Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-12-03, 10:29
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Fine by me.. Jag är snart 60år och har nog med erfarenhet för både dig och migsjälv...

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag har googlat lite och inte hittat mer än vissa recept som har lite socker i. Typ matskedar. Så himla sött kan det omöjligt va, det känner man väl att det inte är? Eller också har jag fel på smaklökarna.

Skulle påstå att det är rätt nyttigt. Betydligt nyttigare än pizzan iaf.

Skulle inte tro att det ingår socker i sådana man gör själv. Men de smakar inte heller samma som den man hittar på lokala pizzerian antar jag. De ska stå och dra över natten så sockret och det andra sugs in i vitkålen om man ska göra det "rätt". Tror få som gör på samma sett som man gör på en pizzeria. Vare sig planering eller ingredienser.

Ber om ursäkt om jag har fel. Var ett antal år sedan jag jobbade på pizzerian. Och man kan ju inte använda bara en pizzeria som underlag.
Citera
2018-12-03, 11:01
  #26
Medlem
WalterSullivans avatar
Det är väl bara att ta surkål och vinäger med lite kryddor så vet man vad det är för macros på grejerna istället.
Citera
2018-12-03, 11:02
  #27
Medlem
CarolusXIIs avatar
Det enda nyttiga i den är kålen, resten är skräp.
Citera
2018-12-03, 11:05
  #28
Medlem
Dub1Downs avatar
Socker eller annat sötande används för att balansera syran, så man kan ha förhållandevis mycket socker i utan att det för den delen smakar för sött. Testa att göra två satser med lika mycket socker i varje men där du endast har syra (ättika/vinäger) i en utav dom så kommer du förstå vad jag menar.
Citera
2018-12-03, 12:05
  #29
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Skulle inte tro att det ingår socker i sådana man gör själv. Men de smakar inte heller samma som den man hittar på lokala pizzerian antar jag. De ska stå och dra över natten så sockret och det andra sugs in i vitkålen om man ska göra det "rätt". Tror få som gör på samma sett som man gör på en pizzeria. Vare sig planering eller ingredienser.

Ber om ursäkt om jag har fel. Var ett antal år sedan jag jobbade på pizzerian. Och man kan ju inte använda bara en pizzeria som underlag.

Dressingen i en "pizza sallad" är en helt vanlig vinegrett dressing, urgammalt recept och det finns ingen som helst anledning till att ha i socker att man har i salt ja och en del har i ganska mycket salt då det gör gästerna törstigare och de förhoppningsvis beställer mer drycker.

Vinäger i sig kan ha lite söta smaker beroende på vilken typ av vinäger som används, Dock tycks de flesta använda vanlig matättika då det är betydligt billigare. Dock VET jag att en del har använt rödvinsvinäger eller äppelcider vinäger som båda kan ha en antydan av sötma.
Citera
2018-12-03, 12:15
  #30
Avstängd
Haverisms avatar
Ständigt dessa förbannade trådar där idioter frågar om det eller detta "är nyttigt".

Ta som tumregel att ingenting någonsin är nyttigt om man äter för mycket av det. Ett enda kryddmått vispgrädde är inte onyttigt, däremot kan fem kilo selleri som äts på en och samma gång vara livsfarligt. Det gäller alltså att hålla koll på mängderna snarare än vad det är man äter.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback