Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-20, 18:50
  #13
Medlem
encephalizations avatar
Fått offers från två Ivy för respektive doktorandprogram, dock i ämnen långt ifrån ekonomi/finans så jag tror inte att min erfarenhet hjälper dig. Jag har examina från både UK och ett så kallat "public Ivy" och ska jag vara ärlig finns det tillräckligt många duktiga akademiker i världen för att kunna få en högklassig utbildning i de flesta länder. Visst kanske ett diplom från Harvard öppnar en del dörrar men dessa kommer stängas snabbt om du inte kan producera.
Citera
2015-06-03, 00:18
  #14
Medlem
Tjena ,Jag tänkte bara fråga om jag skulle ha sämre chanser att komma in på Harvard business School om jag även går undergraduate på Harvard?, jag tänker främst på att de kanske vill ha nya personer och att jag då kanske får en plats längre bak i "kön".
Citera
2015-06-06, 07:17
  #15
Medlem
saveryns avatar
Som en som har pluggat på Ivy League-universitet så vill jag understryka hur viktigt det är att vara ute i god tid. I USA, i synnerhet för undergraduate utbildningar, görs en helhetsbedömning baserad på många faktorer och det är väldigt svårt att "bygga" en bra ansökan i sista minuten om man inte redan har en passande bakgrund. För graduate school är det lättare om man redan har gjort bra ifrån sig under sin kandidatutbildning och har lyckats bygga upp starkare akademiska meriter. Om du är intresserad av att ta dig in på en toppskola i USA rekommenderar jag att läsa hur andra gjort, och läsa mycket, så du förstår hur det fungerar att ansöka och vad som är viktigt i ansökningen. College Confidential och Grad Cafe är två bra sidor där andra skriver om antagningar för undergraduate- respektive graduate-utbildningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Stynxly
Tjena ,Jag tänkte bara fråga om jag skulle ha sämre chanser att komma in på Harvard business School om jag även går undergraduate på Harvard?, jag tänker främst på att de kanske vill ha nya personer och att jag då kanske får en plats längre bak i "kön".

Nej, det skadar inte dina chanser alls. Däremot skulle jag uppskatta att det är svårare att komma in på Harvard College än Harvard Business School, speciellt om vi antar att du närmar dig eller redan är i universitetsåren. Förövrigt är det nog tidigt att tänka på MBA-utbildning om du inte ännu avklarat din undergraduate eller kandidatutbildning, då man i nästan alla fall behöver några års arbetslivserfarenhet mellan de två utbildningarna.
Citera
2015-08-07, 13:55
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stynxly
Tjena ,Jag tänkte bara fråga om jag skulle ha sämre chanser att komma in på Harvard business School om jag även går undergraduate på Harvard?, jag tänker främst på att de kanske vill ha nya personer och att jag då kanske får en plats längre bak i "kön".

Tvart om, studenter fran HC prioriteras for HBS.
Framst dem med science examen, men galler andra ocksa.
Citera
2015-08-08, 14:34
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Tvart om, studenter fran HC prioriteras for HBS.
Framst dem med science examen, men galler andra ocksa.

Ah tack för informationen , läste i nån rapport från vilka colleges de antagna kom och då stod inte HC med, måste läst fel
Citera
2015-08-08, 19:00
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stynxly
Ah tack för informationen , läste i nån rapport från vilka colleges de antagna kom och då stod inte HC med, måste läst fel

Studenter fran HC kan fa garanterad entry efter examen (inte alla forstas). Wharton har samma for deras mba program fran ugrad.

Men lagg mer mindre tid att dromma om MBAn och mer pa att forst komma in pa ugrad, och sedan fa bra (=max) betyg pa kurserna.
Citera
2015-08-09, 14:36
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Studenter fran HC kan fa garanterad entry efter examen (inte alla forstas). Wharton har samma for deras mba program fran ugrad.

Men lagg mer mindre tid att dromma om MBAn och mer pa att forst komma in pa ugrad, och sedan fa bra (=max) betyg pa kurserna.

Jo det har du nog rätt i , och om jag inte minns fel tar man ju MBA efter några års arbetserfarenhet inom yrket man jobbar med?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback