Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-18, 19:24
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Ja, jag har börjat löpa/jogga/springa/motionera - kalla det för vad ni vill - och det var inte helt smärtfritt tydligen. Tydligen kan man få skav.. Nemas problemas för resten av kroppen, men just innerlåren... Har haft samma problem som liten minns jag, speciellt på vintern när det är kallt ute och jag bara hade jeans på mig. Då skavde innerlåren mot varandra så att det blev irriterat även när jag enbart promenerade.

Jag har smörjt in mig med löparskit som skyddar mot skav, och jag skall även köpa vaselin och kleta runt anus. Men nu när skadan redan är Skedd, hur skall jag bota skavet som ser ut som ett eksem? På apoteket tyckte en att jag skulle pröva en salva som var för röda babyrumpor, men det funkade ju inte. Sedan har jag testat med Helosan, och nej.

Det största problemet är att det är fult. Är ju rätt skönt att klia sig faktiskt. Men om någon skulle få för sig att kolla, eller om jag skulle bjuda in någon till ljumskregionen så vill jag ju inte avskräcka med en röd blaffa där. Ser ju inte så najs ut. Allt bös kring könet rent generellt känns ju ohygieniskt och lite uschigt.

What to do?
Citera
2015-05-18, 19:42
  #2
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Gör inte samma sak som mig bara. Jag rotade igenom medicinskåpet och hittade en sån där Iprenkräm. Det sved värre än att bli doppad i en vulkan kan jag lova. Samma smärta som en pungspark som vägrar göra ont. Fast vassare.


Men testa smörja in med någon form av hydrokortisonsalva? Möjligvis bepanthen, som för övrigt är någon form av babysalva. Men den smörjer samtidigt som den andas, till skillnad från helosan.
Citera
2015-05-18, 19:45
  #3
Medlem
lithionits avatar
kan var skavsår, men med tanke på vart de sitter förmodligen ljumsksvamp.
Googla lite på bilder av det och se om det påminner om ditt utslag.

Ljumsksvamp är rätt lätt att behandla, tråkigt är dock att man lätt får återfall.
Citera
2015-05-18, 20:06
  #4
Medlem
köp en aloe vera växt. Brukar smörja mig med saven inuti bladen. Naturens bästa läkemedel
Citera
2015-05-18, 20:07
  #5
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
kan var skavsår, men med tanke på vart de sitter förmodligen ljumsksvamp.
Googla lite på bilder av det och se om det påminner om ditt utslag.

Ljumsksvamp är rätt lätt att behandla, tråkigt är dock att man lätt får återfall.

Ja, det kanske är ljumsksvamp. Så nu fick jag ångest, i lagom dos. Skulle inte googlat. Usch, vad människan ändå är äcklig - emellanåt- utan sina parfymer, krämer, smink och kläder!

Hoppas det räcker att gå till apoteket och fråga efter råd. Har verkligen inte lust att dra ner byxorna framför en läkare eller dylikt, nej tack.
Citera
2015-05-20, 20:01
  #6
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ja, det kanske är ljumsksvamp. Så nu fick jag ångest, i lagom dos. Skulle inte googlat. Usch, vad människan ändå är äcklig - emellanåt- utan sina parfymer, krämer, smink och kläder!

Hoppas det räcker att gå till apoteket och fråga efter råd. Har verkligen inte lust att dra ner byxorna framför en läkare eller dylikt, nej tack.

En okomplicerad svampinfektion kräver inget läkarbesök, annat är ifall du skulle ha en utbredd svampinfektion typ fötter, naglar, ljumskar, armålor samtidigt då kan tablettbehandling på recept.

Det tråkiga är att när en svampinfektion väl fått fäste är det väldigt svårt att bli av med det permanent går att behandla bort, sen kommer det i många fall tillbaka. Tånagelsvamp är i många fall obotligt, även med långa tablettkurer :S
Ljumsksvamp är bra för det är lätt att behandla, något viktigt vid ljumsksvamp är att tvätta underkläder i 60 grader så att hudsvampen som hamnat på dem dör i tvätten, 40 grader är inte nog.
Annars blir du reinfekterad med svamp från underkläderna.
Citera
2015-05-21, 01:47
  #7
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
En okomplicerad svampinfektion kräver inget läkarbesök, annat är ifall du skulle ha en utbredd svampinfektion typ fötter, naglar, ljumskar, armålor samtidigt då kan tablettbehandling på recept.

Det tråkiga är att när en svampinfektion väl fått fäste är det väldigt svårt att bli av med det permanent går att behandla bort, sen kommer det i många fall tillbaka. Tånagelsvamp är i många fall obotligt, även med långa tablettkurer :S
Ljumsksvamp är bra för det är lätt att behandla, något viktigt vid ljumsksvamp är att tvätta underkläder i 60 grader så att hudsvampen som hamnat på dem dör i tvätten, 40 grader är inte nog.
Annars blir du reinfekterad med svamp från underkläderna.

Trodde man alltid tvättade underkläder i 60 grader.. Jag vet inte ens om det är svamp. Blir egentligen bara rött när jag kliar det, och det kliar ytterst lite faktiskt. Annars syns det knappt. Ser väl då ut som en mörkare ton på huden bara, lite brunare helt enkelt.

Men jag läste att man inte skall ha åtsittande kalsonger, så jag sover naken - om det nu är hygieniskt. Sedan skall jag börja att testa med aloe veran också, känns bäst att börja på den naturliga vägen.
Citera
2015-05-21, 20:29
  #8
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Trodde man alltid tvättade underkläder i 60 grader.. Jag vet inte ens om det är svamp. Blir egentligen bara rött när jag kliar det, och det kliar ytterst lite faktiskt. Annars syns det knappt. Ser väl då ut som en mörkare ton på huden bara, lite brunare helt enkelt.

Men jag läste att man inte skall ha åtsittande kalsonger, så jag sover naken - om det nu är hygieniskt. Sedan skall jag börja att testa med aloe veran också, känns bäst att börja på den naturliga vägen.

Jag tvättar också i 60 grader, men tyvärr så finns det väldigt mycket underkläder som säljs som endast tål 40 graders tvätt eller än värre bara 30 grader.

Aloe vera har ganska oförtjänt gott rykte, det har ingen vidare vetenskaplig evidens för t.ex. eksem än mindre ev. svampinfektioner. Men det är inte direkt farligt så pröva går alltid =)
Citera
2015-05-21, 21:16
  #9
Medlem
Du borde lyssna på vad de sa på apoteket! Inotyol som är för röda babyrumpor är bäst och funkar. Smörj på ordentligt så det blir ett vitt hölje över skaven och vips om ca en-två dagar är det bättre. På hedersord!!!
Citera
2015-05-22, 02:41
  #10
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sstar1
Du borde lyssna på vad de sa på apoteket! Inotyol som är för röda babyrumpor är bäst och funkar. Smörj på ordentligt så det blir ett vitt hölje över skaven och vips om ca en-två dagar är det bättre. På hedersord!!!

Ok, tummis!!!
Citera
2015-05-22, 04:14
  #11
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Kan skaven bero på att huden gnids emot varandra när du springer?

Isf skulle jag testa klassiska "cykelbyxor" som drar ihop låren en aning och denna friktion blir inte lika påtaglig, dels för att mellanrummet skapas och tyget också blir en barriär mellan huden.
Citera
2015-05-22, 20:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ok, tummis!!!
Japp!!!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback