Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-06-01, 14:54
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlemon
frågan är ju om det blir värt det ,räkna på verkstadskostnader, och delar,kan skilja väldigt lite pengar för att kunna köpa en bättre begagnad i samma modell.

Gjorde misstaget att lämmna in min första cross på verkstad då man var lat, landade runt 11-13 tusen för cylinder/vevstaksbyte och lite annat små tjaffs, jag hade kunnat få ner dom kostnaderna många tusenlappar om jag tagit tag i det själv ...

Arbetstimmar är dyrt ja
Citera
2015-06-01, 22:07
  #38
Medlem
Så många kommentarer nu att jag inte orkar citera.

Den var igång när den åkte i. Vad jag är rädd för om jag gör arbetet själv är att jag inte kan avgöra vad som måste bytas och sedan drar igång den och den skär på direkten.

Vad gäller kostnad har jag för mig från skolan att priset inte får överstiga en offert mer än 15%, eller har jag fel nu?
Citera
2015-06-26, 12:56
  #39
Medlem
Tänkte köra lite update på hur saker går:

Motorn lämnade jag som sagt in. Det blev inte så farligt, bytta ramlager och lite el-byte men inget omfattande. Jag har införskaffat ny hastighetsmätare, nytt tändlås, nytt batteri och nya reglage till styret. Detta landade på drygt 3.000:-. När jag slår på tändningen går hastighetsmätaren ingång iaf!

Startrelä ska bytas och när jag har fått i ny soppa och olja är det dags för sanningens ögonblick..
Citera
2015-06-26, 13:29
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredric.
Tänkte köra lite update på hur saker går:

Motorn lämnade jag som sagt in. Det blev inte så farligt, bytta ramlager och lite el-byte men inget omfattande. Jag har införskaffat ny hastighetsmätare, nytt tändlås, nytt batteri och nya reglage till styret. Detta landade på drygt 3.000:-. När jag slår på tändningen går hastighetsmätaren ingång iaf!

Startrelä ska bytas och när jag har fått i ny soppa och olja är det dags för sanningens ögonblick..

Spännande :-D
Citera
2015-07-10, 21:52
  #41
Medlem
Saker har tyvärr inte gått som jag tänkt mig.. Elstarten fungerar visserligen och motorn går runt när jag trycker på startknappen. Men efter att inte ha fått nån gnista bytte jag tändspole. Bensin kom heller inte fram så jag bytte bränslepump, vilken nu fungerar som den ska.

Men jag får fortfarande ingen gnista, när jag mäter strömmen på kablarna till spolen medan jag trycker in startknappen får jag utslag på allt mellan 7 och 30 volt... Men tändstiftet ger dock ingenting.

Tydligen fungerar cdi'n på min moped som så att den stryper tändningen om oljepumpen inte fungerar som den ska. Min slutsats är då att någon av dessa är paj, men hur vet jag vilken? Oljepumpen ger ingenting men det kan ju vara antingen att den är trasig eller att cdi'n är paj. Känns inte riktigt bra att chansa på vilken det är och sedan potentiellt ha köpt den ena i onödan.

Några tips?
Citera
2015-07-12, 12:47
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredric.
Saker har tyvärr inte gått som jag tänkt mig.. Elstarten fungerar visserligen och motorn går runt när jag trycker på startknappen. Men efter att inte ha fått nån gnista bytte jag tändspole. Bensin kom heller inte fram så jag bytte bränslepump, vilken nu fungerar som den ska.

Men jag får fortfarande ingen gnista, när jag mäter strömmen på kablarna till spolen medan jag trycker in startknappen får jag utslag på allt mellan 7 och 30 volt... Men tändstiftet ger dock ingenting.

Tydligen fungerar cdi'n på min moped som så att den stryper tändningen om oljepumpen inte fungerar som den ska. Min slutsats är då att någon av dessa är paj, men hur vet jag vilken? Oljepumpen ger ingenting men det kan ju vara antingen att den är trasig eller att cdi'n är paj. Känns inte riktigt bra att chansa på vilken det är och sedan potentiellt ha köpt den ena i onödan.

Några tips?

Hej, strömmen till spolen är OK (har jag för mig, mätte nåt liknande på en annan moped). Sen ut från spolen ska du få spänningar i 10000-voltklassen men det är omöjligt att mäta upp med en multimeter. Går det ström till spolen borde ju CDIn fungera.

Kan spolen vara kass eller är den bytt? Tändstiftet antar jag är nytt.
Citera
2015-07-13, 21:58
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Hej, strömmen till spolen är OK (har jag för mig, mätte nåt liknande på en annan moped). Sen ut från spolen ska du få spänningar i 10000-voltklassen men det är omöjligt att mäta upp med en multimeter. Går det ström till spolen borde ju CDIn fungera.

Kan spolen vara kass eller är den bytt? Tändstiftet antar jag är nytt.

Spolen är bytt. Jo, jag förstår att jag inte kan mäta gnistan i tändhatten. Men jag har förstått det som att om jag lägger tändstiftet mot jord ska jag tydligt se en gnista, vilket jag inte gör.
Citera
2015-07-13, 22:13
  #44
Moderator
Tystnads avatar
Underbar tråd "Don´t drive drunk"

Har du kollat eller bytt tändhatten och tändkabel?

Då jag hade moppe och min första skruttbil hade jag en del tändproblem som visade sig bestå i att det det var fel i tändhatten eller i dess kabelanslutning eller i själva tändkablen.
Nu vet jag inte hur dessa ser ut idag men då gick det "skruva" loss tändhatten från kablen vilket var en orsak till fel pga det blev glapp mellan tändhatt och kabel.

Är spolen och tändningen bytta kan det ju vara en tänkbar felkälla detta med tändkabel resp tändhatt och därför det inte ger gnista.
Citera
2015-07-14, 00:22
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Underbar tråd "Don´t drive drunk"

Har du kollat eller bytt tändhatten och tändkabel?

Då jag hade moppe och min första skruttbil hade jag en del tändproblem som visade sig bestå i att det det var fel i tändhatten eller i dess kabelanslutning eller i själva tändkablen.
Nu vet jag inte hur dessa ser ut idag men då gick det "skruva" loss tändhatten från kablen vilket var en orsak till fel pga det blev glapp mellan tändhatt och kabel.

Är spolen och tändningen bytta kan det ju vara en tänkbar felkälla detta med tändkabel resp tändhatt och därför det inte ger gnista.

Då jag har trott att problemen legat i att jag fått defekta delar har jag bytt både spole och hatt två gånger. Precis som du skriver har jag också tänkt tanken att det varit glapp mellan dessa två och därför provat att ta bort tändhatten och prova gnistan direkt från kabeln, vilket inte gett något utslag.
Citera
2017-07-30, 09:13
  #46
Medlem
potassios avatar
Hur gick det?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback