2015-05-19, 07:23
Medlem
Som ni vet så är räntorna inte så bra på sparkonton just nu. För tillfället har jag alla mina sparade pengar hos santander. Pratade med en ekonom igår som tyckte att det inte var så smart. Han tyckte snarare att jag åtminstone skulle skicka över en del i kapitalförsäkring.
Vad är nackdelar och fördelar? De verkade ha gått med rätt bra vinst senaste åren.

Om man räknade med vinsten som blivit senaste åren menade han att man skulle tjäna på det även om man ville ta ut pengar inom de närmsta 4 åren då det var lite extra avgifter. Nackdelarna är avgifter och att det faktiskt kan gå minus? Krångligare med återköp om man vill ha tillbaka pengarna?
Citera
2015-05-19, 07:31
Medlem
Det låter som om du pratat med en banksälj... förlåt banktjänsteman?!

För det första är en kapitalförsäkring inget som automatiskt går med vinst utan en variant av aktie- och fonddepå med vissa fördelar (och därmed nackdelar). En fördel är att man slipper deklarera varje affär och man slipper betala reavinstskatt, man betalar istället en viss procentsats av det totala värdet varje år i skatt oavsett utvecklingen. Nackdelen är bl.a. att pengarna (oftast) är bundna ett antal år och man inte får dra av förluster. Huruvida försäkringen går med vinst eller inte beror på vad du har för innehav, även om börsen som helhet gått upp ganska kraftigt de sista åren så har inte alla enskilda aktier och fonder det.

En annan variant är ISK, investeringssparkonto. Även här slipper du deklarera och betala reavinstskatt men de fungerar inte riktigt likadant som KF. Här slipper du bindningstider och återköpsavgifter.

Jag har ärligt talat aldrig blivit klok på varför man kallar KF för "försäkring", man är inte alls skyddad på något sätt mot förluster. Kom också ihåg att banksäljarnas främsta uppgift är att tjäna pengar åt sin arbetsgivare, inte åt dig som kund, så ta allt de säger med en nypa salt och fundera på vem som tjänar mest på råden du får.
Citera
2015-05-19, 07:50
Medlem
Skrev ett långt svar som försvann. Kort version.
Det var en säljare. Det lät som allt för mkt gröna skogar och säljigt tycker jag. Så vill höra allsmäktiga Flashbacks tankar.
Citera
2015-05-19, 11:47
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
ISK är bättre än KF. Enda gången KF är bättre är om du investerar i utländska aktier (för att det kan bli lite arbete med att få rätt skattesats annars, till exempel med amerikanska aktier) eller om du inte har alltför långt kvar till döden, då kapitalförsäkring är en form av livförsäkring som faller ut med 101 % av värdet vid dödsfall.

Sen huruvida det är smart att gå in på börsen nu är en annan femma. Många hävdar att börsen är alldeles för övervärderad, medan andra hävdar att det kommer fortsätta uppåt pga de låga räntorna.
Citera
2015-05-19, 12:04
Medlem
När banken vill sälja 'produkter' till dig då bör man fly.
Välj någon form av ISK istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in