Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-18, 21:51
  #1
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Ja precis som det står i rubriken, varför stängs inte undermåliga trådar snabbare? Det finns ju mängder med moderatorer men ibland tar det över ett dygn innan en mod kommer in och säger "för dålig trådstart".
Citera
2015-05-18, 22:06
  #2
Avstängd
UncleAndys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Ja precis som det står i rubriken, varför stängs inte undermåliga trådar snabbare? Det finns ju mängder med moderatorer men ibland tar det över ett dygn innan en mod kommer in och säger "för dålig trådstart".

för att dom tycker det är intressant att läss trådarna eller så vill dom inte va fittiga
Citera
2015-05-21, 19:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Ja precis som det står i rubriken, varför stängs inte undermåliga trådar snabbare? Det finns ju mängder med moderatorer men ibland tar det över ett dygn innan en mod kommer in och säger "för dålig trådstart".
Även om det finns väldigt många moderatorer har varje enskilt delforum bara några enstaka moderatorer. En moderator kan bara modererara i sina egna forumdelar, så därför kan det ta lite tid.
Citera
2015-05-22, 17:53
  #4
Medlem
Satt faktiskt och funderade över samma sak häromdagen. Väldigt många dåliga trådstarter som hinner bli 10+ sidor innan de förpassas till papperskorgen. Kanske inte hela världen, men till slut orkar man inte rapportera lika ofta, och tänker att "är det ingen brådska så får väl mod ta det när denne väl är online...".

Är det verkligen så att alla regelbrottskategorier bara kan åtgärdas av mod i det specifika forumet? Hur som helst så borde det vara direkt avstängning för idioter som postar en länk till tredje part, följt av "vad tycker ni?". Det borde klassas som viral marketing. En del mods är schyssta och lägger till lite kontext, eller något citat, men jag tycker gör om gör rätt.

Mods har iaf mitt fulla stöd att vara anala med detta - om det innebär att man slipper vada igenom dynga för att komma till godbitarna.
__________________
Senast redigerad av VoxPopulis 2015-05-22 kl. 17:57.
Citera
2015-05-22, 19:29
  #5
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Satt faktiskt och funderade över samma sak häromdagen. Väldigt många dåliga trådstarter som hinner bli 10+ sidor innan de förpassas till papperskorgen. Kanske inte hela världen, men till slut orkar man inte rapportera lika ofta, och tänker att "är det ingen brådska så får väl mod ta det när denne väl är online...".

Är det verkligen så att alla regelbrottskategorier bara kan åtgärdas av mod i det specifika forumet? Hur som helst så borde det vara direkt avstängning för idioter som postar en länk till tredje part, följt av "vad tycker ni?". Det borde klassas som viral marketing. En del mods är schyssta och lägger till lite kontext, eller något citat, men jag tycker gör om gör rätt.

Mods har iaf mitt fulla stöd att vara anala med detta - om det innebär att man slipper vada igenom dynga för att komma till godbitarna.
Rp: a så tar vi hand om det när vi får möjlighet. Alla har inte möjlighet att vara inne 24/7, speciellt inte jag. Jag har ett eget liv, arbete, familj, och andra fritidsaktiviteter.

Ja, vi kan bara hantera i våra egna delforum. Vi kan se allt som våra kollegor gjort, raderade inlägg t ex, men vi kan inte göra något själva. Därför är också rp: s bra, för har vi inte så mycket tid så händer det att åtminstone jag först kollar igenom vad som kommit i rp-väg och sedan tittar igenom resten av forumet. Vi har svårt att hinna läsa allt, så därför blir det bra när vi får veta vad andra tycker är värt att titta på också.
Citera
2015-05-22, 20:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Rp: a så tar vi hand om det när vi får möjlighet. Alla har inte möjlighet att vara inne 24/7, speciellt inte jag. Jag har ett eget liv, arbete, familj, och andra fritidsaktiviteter

Jo. Det är ju just så, och det tror jag de flesta vet och har förståelse för vid det här laget. Jag förstår iaf detta, om det inte framgick tydligt.

Forumet i sin helhet är ju dock mer än en liten hobby, år 2015, långt mycket mer. Poängen är att jag inte köper att ni ska behöva agera sköld och ursäkta alla problem med att det sköts ideellt - trots att ni gör just det - och ni borde inte köpa detta heller, såvida det inte är personligt riktat.

Om Admins går ut och säger att stället ska vara ett seriöst diskussionsforum, anonymt, kvalitet före kvantitet, och så vidare, så bör de också se till att det finns möjlighet och verktyg att upprätthålla detta. Annars blir det tandlöst.

TL;DR De som driver stället har ansvaret.

ps. snart är det sommarlov för trollen också
__________________
Senast redigerad av VoxPopulis 2015-05-22 kl. 20:57.
Citera
2015-05-23, 12:51
  #7
Medlem
psaks avatar
Gäller även trådar som ska slås ihop, typexemplet när Jimmie Åkesson var hos Skavlan och fick en tråd om sitt nya utseende i Kändisskvaller. Gick flera veckor innan en mod fick tanken att förena den med stora Åkesson-tråden. Det bästa var att jag påpekade detta med ett inlägg i den nya och detta klipptes bort och trådarna fortsatte leva vidare parallellt
Citera
2015-05-23, 13:04
  #8
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Gäller även trådar som ska slås ihop, typexemplet när Jimmie Åkesson var hos Skavlan och fick en tråd om sitt nya utseende i Kändisskvaller. Gick flera veckor innan en mod fick tanken att förena den med stora Åkesson-tråden. Det bästa var att jag påpekade detta med ett inlägg i den nya och detta klipptes bort och trådarna fortsatte leva vidare parallellt
Om en tråd sammanslås med en annan och när detta i så fall sker kan bero på en rad olika faktorer. Att förslå en sammanslagning (eller annan moderatoråtgärd) i inlägg istället för PM avråder jag från i framtiden då du med det riskerar en varning för 0.06.
__________________
Senast redigerad av Tinuviel 2015-05-23 kl. 13:26.
Citera
2015-05-23, 13:22
  #9
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Satt faktiskt och funderade över samma sak häromdagen. Väldigt många dåliga trådstarter som hinner bli 10+ sidor innan de förpassas till papperskorgen. Kanske inte hela världen, men till slut orkar man inte rapportera lika ofta, och tänker att "är det ingen brådska så får väl mod ta det när denne väl är online...".

Är det verkligen så att alla regelbrottskategorier bara kan åtgärdas av mod i det specifika forumet? Hur som helst så borde det vara direkt avstängning för idioter som postar en länk till tredje part, följt av "vad tycker ni?". Det borde klassas som viral marketing. En del mods är schyssta och lägger till lite kontext, eller något citat, men jag tycker gör om gör rätt.

Mods har iaf mitt fulla stöd att vara anala med detta - om det innebär att man slipper vada igenom dynga för att komma till godbitarna.

**min fetning**

Det där har väl lite grann att göra med att just dåliga trådstarter har en förmåga att dra till sig flugor som skit. En undermålig trådstart av någon drar till sig en jäkla massa TROLL-anklagelser i inlägg och annat ovidkommande.

Har själv vid något enstaka tillfälle PM:at mods om rapporteringar jag gjort som jag känt har tagit lite för lång tid att åtgärda (då har det dock rört sig om 1.06), det tar sin tid ibland helt enkelt.
Citera
2015-05-24, 03:56
  #10
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Ja precis som det står i rubriken, varför stängs inte undermåliga trådar snabbare? Det finns ju mängder med moderatorer men ibland tar det över ett dygn innan en mod kommer in och säger "för dålig trådstart".
Som nämnts så speglar det i någon mån hur tät bevakningen kan vara och i någon mån hur vi medlemmar hjälps åt genom att rapportera tokiga inlägg.

I hög utsträckning hänger det samman med totalmängden trams och regelbrott. Vart och ett kräver en hel del omsorg och pyssel, läsande och tänkande, innan man som moderator kan bestämma sig för en åtgärd. Om åtgärden består i ett förklarande pm till någon så tar det ännu mer tid, osv. det är inte så enkelt att ett rapporterat inlägg lätt raderas med en knapptryckning. Eller, jo tekniskt är det det, men jag tror att alla medlemmar vill ha ett forum som sköts mindre lättvindigt än så.
Citera
2015-05-25, 02:22
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Till viss del handlar det om prioritering tror jag. Exempel, jag kikar lite innan jag ska iväg och upptäcker något som bör anmälas. Loggar in snabbt för att anmäla och ser då en massa anmälningar i mina delar. Eftersom jag har bråttom så låter jag diverse 0.03 och liknande ligga kvar, ett allvarligare regelbrott, som 1.06, skulle jag däremot försöka åtgärda efter bästa förmåga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback