Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-16, 15:04
  #1
Medlem
blackcloaks avatar
Det finns alltid ett sätt att tänka och prata om något som får det att låta hemskt, likaså finns det alltid ett sätt att tänka och prata om något som får det att låta fantastiskt. I vilken utsträckning kan man nyttja denna tes för att förändra sin tillvaro?
Citera
2015-05-16, 15:19
  #2
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackcloak
Det finns alltid ett sätt att tänka och prata om något som får det att låta hemskt, likaså finns det alltid ett sätt att tänka och prata om något som får det att låta fantastiskt. I vilken utsträckning kan man nyttja denna tes för att förändra sin tillvaro?

100%. Eller ja, inte förändra tillvaron men uppfattningen om den.
Citera
2015-05-16, 22:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackcloak
Det finns alltid ett sätt att tänka och prata om något som får det att låta hemskt, likaså finns det alltid ett sätt att tänka och prata om något som får det att låta fantastiskt. I vilken utsträckning kan man nyttja denna tes för att förändra sin tillvaro?

Om du har ekonomiskt oberoende inom 3 generationer kommer du säkerligen bygga din yrkeskarriär på detta, är du född till åttatillfem eller plöja åker kommer du jobba och tjäna pengar för att överleva som paradigm.
Citera
2015-05-16, 22:21
  #4
Medlem
W-Zinks avatar
Det är nog bäst att leva i den verklighet som de flesta lever i. Men jag vet inte om Sverige är det bästa landet just nu för att göra det. Allting är laddat och det flesta situationer följer ramar och mallar andra godtyckligt bestämmer. Det är mosaik och helheten är inte något större ordnat mönster. Kanske från vääääldigt långt i från man kan skönja något genomtänkt mönster.
Men det är svårt att se.
Citera
2015-05-17, 10:43
  #5
Medlem
blackcloaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Om du har ekonomiskt oberoende inom 3 generationer kommer du säkerligen bygga din yrkeskarriär på detta, är du född till åttatillfem eller plöja åker kommer du jobba och tjäna pengar för att överleva som paradigm.
Tror du missförstod mig lite, är inte särskilt intresserad utav att förändra min socioekonomiska situation, snarare i så fall att förändra mitt förhållningssätt till själva konceptet.

Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Det är nog bäst att leva i den verklighet som de flesta lever i. Men jag vet inte om Sverige är det bästa landet just nu för att göra det. Allting är laddat och det flesta situationer följer ramar och mallar andra godtyckligt bestämmer. Det är mosaik och helheten är inte något större ordnat mönster. Kanske från vääääldigt långt i från man kan skönja något genomtänkt mönster.
Men det är svårt att se.
Så bara för att det finns en rådande kutym så skall man följa den? Känner ibland att jag är trött på att konsumera kultur, jag vill skapa min egen. Populärkulturen har ju ökat drastiskt under den senaste tiden och desto mer utrymme den får desto mindre utrymme finns det för annan kultur. Jag kan ibland känna att våran nuvarande situation allt mer börjar likna en orwelliansk mardröm utav något slag.
Citera
2015-05-17, 10:56
  #6
Medlem
W-Zinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackcloak

Så bara för att det finns en rådande kutym så skall man följa den? Känner ibland att jag är trött på att konsumera kultur, jag vill skapa min egen. Populärkulturen har ju ökat drastiskt under den senaste tiden och desto mer utrymme den får desto mindre utrymme finns det för annan kultur. Jag kan ibland känna att våran nuvarande situation allt mer börjar likna en orwelliansk mardröm utav något slag.
Du verkar irriterad. Nej. Rådande 'kutym' är alldeles för godtycklig i dag. Dessutom är den alldeles för politisk laddad och infekterad. Det är svårt att bara vara i verkligheten. Verkligheten måste få lov att vara verkligheten. Men idag, menar jag, blir verkligheten en ickeverklighet eller en hyperverklighet. D.v.s. tecknen och symbolerna byter betydelse beroende på verklighet och kontext. Du hör ju hur det låter. Kaos. Utan ordning.

Att vilja skapa sin egen verklighet är vad som skapat problemen om man kan tala så generellt. Så för att förhindra ytterligare verkligheter. Bör man nog försöka leva i den riktiga verklighet. Den verklighet som de allra flesta lever i. Och i den meningen menade jag att Sverige nog inte är landet det bäst lämpar sig för.

Om du är trött på att konsumera andras kultur och vill skapa din egen. Har jag endast ett tips till dig. Skapa din egen kultur. Om du känner att din nuvarande situation börjar likna en 'orwelliansk' mardröm är det säkert så. Eller så är det inte så, och du kanske ska börja tvivla på dina egna känslor.
Citera
2015-05-17, 11:15
  #7
Medlem
blackcloaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Du verkar irriterad. Nej. Rådande 'kutym' är alldeles för godtycklig i dag. Dessutom är den alldeles för politisk laddad och infekterad. Det är svårt att bara vara i verkligheten. Verkligheten måste få lov att vara verkligheten. Men idag, menar jag, blir verkligheten en ickeverklighet eller en hyperverklighet. D.v.s. tecknen och symbolerna byter betydelse beroende på verklighet och kontext. Du hör ju hur det låter. Kaos. Utan ordning.

Att vilja skapa sin egen verklighet är vad som skapat problemen om man kan tala så generellt. Så för att förhindra ytterligare verkligheter. Bör man nog försöka leva i den riktiga verklighet. Den verklighet som de allra flesta lever i. Och i den meningen menade jag att Sverige nog inte är landet det bäst lämpar sig för.

Om du är trött på att konsumera andras kultur och vill skapa din egen. Har jag endast ett tips till dig. Skapa din egen kultur. Om du känner att din nuvarande situation börjar likna en 'orwelliansk' mardröm är det säkert så. Eller så är det inte så, och du kanske ska börja tvivla på dina egna känslor.
Absolut inte, uppskattar att du skriver.

Hur menar du med att man bör leva i den 'riktiga' verkligheten samtidigt som du föreslår att jag ska skapa min egen kultur? Hur gör du skillnad på dom två? Är inte ens verklighetsåskådning nästan till fullo betingad till följd utav kulturell 'programmering'?

Finner det lite knepigt när jag ska umgås med människor i grupp, det är som att det råder ett socialt konsensus om vad som är acceptabelt att säga och att jag till stor del således säger annat än det jag tänker trots att jag finner det ointressant.
Citera
2015-05-17, 11:33
  #8
Medlem
psykoshippiens avatar
Förstår inte varför man ska skapa sin egen verklighet då det bara är en mikrokosmos, som en liten tumör av medvetenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av blackcloak
Det finns alltid ett sätt att tänka och prata om något som får det att låta hemskt, likaså finns det alltid ett sätt att tänka och prata om något som får det att låta fantastiskt. I vilken utsträckning kan man nyttja denna tes för att förändra sin tillvaro?
Kommer ihåg någon tjej på nyhetsmorgon för ganska länge sedan, där la dem extremt ångestfyllt sken på att skapa sin egen verklighet, det var bara löjligt, och tjejen som pratade om det (skådespelerska) var som i ett frampsykat tillstånd av extrema känslor, ingenting kändes verkligt. Hon använde verktyget till en sorts kreativ process till en film, verkade väldigt "Patos" och nästan som om det vore enligt dogme95
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Det är nog bäst att leva i den verklighet som de flesta lever i. Men jag vet inte om Sverige är det bästa landet just nu för att göra det. Allting är laddat och det flesta situationer följer ramar och mallar andra godtyckligt bestämmer. Det är mosaik och helheten är inte något större ordnat mönster. Kanske från vääääldigt långt i från man kan skönja något genomtänkt mönster.
Men det är svårt att se.
Det är mosaik, sen spricker utan och faller ihop, bakom döljer sig totalt jävla mörker, bara svart ingen reflektion - är ungefär vad som sker om man vill leva socialt i sin egen verklighet i vardagliga Sverige...
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2015-05-17 kl. 11:40.
Citera
2015-05-17, 12:25
  #9
Medlem
W-Zinks avatar
Så här. Typ, Hermeneutik. Verkligheter i verkligheten. Min personliga hållning är att leva i verklighet ett. Ungefär, så att om du nu lever i din egen verklighet, lever du ändå ytterst i min verklighet. För det är den enda och riktiga. Någon sorts panteism.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback