Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-18, 21:02
  #1
Medlem
Planetary Society kommer på onsdag 20/5 att skjuta upp sin rymdfarkost Light Sail som kommer att använda ett segel för att segla på soljus. Farkosten är väldigt liten (30cm x 10cm x 10cm) med ett segel som är 32 m². Uppskjutningen på onsdag är ett första test där Light Sail åker med som secondary payload i en Atlas V-raket. Denna raket kommer inte gå nog högt för att faktiskt testa att seglet funkar utan endast att det vecklas ut som det ska och lite andra system. Den "riktiga" uppskjutningen blir under 2016.

Uppskjutning sker (förhoppningsvis) mellan 10.45 och 14.45 EDT dvs 16.45 - 20.45 svensk tid.

Mer info om Light Sail här

Livestream dyker upp här

Tankar?

Edit:fixade länkar
__________________
Senast redigerad av Dr.Kenway 2015-05-18 kl. 21:23.
Citera
2015-05-19, 17:26
  #2
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kenway
Tankar?
Första gången de testade att skjuta upp ett solsegel med en pimpad kärnvapenmissil från en ubåt så misslyckades det. Jag har för mig att solseglet inte vecklades ut, men att rymdskottet åtminstone fungerade.

För övrigt, är inte PS bara ute efter medlemmarnas pengar nu för tiden? Jag läste exempelvis att SETI numera är en organisation som är inriktad på att mygla till sig donationer. Deras högkvarter ska tydligen likna något som Scientologerna kunde ha byggt, och att organisationen bara är fylld av slipsgubbar som tigger pengar av andra slipsgubbar och att ingen egentlig SETI-forskning bedrivs. Är det inte samma sak med PS?
Citera
2015-05-19, 17:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Första gången de testade att skjuta upp ett solsegel med en pimpad kärnvapenmissil från en ubåt så misslyckades det. Jag har för mig att solseglet inte vecklades ut, men att rymdskottet åtminstone fungerade.

För övrigt, är inte PS bara ute efter medlemmarnas pengar nu för tiden? Jag läste exempelvis att SETI numera är en organisation som är inriktad på att mygla till sig donationer. Deras högkvarter ska tydligen likna något som Scientologerna kunde ha byggt, och att organisationen bara är fylld av slipsgubbar som tigger pengar av andra slipsgubbar och att ingen egentlig SETI-forskning bedrivs. Är det inte samma sak med PS?
Det är nog framförallt att solseglet veckas ut som det ska som dom ska testa den här gången.
Har faktiskt ingen aning om PS "bara" är ute efter medlemmarnas pengar, Light Sail är väl delvis finansierat genom kickstarter. Lämnar slutsatsen åt mer insatta personer.
Citera
2015-05-19, 18:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag läste exempelvis att SETI numera är en organisation som är inriktad på att mygla till sig donationer.

Det kostar pengar att driva SETI, minns jag rätt drogs statliga bidrag in (eller någon annan form av 'bidrag' inte nödvändigtvis från kongressen) så de letar efter andra inkomstkällor.
Nu delar de visst vissa stationer med flygvapnet, så det är väl en sorts statligt bidrag ändå.
För att inte tala om Paul Allen och andras enorma privata bidrag. Det är en ideell förening hur som helst, och de gör betydligt mer än lyssnar efter utomjordingar för alla pengar.




Mycket spännande med Light Sail, även om vi vet den här uppskjutningen ska gå bra om allt fungerar som det ska.
Det är inget överdrivet komplicerat menar jag, har väl gjorts förut?
Roligare nästa år när den får ta fart och kommer synas med blotta ögat.

Phil Plait skriver roligt som vanligt om aktuella händelser för övrigt, http://www.slate.com/blogs/bad_astro...pacecraft.html
__________________
Senast redigerad av lorddesh 2015-05-19 kl. 18:52. Anledning: förtydligande
Citera
2015-05-19, 20:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Mycket spännande med Light Sail, även om vi vet den här uppskjutningen ska gå bra om allt fungerar som det ska.
Det är inget överdrivet komplicerat menar jag, har väl gjorts förut?
Roligare nästa år när den får ta fart och kommer synas med blotta ögat.
Kommer man inte alls kunna se den som skjuts upp nu? Den ska ju ändå veckla ut seglen tänker jag, borde väl vara dom som blänker.
Citera
2015-05-19, 20:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kenway
Kommer man inte alls kunna se den som skjuts upp nu? Den ska ju ändå veckla ut seglen tänker jag, borde väl vara dom som blänker.

Jodå, det tror jag säkert om testet filmas ordentligt.

Jag menade i omloppsbana, som ISS fast tydligare.
Citera
2015-05-20, 16:50
  #7
Medlem
Liverapporteringen drog just igång. Launch Window öppnar 17.05 väderförhållanden verkar bra
http://sail.planetary.org/missioncontrol
Citera
2015-05-20, 17:02
  #8
Medlem
Woop woop, spännande. Fyra minuter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback