Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-19, 19:57
  #1
Medlem
Jag vill jättegärna göra ett köp av bitcoins, 10-15st hade varit perfekt.
Jag tänkte ha plånboken hos Blockchain.info och spara den offline på en usb-sticka.

Frågan är om jag skulle vinna något överhuvudtaget på det. Jag behöver inte pengarna detta år eller nästa år eller året därpå, det är mest en experimentgrej, men man vill ju heller inte låsa 20tkr i några år för en vinst på 1-2000kr eller något..

Vad tror ni? Kan bitcoin crasha ner till 50usd/bitcoin? Kan det gå åt helvete på något vis?
Kan blockchain.info hackas och alla plånböcker bli tömda eller är min säker om jag har den offline?

Vad tycker ni?
Citera
2015-05-19, 20:02
  #2
Medlem
Reevess avatar
Om jag skulle handla med Bitcoin idag skulle jag använda mig av BITCOIN XBT

https://www.avanza.se/borshandlade-p...66/bitcoin-xbt
http://www.nasdaqomxnordic.com/etp/e...ment=SSE109538

Då eliminerar du åtminstone risken med plånboken. Ditt problem kring värderingen kvarstår dock, men där tycker jag att du får göra en egen analys.
Citera
2015-05-19, 20:09
  #3
Medlem
en kopp kaffes avatar
Som du säger, skaffa en offlinewallet. Det är minimal risk om du gör det på rätt sätt.
Citera
2015-05-19, 20:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Som du säger, skaffa en offlinewallet. Det är minimal risk om du gör det på rätt sätt.
Utveckla gärna. Är inte offline-wallet .dat filen som man laddar ner från Blockchain.info och sparar på usb-minne? Den är ju krypterad. Eller hur menar du, hur sparar man sina bitcoins 100% offline från omvärlden och 100% säkra från intrång m.m?
Citera
2015-05-19, 20:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Om jag skulle handla med Bitcoin idag skulle jag använda mig av BITCOIN XBT

https://www.avanza.se/borshandlade-p...66/bitcoin-xbt
http://www.nasdaqomxnordic.com/etp/e...ment=SSE109538

Då eliminerar du åtminstone risken med plånboken. Ditt problem kring värderingen kvarstår dock, men där tycker jag att du får göra en egen analys.
Kan du lite kort förklara vad xbt är och vad fördelarna är?
Citera
2015-05-19, 20:37
  #6
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontakt305
Kan du lite kort förklara vad xbt är och vad fördelarna är?

Det jag länkat är ett värdepapper som följer tillgången bitcoin. Kort sagt, blir en bitcoin mer värd, blir värdepappret mer värt. Enkelt förklarat. XBT i det här fallet är bara utfärdaren av värdepappret. (XBT Provider AB).

Fördelen skulle i så fall vara att du slipper ha riktiga bitcoins i en plånbok på nätet, samtidigt som du fortfarande kan spekulera i värdet på bitcoin.
Citera
2015-05-19, 21:09
  #7
Medlem
XBT? Ni litar alltså på Knc? Intressant...

Investera inte mer än du är klarar av att förlora.
Citera
2015-05-19, 21:16
  #8
Avstängd
Spara bitcoins på USB. https://www.youtube.com/watch?v=2qmOM567BF4
Finns andra sätt att spara på usb. Googla.

Man vet aldrig vad som händer med värdet.

Idag kan du få 100 kr om 1 månad kan du få 140 eller 50 kr.

Man vet aldrig.

Skulle jag ha 20k liggandes som jag inte tänk att använda på 2 år skulle jag handla idag just nu!

Sen skulle jag kolla kursen varje dag. Så fort jag har tjänat en viss summa skulle jag sälja dem.

För man vet aldrig vad som sker imorgon!
__________________
Senast redigerad av B5iK4D3Li5K 2015-05-19 kl. 21:24.
Citera
2015-05-19, 21:27
  #9
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontakt305
Utveckla gärna. Är inte offline-wallet .dat filen som man laddar ner från Blockchain.info och sparar på usb-minne? Den är ju krypterad. Eller hur menar du, hur sparar man sina bitcoins 100% offline från omvärlden och 100% säkra från intrång m.m?

Du kan generera en egen wallet offline, som aldrig har kontakt med omvärlden. Du kan köpa bitcoins online och sedan föra över dem till din wallet. Sedan när du vill skicka pengar kan du gör det offline (signera etc.), kopiera en textfil med transaktionen och pusha den till nätverket.

Förslagsvis har du en raspberry pi eller liknande som aldrig kopplas till något nätverk.

Notera: att du kopierar .dat-filen är långt ifrån någon garanti för att du inte blir bestulen.
Citera
2015-05-19, 21:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K

Man vet aldrig.


Jo, samma visa varje dag. Kineserna vaknar, priset dumpas. <--- Repeat sedan 2013.
Citera
2015-05-22, 16:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontakt305
Jag vill jättegärna göra ett köp av bitcoins, 10-15st hade varit perfekt.
Jag tänkte ha plånboken hos Blockchain.info och spara den offline på en usb-sticka.

Frågan är om jag skulle vinna något överhuvudtaget på det. Jag behöver inte pengarna detta år eller nästa år eller året därpå, det är mest en experimentgrej, men man vill ju heller inte låsa 20tkr i några år för en vinst på 1-2000kr eller något..

Vad tror ni? Kan bitcoin crasha ner till 50usd/bitcoin? Kan det gå åt helvete på något vis?
Kan blockchain.info hackas och alla plånböcker bli tömda eller är min säker om jag har den offline?

Vad tycker ni?

Om jag vore du skulle jag låta bli Bitcoin och placera dom pengarna på diverse "frimärksaktier" istället.
Det är ungefär lika riskfyllt men du har större chans att tjäna pengar där om du hittar ett företag med gott rykte en bra affärsidé och en god ekonomi. Jag rekommenderar avanza mini till att börja med.

Kom ihåg att det är väldigt lätt att tappa sina bitcoins i "olyckor". Men är du ändå nyfiken kan du ju alltid köpa på dig 2 eller 3 stycken. Ha även plånboken på datorn istället för online. Efter att du laddat ned plånboken och fått dina BTC söker du i windows efter "%appdata% och klickar på filen "roaming".
Klicka sedan på "Bitcoin". Där inne finns din plånbok, "wallet.dat". Det är den du ska kopiera och spara på fickminne om du vill vara säker.

Själv har jag slutat med bitcoin efter 2 år.
__________________
Senast redigerad av Manihelios 2015-05-22 kl. 16:57.
Citera
2015-05-22, 20:43
  #12
Medlem
Det här kan vara intressant som alternativ till Bitcoin.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...66/bitcoin-xbt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback