Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-19, 01:05
  #1
Avstängd
Har haft det här problemet väldigt länge. Det är så att när jag har haft min dator avslagen och ska starta den, då är det bara fläktarna som går igång. Datorn startar inte upp, min optiska mus börjar inte lysa, ingenting. Bara fläktarna snurrar på ända tills man stänger av datorn genom att hålla in knappen.
Den startar ju till slut, men det kan ta 5-10 minuter, men sen sjunker fläktarna i varv och datorn startar som vanligt och verkar frisk från och med då!

Kan tillägga också (för det känns som en väldigt viktig punkt att ta upp för spekulationer):
När datorn äntligen startat upp så kan man stänga av datorn, och sedan direkt starta den igen, och då tar det bara 30-40 sekunder för den att starta HELT!

Det är som att den startar perfekt bara när den är "uppvärmd"?
Citera
2015-05-19, 07:07
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Datormodell? Bärbara eller stationär dator? Hemmabygge eller färdigmonterad dator?
Citera
2015-05-19, 09:01
  #3
Medlem
Jag gissar att det är en laptop vars batteri blivit "gammalt". Laddaren måste fylla batteriet innan det blir kräm över som är tillräckligt för att driva datorn.
Citera
2015-05-19, 12:54
  #4
Moderator
Protons avatar
Programvara - Windows --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2015-05-19, 13:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag gissar att det är en laptop vars batteri blivit "gammalt". Laddaren måste fylla batteriet innan det blir kräm över som är tillräckligt för att driva datorn.
Om det är en bärbar med sladden i så borde väl batteriets hälsa inte spela någon roll?
Citera
2015-05-19, 14:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Om det är en bärbar med sladden i så borde väl batteriets hälsa inte spela någon roll?

Jo. Ett dåligt och/eller tomt batteri kan lägga beslag på en alltför hög andel av den ström som adaptern kan leverera.
Beror förstås på både adaptern och datorns laddkretsar också. Dvs aningen "billig" konstruktion.
Citera
2015-05-21, 04:06
  #7
Avstängd
stationär
hemmabygge

https://www.youtube.com/watch?v=VtO7SRswwRI&hd=1
Citera
2015-05-21, 09:33
  #8
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jo. Ett dåligt och/eller tomt batteri kan lägga beslag på en alltför hög andel av den ström som adaptern kan leverera.
Beror förstås på både adaptern och datorns laddkretsar också. Dvs aningen "billig" konstruktion.
Stämmer bra det. Många gånger har det hjälpt att ta ut batteriet.
Citera
2015-05-21, 10:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talle22
stationär
hemmabygge


Det verkar som om det är bara +12V som "vaknar" vid kallstart.

Kolla/putsa/spreja ALLA kontaker från kraftaggreatet mot MB och andra enheter.

Det kan också vara ett "ålders"-symptom från kraften.

Om den alltid har varit sån: Har den alldeles för hög effekt?
(Billigare konstruktioner förutsätter att att man använder en rätt hög andel av tillgänglig 12V-ström, för att kraften ska "gå bra".)
Citera
2015-05-21, 18:27
  #10
Medlem
Bull10s avatar
Återställ bios.

Därefter gå in i bios och ställ in minneshastigheten manuellt.
Citera
2015-05-26, 02:49
  #11
Avstängd
bytte psu och nu startar den bra
Citera
2015-05-26, 03:17
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talle22
bytte psu och nu startar den bra
Tack för att du skrev varför med/återkom
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback