Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-16, 18:26
  #1
Medlem
Tjena! Moppen min, en Peugeot Spf3 har de senaste 10 månaderna legat på djupet och tagit det lugnt med fiskarna. Nu dock har jag på något vänster återförenats med min kära uppe på torra land.

Tror ni att det finns något hopp för att någon gång få den att fungera igen? Är verkligen inte kunnig inom ämnet men förmodar att de flesta motordelar och el-delar måste bytas men sedan bör den väl fungera?
Citera
2015-05-16, 18:28
  #2
Medlem
smurflers avatar
Ptja, maskinellt kan du alla gånger få igång den igen. Tror inte att överdrivet mycket måste bytas, men det måste plockas isär, rengöras och kontrolleras. Vet inte hur saker rostar under vattnet, dock.
Citera
2015-05-16, 18:29
  #3
Medlem
borde det inte bli billigare i längden o punga ut för en ny istället?
Citera
2015-05-16, 18:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Ptja, maskinellt kan du alla gånger få igång den igen. Tror inte att överdrivet mycket måste bytas, men det måste plockas isär, rengöras och kontrolleras. Vet inte hur saker rostar under vattnet, dock.

beror på om den legat i havsvatten eller i tex en sjö, olika ph och saltmängder m.m.
Citera
2015-05-16, 19:23
  #5
Medlem
Tror jag kommer billigare undan såhär, men en ny är ändå inte av intresse. Den låg i sötvatten, möjligtvisg lite bräckt.
Citera
2015-05-16, 19:58
  #6
Medlem
Rexxys avatar
Allting inuti motorn är nog ihoprostat. Som ramlager, vevlager o.s.v. Så allt det måste bytas. Sen om cylindern är utav gjutjärn måste den också renoveras. Förmodligen har hjullagerna gått samma öde till mötes och måste bytas. Så det kommer kosta lite.
Citera
2015-05-16, 20:06
  #7
Avstängd
POLYGR1Ps avatar
Plocka bort cylinder förgasare motorkåpor töm ur olja öppna upp alt som är relativt enkelt att öppna, ställ mopeden och motorn i ett varmt och torrt utrymme helst med en luftavfuktare som går på max. köp torrbollspåsar och stoppa i vid cylinder foten och vid kåpor .....

Fuktslukare
36375
Refill-påsar, 3 st. 64:90 SEKInköpslistan
Lägg till
Hyllplats: Välj varuhus

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-oc...re-2000019534/


Låt stå du kan även påskynda med att värme upp motorblock med värmepistol .... kör så ett par dagar sen införskaffar du en stor burk 5.56 dränk in motorn i alla skrymslen och ihåligheter ... på med torrbollspåsar igen hög värme gärna med några omgångar värmepistol .....


Fyll på med ny olja ... flöda igenom motorn med bensin ...... Be till gud.


Kan vara en enkel och billig lösning på ditt problem.

Lycka till.

Glöm inte att ta isär alla elkontakter blås rent med tryckluft och en snabb dusch 5.56...... luftifilter osv osv osv osv ...
Citera
2015-05-16, 20:14
  #8
Avstängd
POLYGR1Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Allting inuti motorn är nog ihoprostat. Som ramlager, vevlager o.s.v. Så allt det måste bytas. Sen om cylindern är utav gjutjärn måste den också renoveras. Förmodligen har hjullagerna gått samma öde till mötes och måste bytas. Så det kommer kosta lite.

Saker under vatten rostar inte så fort pga av förhållanden mellan vatten och syre inte är optimalt ....


@Ts sovit med saltvattenfiskar eller sötvattensfiskar?
Citera
2015-05-16, 20:59
  #9
Medlem
Jag har självklart bra med jobb att rengöra både ut och insida men utöver det tror ni alltså att själva det mekaniska maskineriet bör fungera?
Citera
2015-05-16, 21:02
  #10
Avstängd
POLYGR1Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredric.
Jag har självklart bra med jobb att rengöra både ut och insida men utöver det tror ni alltså att själva det mekaniska maskineriet bör fungera?

Ja.
Citera
2015-05-16, 21:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POLYGR1P
Ja.

Låter ju underbart!

Här har ni en bild på rackarn: http://imageshack.com/a/img908/64/AHHUun.jpg
Citera
2015-05-16, 21:16
  #12
Avstängd
POLYGR1Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredric.
Låter ju underbart!

Här har ni en bild på rackarn: http://imageshack.com/a/img908/64/AHHUun.jpg


Vill du göra det enkelt för dig prova tipsen i min post ovan, så där ser ju en crosscykel ut efter en tävling en regnig dag så
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback