Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-05-21, 23:23
  #37
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Så smör har ingenting med LCHF att göra?? Vad är extra smör? Finns det nån tabell där det finns uträknat vad LCHF:are bör ha i mängd smör i potatismos, och om dom överskrider den gränsen så sysslar dom inte med LCHF längre?
Problemet med alla dessa dieter är att dom inte tar hänsyn till hur mycket man ska äta,Paleo,LCHF etc. Alla dessa dieter förespråker VAD man ska äta och VAD man inte ska äta, men inte hur mycket, det blir rena lotteriet, vissa lyckas gå ner i vikt och andra lägger på sig pga att alla har olika dagsbehov, vissa har stillasittande jobb och tränar inget, andra har jobbar med kroppen och gymmar 6ggr/veckan. Den enda gruppen som konstant kan lägga på/gå ner i vikt är BodyBuilders, varför? För dom RÄKNAR KALORIER. Dom vet exakt vad/hur mycket dom ska äta och anpassar sig efter det.
Anledningen till att du står still på dina 9% är att din kropp har anpassat sig till mängden mat/träning, vill du ha längre fett%, rör på dig mer/ät mindre eller en kombo av bägge.

Hur "nyttigt" nått är har ingenting med viktminskning att göra, anledningen är att "nyttig" mat är väldigt kaloriefattig, nästa gång du handlar mat, kolla på en påse broccoli (35kcal/100g) , det är i princip omöjligt att lägga på sig vikt genom att äta broccoli.

Vafan, var du packad när du skrev det där eller?
Smör har massor med LCHF att göra men knappast potatismos. Det är ren stärkelse och innehåller alldeles för mycket kolhydrater per 100 g.
Strikt LCHF ligger mellan 5-20 g kolhydrater per dag och det kan du ju räkna på och se hur mycket potatismos det skulle bli.
Hur mycket mat man ska äta är upp till var och en, som jag nämnt femtioelva gånger nu så blir man mätt på LCHF mycket fortare och betydligt längre eftersom både hunger och mättnadshormonerna stabiliseras. Om du vill kika närmre på det så kan du googla Skaldemans ratio.

Och jag vet ärligt talat inte om du skämtar med mig när du försöker lära mig hur bodybuildare gör eller varför jag står stilla på 9% kroppsfett? Inte heller blir jag klokare av din grönsaksskola. Det jag däremot vet och som inte du verkar veta är att nyttig mat inte alls behöver vara kalorifattigt, smör te.x, det är nyttigt och det innehåller 712 kcal per 100 g.
En jävla massa svammel om ingenting helt enkelt i ett försök att leka påläst inom något du uppenbarligen inte har en jävla aning om.
Citera
2015-05-21, 23:42
  #38
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Vad har diabetiker med denna diskussion att göra?
Svaret på frågan spelar ganska stor roll i min poäng om om fettlagring.

Citat:
Nej, jag blir knäpp av felaktigt spridande av något du tror är fakta
Det kanske är för att du själv gör precis likadant.

Citat:
Okej, du har en våg med en hög felsäkerhet som inte en enda seriöst tränande tror på. Dessa vågar är tyvärr överlag skit. Helt okej vågar kostar flera tusen men även där kan du manipulera resultaten genom mer eller mindre vätska i kroppen. Kaliper är svårt men ger rättvisande resultat om mätaren kan sin sak. Eller bodpod.
Jaså okej, och det vet du? Är du vågexpert nu också kanske?
Men du kan vara lugn, jag har koll på min vätska i kroppen, som du säkert vet så samlar man inte på sig särskilt mycket vätska när man kör high fat diet.

Citat:
Vad du tror är irrelevant. Det är också här vi har problemet, du ser inte till fakta för du har ju en viss tro. Problemet är att du har enorma felkällor. Din våg är inte exakt, din våg kan manipuleras. Din kunskap om kroppen är begränsad. Ändå så tar du allt du sett och missar de felkällor som finns.
Okej, vågexperten fortsätter predika. Denna gången tvivlar jag dock på din trovärdighet inom ämnet då jag hittills inte använt mig av en enda källa, inte du heller så din skit om enorma felkällor kan du käka upp själv.
Jag tror det jag ser och känner och eftersom jag experimenterar på mig själv så är jag säker på min sak. Du däremot verkar bara ha tagit på dig rollen som kolhydratskramare utan vidare anledning.
__________________
Senast redigerad av Maymon 2015-05-21 kl. 23:45.
Citera
2015-05-22, 00:28
  #39
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppNils
Du kanske äter samma mängd mat men om du går ner i vikt över en längre tid äter du färre kalorier, så är det bara. När man går från en kolhydratrik kost till LCHF eller vilken kost som helst med låg kolhydratinnehåll tappar man ofta mycket vikt i början då kroppen binder mindre vätska. LCHF fungerar för många då eftersom man just hamnar på kaloriunderskott tack vare det.
Kanske det kanske
Citat:
Hur vet du att din hormonbalans är i ordning?
Jag har kollat upp saken
Citat:
Och din fettprocent uppmätt med en badrumsvåg, jag köpte en när jag vägde 90KG och var otränad. Då hade jag 25% enligt vågen, idag väger jag 76 kilo och har betydligt mycket mer muskler och vågen säger fortfarande 25%
Jaha, så bara för det så är alla badrumsvågar i hela världen felaktiga?
Ni vågexperter är lite märkliga ändå
Citat:
Det känns som en hel del missuppfattningar i den här tråden så jag vill förtydliga att om man vill gå ner i vikt så är det ända som fungerar att äta färre kalorier än vad man förbrukar.
Nej då, inte alls. Av det jag har läst så verkar alla vara överens på den punkten
Citera
2015-05-22, 01:06
  #40
Medlem
Maymon, vad är det du inte begriper? Kroppens (speciellt hjärnans) huvudsakliga energikälla är kolhydrater. Genom att ge kroppen kolhydrater orkar vi prestera på gymmet och i motionsspåret. Kroppen tar helst av fettdepåerna när den vill frigöra energi. Enbart muskelbyggare behöver ställa in sig på att förhöja det dagliga proteinintaget. Det stämmer att kroppen går i i ketos när man skär bort en stor mängd kolhydrater i kosten, men kcal in, kcal ut, gäller fortfarande.

Kroppen vill inte bränna det livsnödiga muskelproteinet i onödan om den inte absolut behöver - Den får ju redan sin beskärda del genom kostcirkeln. Protein är bra när man bygger muskler, men ett kraftigt överskott kan leda till ohälsa och en kropp som inte svarar upp speciellt bra under tiden du deffar. Den kan inte hantera den stora mängd protein du tillgodoser den med, därför anses det allmänt ganska dumt att ha ensidig kost. Därför är det helt normalt att skjuta till kolhydrater i kosten för att inte köra kroppen ner i botten.

Ketos ökar på fettförbränningen kraftigt, men den kan inte bränna hur mycket fett som helst under en dag och du riskerar att den i panik ger sig på musklerna för att få tillgång till aminosyror. Det är därför man som nybörjare inte ska gå ut för hårt, därför att kroppen kämpar för att skrapa fram energin den behöver när du inte ger den någon näring, vilket leder till att den mejslar ner sig själv så du blir trött, orkeslös och inte kan sova, etc.

Har jag varit nog tydlig? Inte? Då ska jag försöka en gång till: Viktnedgång är inte rocket science! Alla kan göra det med hjälp av små förändringar i kosten och lite extramotion. Går du inte ner i vikt? Ät mindre, motionera mer. Mår du dåligt av din kost, känner du dig orkeslös? Ät mer grönsaker och frukt så du orkar hålla igång.

Jag har gjort det. Mina kompisar har gjort det. Bekanta jag stöter på lyckas ständigt gå ner i vikt, andra ligger på gymmet och formar sina kroppen. Varför ska det vara så svårt för dig? Kanske, möjligtvis för att du inte tar till dig det som skrivs i tråden, utan fortsätter sitta på dina höga hästar. Kom ner därifrån och börja jobba. Du kan du med!!!
Citera
2015-05-22, 09:22
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon

Jag har kollat upp saken

Jaha, så bara för det så är alla badrumsvågar i hela världen felaktiga?
Ni vågexperter är lite märkliga ändå


Hur kollade du upp din hormonbalans?

Och ja, vi "vågexperter" är överens om att vågarna visar fel, vet du varför?
För att man kan inte mäta fettprocent enbart med att skicka elektriska signaler genom kroppen! Det för för mycket felande faktorer i det.
Citera
2015-05-22, 09:26
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
Maymon, vad är det du inte begriper? Kroppens (speciellt hjärnans) huvudsakliga energikälla är kolhydrater. Genom att ge kroppen kolhydrater orkar vi prestera på gymmet och i motionsspåret. Kroppen tar helst av fettdepåerna när den vill frigöra energi. Enbart muskelbyggare behöver ställa in sig på att förhöja det dagliga proteinintaget. Det stämmer att kroppen går i i ketos när man skär bort en stor mängd kolhydrater i kosten, men kcal in, kcal ut, gäller fortfarande.

Vill bara påpeka att kroppen och hjärnan omvandlar kolhydrater till energi, det fina med kroppen är att även om man inte äter kolhydrater så klarar våran kropp att omvandla annan näring till samma energi. Kolhydrater är inte livsnödvändigt på något sätt. Sedan går man ju inte ner i vikt för att man tar bort kolhydrater, så som alla LCHF-personer säger. Det är underskott i kalorier man går ner av, precis som du säger!
Citera
2015-05-22, 10:17
  #43
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Svaret på frågan spelar ganska stor roll i min poäng om om fettlagring.
Säg vad det är du vill åt.


Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Det kanske är för att du själv gör precis likadant.
Vart har jag sagt något felaktigt?


Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Jaså okej, och det vet du? Är du vågexpert nu också kanske?
Men du kan vara lugn, jag har koll på min vätska i kroppen, som du säkert vet så samlar man inte på sig särskilt mycket vätska när man kör high fat diet.
Jag har diskuterat fettmätande vågar flertalet ggr. Sök på Fettmätande våg felprocent. Det är inget nytt att de har en stor felmarginal.

Du har koll, hur många kg vätska har du i kroppen och hur vet du siffran? Din våg?


Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Okej, vågexperten fortsätter predika. Denna gången tvivlar jag dock på din trovärdighet inom ämnet då jag hittills inte använt mig av en enda källa, inte du heller så din skit om enorma felkällor kan du käka upp själv.
Jag tror det jag ser och känner och eftersom jag experimenterar på mig själv så är jag säker på min sak. Du däremot verkar bara ha tagit på dig rollen som kolhydratskramare utan vidare anledning.
Du är väldigt arrogant i din framtoning fast du har väldigt dåligt på dina fötter. Kolhydratskramare? Jag kritiserar din förklaringsmodell, har inte sagt ett dugg om kolhydrater.

Här kan du läsa trådar på kolozzeum om vågar: https://www.google.se/webhp?sourceid....kolozzeum.com
Citera
2015-05-22, 16:59
  #44
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
Maymon, vad är det du inte begriper? Kroppens (speciellt hjärnans) huvudsakliga energikälla är kolhydrater. Genom att ge kroppen kolhydrater orkar vi prestera på gymmet och i motionsspåret. Kroppen tar helst av fettdepåerna när den vill frigöra energi. Enbart muskelbyggare behöver ställa in sig på att förhöja det dagliga proteinintaget. Det stämmer att kroppen går i i ketos när man skär bort en stor mängd kolhydrater i kosten, men kcal in, kcal ut, gäller fortfarande.

Nej, vad är det du inte begriper? Som sagt så är vi alla överens om den punkten.
Men tack för att du bidrog med din skit i debatten om kolhydrater med lite kalorier...
Citera
2015-05-22, 17:05
  #45
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppNils
Hur kollade du upp din hormonbalans?

Och ja, vi "vågexperter" är överens om att vågarna visar fel, vet du varför?
För att man kan inte mäta fettprocent enbart med att skicka elektriska signaler genom kroppen! Det för för mycket felande faktorer i det.

Jag har två jobb och varav ett är för en myndighet, därav har jag besökt deras egna läkare helt gratis.
Eftersom mina arbetstider inte är fasta så fanns det ett intresse hos dom också och veta hur sina anställda mår så ju mer man vill testa sig för ju gladare blir dom.

Och jag gillar min våg, är det okej eller?
Citera
2015-05-22, 17:30
  #46
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Säg vad det är du vill åt.

Nej vi släpper det tycker jag.

Citat:
Vart har jag sagt något felaktigt?
Och vart skrev jag något som var felaktigt?

Citat:
Jag har diskuterat fettmätande vågar flertalet ggr. Sök på Fettmätande våg felprocent. Det är inget nytt att de har en stor felmarginal.

Du har koll, hur många kg vätska har du i kroppen och hur vet du siffran? Din våg?
jag bugar mig genast för dig du modige och erfarne vågdebattör, jag viker hädan för din expertis.

Citat:
Du är väldigt arrogant i din framtoning fast du har väldigt dåligt på dina fötter. Jag kritiserar din förklaringsmodell,

Okej, med vad är det du kritiserar min så kallade förklaringsmodell?
Jag vill inte påstå att jag har dåligt under mina fötter ändå. Eftersom du förmodligen är expert på vetenskapliga studier kan du ju kika på några av dessa 27 olika källor med hjälp av google.

Citat:
har inte sagt ett dugg om kolhydrater.
Inte jättesmart kasnke? Tråden råkar nämligen handla om det.
Citera
2015-05-22, 17:58
  #47
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Nej vi släpper det tycker jag.


Och vart skrev jag något som var felaktigt?


jag bugar mig genast för dig du modige och erfarne vågdebattör, jag viker hädan för din expertis.


Okej, med vad är det du kritiserar min så kallade förklaringsmodell?
Jag vill inte påstå att jag har dåligt under mina fötter ändå. Eftersom du förmodligen är expert på vetenskapliga studier kan du ju kika på några av dessa 27 olika källor med hjälp av google.


Inte jättesmart kasnke? Tråden råkar nämligen handla om det.
Har du inget att komma med? Du har inte bemött Asp, börja där.

Du har påstått att kcal in vs kcal ut inte gäller. Fysikens lagar slutar inte gälla.

Du har inte läst något om fettmätande vågar och dess felmarginaler, ändå påstår du att den stämmer... Jösses.

Jag kritiserar som sagt din förklaringsmodell. Taubes är vanligt förekommande, han missar grundläggande saker om kroppen medvetet för att lura sämre vetande.

Kolla Träningslära som länkades tidigare.

Insulin är inte det enda fettinlagrande hormonet. Efter en måltid med mycket fett så ökar fettinlagringen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback