Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-17, 17:29
  #1
Medlem
Jag har bestämt mig för att börja träna.
Problemet är att jag misshandlar min kropp, rent kostmässigt.
Ofta går det ett dygn mellan måltiderna. Jag äter pizza några gånger i veckan. Mycket godis.
Nu funderar jag på om kroppen behöver bunkra näring innan jag börjar träna.
Bör jag äta normalt ett tag först innan jag börjar träna?

Jag är 183cm lång och väger ca 77kg
Citera
2015-05-17, 19:26
  #2
Medlem
Hodurs avatar
Även om din näring suger så är träning bättre än ingen träning.

Börja redan nu.
Citera
2015-05-18, 21:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Även om din näring suger så är träning bättre än ingen träning.

Börja redan nu.

Håller med ovanstående, men se till att ta tag i kosten omedelbart! Om du äter enligt din beskrivning kommer du må som en gud bara genom att ändra kosten.

Dessutom kommer du att märka en (i mitt fall markant) ökning av aptit efter ett par träningsdagar
Citera
2015-05-19, 05:32
  #4
Medlem
Vad tror du fettcellerna används till? Kroppen "bunkrar" näring konstant, all mat du intar görs om till antingen aminosyror eller glykogen för fettinlagring. Men kroppen bränner också energi dygnet runt, även när du ligger på soffan. Det är det här vi kallar för energibalans.

När glykogendepåerna är tömda kommer kroppen uttöka förbränningen av fettceller för att frigöra energi.
Citera
2015-05-19, 09:38
  #5
Medlem
Men jag tänkte på protein, vitaminer och så...det lagras väl knappast.
Citera
2015-05-19, 17:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsson777
Men jag tänkte på protein, vitaminer och så...det lagras väl knappast.

Kroppen nöjer sig med små mängder åt gången. Vissa typer av överskott passerar njurarna (blir belastning) och pissas sedan ut. Andra tas upp genom tarmen. Du vill inte överdosera vitaminer för att "bunkra", kroppen fungerar inte så. Jag vet att Kalcium och Natrium lagras ihop med benmassan och svävar omkring i blodomloppet, men kan ha fel. Rätta mig gärna på den punkten.

Det är komplicerade grejer. Men tumregeln är att kroppen tar upp det den behöver, resten flyter omkring i kroppen och sedan pissar man ut det. Speciellt Vitamin C och B behöver kroppen få kontinuerligt för att fungera optimalt.

Läs på: http://www.norvital.se/sw/Vitaminguide/
Citera
2015-05-19, 20:47
  #7
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsson777
Men jag tänkte på protein, vitaminer och så...det lagras väl knappast.

Med det utgångsläge du beskrev i trådstarten så behöver du inte oroa dig för mer än en sak nu och det är att börja motionera.
Du kommer ganska omgående känna mer regelbundet behov av föda och så är du igång med din förbättring av både kost och motion.

Att fråga efter mer detaljer nu innan, är bara dåliga ursäkter för att avvakta lite till med starten.

Lycka till och glöm inte starta träningsjournaltråd här inne redan nu.

//Brute
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback