Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-22, 20:49
  #13
Avstängd
Vad är det värsta som kan hända egentligen av att man använder en FTP-kabel där det räcker med en UTP?
Citera
2015-05-22, 21:48
  #14
Medlem
det värsta som kan hända är att du orsakar en brand eftersom att strömmar eftersom du kan flytta jorden mellan olika saker...

värt att notera är att du alltid kommer få en utp kabel om du inte specifikt frågar efter ftp och väldigt få konsument butiker har ens ftp kablar i sitt sortiment eftersom dem säljer fruktansvärt dåligt
Citera
2015-05-22, 23:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Vad är det värsta som kan hända egentligen av att man använder en FTP-kabel där det räcker med en UTP?

Om inte samtliga enheter är jordade så får du problem med potentialskillnader. Krypströmmar i skärmen och jordslingor är inte bra vare sig för dig själv eller apparatur. Om du tar i chassi eller i kabelns skärm så är det tillräckligt antal Volt för att det ska bli riktigt otrevligt.
Citera
2015-06-03, 09:16
  #16
Medlem
Lånar den här tråden

Vilken sorts kabel rekommenderas för både utom & inomhus-miljö?
Finns det någon fara/risk med att välja UTP?
Citera
2015-06-03, 10:41
  #17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Lånar den här tråden

Vilken sorts kabel rekommenderas för både utom & inomhus-miljö?
Finns det någon fara/risk med att välja UTP?

Jag skulle vilja säga nej. UTP är twistad och sändare/mottagare är balanserade vilket betyder mycket gott skydd för störningar. UTP funkar även i utemiljö men du bör förlägga den "fast", dvs i rör eller kabellister.

FTP ska bara användas i extremt störda miljöer och ska endast installeras av fackmän som kan sin sak när det gäller tex jordning.
Citera
2015-06-04, 16:19
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
FTP ska bara användas i extremt störda miljöer och ska endast installeras av fackmän som kan sin sak när det gäller tex jordning.

Är det möjligt att man kan ha "förstört" något utan att man märkt det när jag använt FTP tidigare?
Citera
2015-06-04, 16:50
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Är det möjligt att man kan ha "förstört" något utan att man märkt det när jag använt FTP tidigare?
Är FTP-kabel enkel att kröka?
Den är väl mer styv än UTP?
Citera
2015-06-04, 18:08
  #20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Är det möjligt att man kan ha "förstört" något utan att man märkt det när jag använt FTP tidigare?

I absolut värsta fall så skulle du kunnat ha dött men du verkar ha klarat dig förhållandevis bra.
Citera
2015-06-04, 18:51
  #21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Är det möjligt att man kan ha "förstört" något utan att man märkt det när jag använt FTP tidigare?

Knappast, avstånden är i regel inte så stora att man får problem med potentialskillnader. Och utrustningen går inte sönder för att man kopplar jord till jord.
Citera
2015-06-04, 22:02
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Knappast, avstånden är i regel inte så stora att man får problem med potentialskillnader. Och utrustningen går inte sönder för att man kopplar jord till jord.

Det står inte om peterj76 jordade i bägge ändarna, bara att han inte vet någonting om jordning och därför troligtvis inte jordat på korrekt sätt.

Jag har själv råkat ut för utrustning som inte var korrekt jordade, då fick jag en rejäl kyss genom kroppen. Jag kontrollerade spänningen med en multimeter och det visade sig att det var ca. 100 volt i höljet på den ojordade enheten.
Citera
2015-06-05, 14:58
  #23
Avstängd
Jag har ju använt en 10 meter lång FTP-kabel i lägenhet, t.ex. från datauttaget i väggen till router, Xbox 360 och bärbar dator. Har aldrig märkt något speciellt, möjligtvis en mycket liten stöt om jag tagit i t.ex. diskbänken efter att ha suttit vid laptopen.. Hoppas man inte råkat pajja någon av de här sakerna för att använt fel kabel dock.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback