit du hittar (plocka bara upp blåa föremål till en början). Det du behöver pengar till är healing i princip. Rustingar och sånt köps oftast inte - de hittar du senare i spelet. Gambla inte heller, det är ganska onödigt.
Det är bara att slakta på. Fyll inte heller en skillpoint på varje skill du har utan planera vad du tänker satsa på.

Rustning måste man väl ha för att överleva??

Eh....vad menar du med att inte fylla på "skillpoint"? De där poängen man får att fördela på sina olika färdigheter efter att ha nått en viss nivå?
Ja, hur erövrar man dem snabbast egentligen? Är det mer poäng på vissa varelser eller bara att slakta rakt över?
Citera
2005-10-11, 20:56
  #5
Medlem
getosts avatar
"Cowa"?

Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Spelar du på nätet? Isåfall skulle jag be någon boosta mig genom hela skiten och sen bara "cowa" upp till hög level. Men det var väldigt länge sedan jag spelade så det kan ha förändrats.

Nej jag spelar inte på nätet ännu. Jag är ju total nybörjare och skulle förmodligen inte överleva länge där.
Citera
2005-10-11, 20:58
  #6
Medlem
getosts avatar
Långsamt vevande

Så tanken och idén med spelet är att man ska hålla på en halv evighet och slå ihjäl de där småhjonen i Cold Plains och grottorna där för att få ihop futtiga pengasummor?

När är det dags att lämna Cold Plains och gå vidare då? Blir man tillsagd efter att ha klarat en viss uppgift eller väljer man det själv när man tycker man har råd?
Citera
2005-10-11, 21:49
  #7
Medlem
Spaders avatar
Lyssna på en expert istället *mig*

I början, när du har skapat en alldeles ny gubbe, så plocka upp PRECIS allt i första acten. Ja allt! Tillochmed dom vita.
Det du inte använder säljer du.

Hittar du unika (brun) så finns det tre vägar att gå:
-Du vet att du kan använda den och kommer att användaren senare i spelet. Då sparar du den unika i stashen
-Det är något du inte kan använda, MEN säljer du den får du precis 5000.
Detta betyder att prylen är värd mer än 5000. Vänta till andra acten och säljer den för mer än 10000 så sparar du den längre.
-Du kan inte använda den, och du får mindre än 5k för den, sälj!

Rares (gula) följer samma regler som unika (brun).
Dvs spara om du kommer använda dom, sälj om du inte kan det (men endast om du får 4999 eller mindre)

Magiska (blå) följer även dom samma regler.

---------------

Act 2 och 3:
Nu slutar du plocka upp skiten. Nu plockar du bara unika, rares, blåa som ger pengar (nya rustningar, magikerprylar staffs/wands/scepters och annat som ger pengar) osv.
Vita går också bra om det är t.ex nyaste rustningen och om det är typ stavar som är semi-magiska (dom har attribut men är inte blåa (magic))
I act 2 kommer du lära dig mer och mer vad som är skräp och vad som ska tas upp. Följ mina råd bara så går det galant.

Act 4:
Har du en bra ekonomi så skippa vita fullständigt, annars plocka bara nyaste vita rustningar. Samma regler för blåa. Plocka bara upp magikerprylar och sånt som ger cash.

Act 5:
Nu börjar du få en så pass bra ekonomi att du oftast kan strunta i alla blåa, alla vita, och de flesta gula. Plocka bara upp det som du får garanterade tusenlappar för

--------------

Slutligen:
www.planetdiablo.com har ett riktigt bra forum med hur bra playerguides som helst. Den expertisen måste du kolla upp. Dom har även diverse character-planners och dyl.

Ett annat tips är att när du har ett par tusen (4k-5k) så gambla gärna för en tusing eller två.

Har du fler frågor så är det bara att ställa dom här. Jag har lirat Diablo 2 i en 4 år eller så, och kan ge tips om det mesta.

/Spader
Citera
2005-10-11, 23:12
  #8
Medlem
getosts avatar
Nyttigt!

Akten? Vad är en akt egentligen?

Och var i hela friden hittar du prylar du kan sälja för 5000!?!?
De pilbågar, rustningar, skor o annat jag får tag i är ju värda max 3-400!

Man kan ju inte heller spara så mycket grejor när man går omkring och busar eftersom de tar så mycket plats och man inte får rum med så mycket mer än ett par stycken och sedan behöver man resten till "livgivande" dryck......väl?

Vad är alltså de här olika "Act":erna du nämner?

Jag går till den där Cold Plane-platsen och slåss och samlar på mig lite grejor att sälja, och även i grottorna, men hur länge ska man göra det? Vad kommer efter det?

Hur gamblar man?

Tack för tipsen - superbra!
Citera
2005-10-11, 23:24
  #9
Medlem
Spaders avatar
Spelet har 5 städer eller 5 acts som det heter. Den första är den med Gheed och gänget i, sen kommer man till en ökenstad, en djungelstad, en utpost mellan himmel och helvte och slutligen till en barbarstad ovanför polcirkeln typ.

I första akten som du är i så kommer du nog inte hitta mycket som är värt 5k. Det du ska hålla extra utkik efter är blåa staffs, wands, scepters och andra magikerprylar (primary weapons främst), dom kan ge 1-3k eller mer.
Även 3-400 är bra i början (många bäckar små). Ekonomin suger rätt hårt i första akten, oavsett hur man spelar så det är inget att oroa sig över egentligen, du missar inga grejjer som du kan få tag i senare.

Nej det enda du ska bära med dig är:
Nycklar
Böcker med town portal och identify-scrolls
Bra charms
Hälsa och mana-dricka

Och resten ska va prylar du plockar från marken.
När du hittat nått värdefult som du vill spara så lägg grejjerna i stashen, det är en kista som alltid står mitt i staden (precis där man börjar), och den följer alltid med spelaren. Allt du lägger i stashen sparas permanent, som en bank ungefär.

Cold Plains ska du inte stanna i för länge, sikta på att göra klart alla uppdrag och utforska hela mappen, sen när du kommer in i klostret så kan du "levla" lite som det heter, men inte allt för mycket. När du har level 15+ ungefär så kan du döda slutbossen. Fortsätt med uppdragen som vanligt som sagt.

Gambla det gör man hos Gheed, gubben som bor uppe i vänster hörn i staden. Du klickar på han och väljer gamble.
Alla saker som visas är oidentifierade, men kostar mycket mer än dom vanligtvis gör i vanliga shoppen. Det är ett spel alltså, oftast får man nitlotter (skitprylar) men ibland kan du ha tur och få en bra magisk (blå) eller rare (gul) som du i bästa fall kan använda eller sälja för cash.

En annan sak:
Ju fler spelare som är inne och lirar (cooperativt spelande alltså) desto svårare blir monstren, och desto bättre grejjer droppar dom. Man kan simulera LAN-spelande genom att skriva /players X i chattfönstret. Alltså, tryck t eller vilken knapp det är, sen:
/players 4
Detta simulerar ett LAN-spel med 4 pers. Jag körde alltid med players 8, alla akter och en bit in på nightmare. (Nightmare och Hell är två begrepp som du senare kommer lära dig, men som inte är aktuellt nu.)
Och bäst av allt, det är inte ett fusk och inte heller ett exploit, utan en inbyggd funktion.

Annat tips:
Uppdatera till senaste versionen. Det är 10x bättre.
Patch finnes på www.planetdiablo.com

Och slutligen: Första gubben suger alltid, oavsett hur van RPG-spelare man är. Men det är en del av nöjet att lära sig att utveckla gubbarna

/Spader
Citera
2005-10-11, 23:25
  #10
Medlem
Ecstanols avatar
Vill du lära dig så ska du definitivt gå online...du kommer få mycket hjälp där. Om du trycker på tangenten "Q" så kan du se vilken akt du är på och vilka uppdrag du har genomfört, och vilket uppdrag du håller på med.

PS.Sedan någon patch tillbaka (1.10???) så kan man få unika i gamblingen igen.DS.
Citera
2005-10-11, 23:33
  #11
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ecstanol
Vill du lära dig så ska du definitivt gå online...du kommer få mycket hjälp där. Om du trycker på tangenten "Q" så kan du se vilken akt du är på och vilka uppdrag du har genomfört, och vilket uppdrag du håller på med.

PS.Sedan någon patch tillbaka (1.10???) så kan man få unika i gamblingen igen.DS.

Det där sista har skiftat ordentligt.
Först var det extremt vanligt att få unika, sen tog dom nästan bort funktionen, och nu slutligen har dom ökat det en aning igen.
Men det blir nog aldrig som förr.

/Spader
Citera
2005-10-11, 23:36
  #12
Medlem
Ecstanols avatar
De tog inte nästan bort funktionen. De tog bort den helt och hållet. Men nu är den alltså tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback