Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-19, 23:06
  #1
Medlem
Hej.
Vill varna för höga dosers intag av b12 vitaminer i form av Cyanocobalamin (den vanligaste form i kosttillskott och mediciner som tex behepan tabetter) under längre period. Cyanocobalamin lämnar cyanid(giftigt ämne) i kroppen och i höga doser kan levern ta stryk, speciellt hos de äldre och de som har nedsatt leverförmåga.

Så tar du kosttillskott så ska b12 halten inte vara mer än 200% av rdi och har du allvarlig brist ska du be läkaren om b12 injektion(injektion inehåller Hydroxokobalamin).

B12 finns annars i höga doser i bla lax,makrill och sill (ca 300% av rdi per 100g).
__________________
Senast redigerad av theeight 2015-05-19 kl. 23:52.
Citera
2015-05-19, 23:37
  #2
Medlem
kekomis avatar
Källa på det, tack?
Citera
2015-05-19, 23:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekomi
Källa på det, tack?

http://www.greenmedinfo.com/blog/99-...ntains-cyanide

http://www.naturalnews.com/032766_cy...amin_B-12.html
Citera
2015-05-20, 00:04
  #4
Avstängd
Anonyma-Klubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
http://www.greenmedinfo.com/blog/99-...ntains-cyanide

http://www.naturalnews.com/032766_cy...amin_B-12.html

Seriösa källor.
Citera
2015-05-20, 00:16
  #5
Medlem
MADs avatar
Om du hade besvärat dig att forska vidare i ämnet, hade du sett att det du påstår inte stämmer.
Citera
2015-05-20, 00:39
  #6
Avstängd
Anonyma-Klubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Om du hade besvärat dig att forska vidare i ämnet, hade du sett att det du påstår inte stämmer.

Jag har kikat på detta om cyanid i B12 tidigare, ämnet binder till cyanid, visst. Detta skulle dock vara i alldeles för små mängder för att utgöra någon fara.
Citera
2015-05-20, 07:39
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Så tar du kosttillskott så ska b12 halten inte vara mer än 200% av rdi och
Om det nu är så farligt, hur kan det finnas människor som tar 15 injektioner per månad och har gjort det i flera år utan att bli sjuka?

Citat:
har du allvarlig brist ska du be läkaren om b12 injektion(injektion inehåller Hydroxokobalamin).
Det beror på vilken medicin läkaren väljer att använda, det finns minst 3 varianter av b12 idag.

Citat:
Vill varna för höga dosers intag av b12 vitaminer i form av Cyanocobalamin (den vanligaste form i kosttillskott och mediciner som tex behepan tabetter) under längre period.
Behepan tabletter innehåller cyanokobalamin men behepan injektion innehåller hydroxokobalamin, det är inte särskilt svårt att gå över till injektioner idag inom sjukvården men då kan man lika gärna gå direkt till methylcobalamin

Citat:
Så tar du kosttillskott så ska b12 halten inte vara mer än 200% av rdi...
Räcker inte långt om upptaget är dåligt.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-05-20 kl. 07:47.
Citera
2015-05-20, 08:17
  #8
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om det nu är så farligt, hur kan det finnas människor som tar 15 injektioner per månad och har gjort det i flera år utan att bli sjuka?

Det beror på vilken medicin läkaren väljer att använda, det finns minst 3 varianter av b12 idag.

Behepan tabletter innehåller cyanokobalamin men behepan injektion innehåller hydroxokobalamin, det är inte särskilt svårt att gå över till injektioner idag inom sjukvården men då kan man lika gärna gå direkt till methylcobalamin

Räcker inte långt om upptaget är dåligt.
Lyssna på Arne.Anka, det är inte farligt att äta Behepantabletter.

Det finns intressenter som vill sälja B12-plåster som driver den här tesen på fler ställen än här.

Så ät er B12!
Citera
2015-05-20, 21:02
  #9
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Jag har kikat på detta om cyanid i B12 tidigare, ämnet binder till cyanid, visst. Detta skulle dock vara i alldeles för små mängder för att utgöra någon fara.

Ja det är så extremt små nivåer att det är försumbart.
Citera
2018-05-29, 16:24
  #10
Medlem
Om man trycker 1000mikrogram sublingualt rakt ut i blodet då?
Citera
2018-05-29, 19:16
  #11
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Hej.
Vill varna för höga dosers intag av b12 vitaminer i form av Cyanocobalamin (den vanligaste form i kosttillskott och mediciner som tex behepan tabetter) under längre period. Cyanocobalamin lämnar cyanid(giftigt ämne) i kroppen och i höga doser kan levern ta stryk, speciellt hos de äldre och de som har nedsatt leverförmåga.

Så tar du kosttillskott så ska b12 halten inte vara mer än 200% av rdi och har du allvarlig brist ska du be läkaren om b12 injektion(injektion inehåller Hydroxokobalamin).

B12 finns annars i höga doser i bla lax,makrill och sill (ca 300% av rdi per 100g).
*Du är rolig du bror, sa gumman till grisen.*

När du kommer med sådana påståenden får du läsa på lite mer. Tur att du inte får stå oemotsagd.

Det finns en sjukdom som heter perniciös anemi som innebär att kroppen inte tillverkar tillräckligt med intrinsic factor som behövs för att du ska kunna ta upp tillräckligt med B12 ur normal kost som innehåller animaliska produkter. Då detta är en vitamin som lagras i levern tar det år innan kroppen tömt dessa reserver. När bristen väl visar sig kan du få en massa konstiga symptom som inkluderar depression och nervskador. Går det för långt är dessa nervskador irreversibla.

Lider du av detta måste du alltså tillföra koppen mycket höga doser för att tillräckligt upptag ska kunna ske. Många gör det i form av tabletter vilka du varnar för (Behepan, Betolvidon eller Betolvex). Själv tycker jag det (numera) är smidigare med injektioner men det är min personliga preferens. Jag garanterar att de mår alldeles utmärkt med dessa tillskott och jag gjorde det själv i många, många år.

De som lider av perniciös anemi har ofta (alltid?) läkarkontakt som kan hjälpa dem när de läser sånt du just postat och får då korrekt information den vägen.

Vad som är värre är att du riskerar att skrämma de som lever på vegan/vegetarisk kost. Nu är jag ingen dietist men mig veterligt är B12 det enda du inte kan få i dig då du utesluter alla animalier. Dessa har alltså ett behov att komplettera med kosttillskott. Och som jag nämnde tidigare tar det år innan bristen visar sig.

Jag kan lova dig att det är inte kul att gå med permanenta nervskador i fötterna som känns i varje steg man tar så innan du går ut med en sådan här kategoriskt varning tycker jag du ska ha mer att komma med.
Citera
2018-06-01, 01:46
  #12
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Om man trycker 1000mikrogram sublingualt rakt ut i blodet då?
Har jag gjort ett par gånger. Märke inte precis någon skillnad. Någon vecka efter sista injektion lämnade jag blodprov för vitaminanalys. Werlabs tyckte jag kunde sluta med tillskott, men bara för att det var onödigt, inte farligt. Så har några vialer liggande till framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback