Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-18, 01:05
  #1
Medlem
Slovoviks avatar
Under 1900-talet formades partisystemet kring klasskillnaderna och vi fick de fem klassiska partierna. Vi hade lantbrukarpartiet (idag centerpartiet), arbetsklassens parti (Socialdemokraterna), borgarpartiet (moderaterna), samt de två partier som idag kallas vänsterpartiet och folkpartiet. Det jag inte kunnat läsa mig till är, vilka sociala grupper representerade dessa två?

Är det någon på Flashback som vet?
Citera
2015-05-18, 01:17
  #2
Medlem
akademiker, knarkare
Citera
2015-05-18, 01:18
  #3
Medlem
V verkar ju helt enkelt ha varit en utbrytargrupp ur S

Folkpartiet var ju från början liberaler, och enl. wiki hade sin grund i någon kille som drev fram världens första lag om tryckfrihet (i Sverige).

Liberalismen i sin tur hade ju sin grund i den Franska Revolutionen, som helt enkelt ämnade att skapa rättvisa åt alla för att sänka adeln en gång för alla. FP har tidigare kämpat för samtliga medborgares frihet, helt enkelt.

Kan man definiera gruppen som "alla utom adeln"? Annars vet jag inte. Medelklassen?
__________________
Senast redigerad av 3. 2015-05-18 kl. 01:22.
Citera
2015-05-18, 01:23
  #4
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
V verkar ju helt enkelt ha varit en utbrytargrupp ur S

Folkpartiet var ju från början liberaler, och enl. wiki hade sin grund i någon kille som drev fram världens första lag om tryckfrihet (i Sverige).

Liberalismen i sin tur hade ju sin grund i den Franska Revolutionen, som helt enkelt ämnade att skapa rättvisa åt alla för att sänka adeln en gång för alla. FP har tidigare kämpat för samtliga medborgares frihet, helt enkelt.

Kan man definiera gruppen som "alla utom adeln"? Annars vet jag inte. Medelklassen?

Skrevs världens första lag om tryckfrihet i Sverige?
Citera
2015-05-18, 01:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Skrevs världens första lag om tryckfrihet i Sverige?
Japps. Jag vill mig minnas det. Vi ska ha världens äldsta tryckfrihetslag tror jag
Citera
2015-05-18, 14:57
  #6
Medlem
Fiskfjolls avatar
Några kommunister uteslöts ur socialdemokraterna 1917 och bildade ett parti som mer passade dem än socialdemokraterna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback