Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-16, 14:35
  #1
Medlem
Vetefan vart jag skulle lägga denna tråd.

http://www.friatider.se/rekryterings...i-skandinavien

Citat:
Den person som ansvarar för rekrytering till islamistorganisationen IS är en invandrare som bor i Sverige eller Danmark enligt Hisham al-Hashimi, en terroristexpert vid den irakiska regeringen, skriver den danska tidningen Politiken.

Delar av artikeln bortredigerad enligt regel 1.02.

// mod


Göteborg låter väl inte helt otroligt?
__________________
Senast redigerad av Tinuviel 2015-05-16 kl. 17:58.
Citera
2015-05-16, 15:54
  #2
Medlem
OnTheWeeds avatar
Vill minnas att det var många från Sverige som åker till IS som kommer från Göteborg, har för mig jag såg något sånt på uppdrag granskning. Så Göteborg låter ju inte helt otroligt om jag minns rätt.
Citera
2015-05-17, 01:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnTheWeed
Vill minnas att det var många från Sverige som åker till IS som kommer från Göteborg, har för mig jag såg något sånt på uppdrag granskning. Så Göteborg låter ju inte helt otroligt om jag minns rätt.
Örebro har det nog också åkt ned många ifrån.......
Citera
2015-05-17, 01:59
  #4
Medlem
LilithSkovdes avatar
Jätteläskigt det här, om ni frågar mig. Vet vi vem rekryteringschefen är? Eller det kanske man inte gått ut med?
Citera
2015-05-17, 10:36
  #5
Moderator
Tinuviels avatar
Påståendet ifrågasätts av bland andra Magnus Ranstorp i en intervju i Jyllandsposten. Han är av uppfattningen att det är osannolikt att det rör sig om en rekryterare. Dessa nätverk är av en mer lös sammansättning och troligtvis handlar det om ett flertal som arbetar mer eller mindre oberoende av varandra.

Men OM det skulle finnas en är det mer sannolikt att han håller till i Sverige än i Danmark:
Citat:
Ifølge Magnus Ranstorp er rekrutteringen hos Islamisk Stat dog sandsynligvis organiseret på en måde, så den ikke behøver en decideret chef for hele Europa.

”Europa er sandsynligvis delt op i forskellige områder med forskellige ledere, så det er ikke kun en enkelt person, der står for koordineringen. Der er sandsynligvis flere ledere, der står for det.”
........

”Men hvis sådan en overordnet leder eksisterer, er det mere sandsynligt, at han befinder sig i Sverige end i Danmark. Der er et mere fjendtligt miljø i Danmark end i Sverige,” siger han og peger bl.a. på, at Danmark er mere kompakt end Sverige og derfor nemmere at overvåge.
http://m.jyllands-posten.dk/internat...eller+Sverige/
Citera
2015-05-17, 14:09
  #6
Medlem
Vet inte om friatider är den bästa källan precis.....
Citera
2015-05-17, 15:24
  #7
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Vet inte om friatider är den bästa källan precis.....
Nej, visst är det så. Men här kommer uppgifterna från danska Politiken, vilket Fria Tider också anger och länkar till i sin artikel:
http://politiken.dk/udland/fokus_int...eller-sverige/

Men oavsett källa, bör man granska uppgifterna. Jag tror att Ranstorp har en poäng i sin kritik. Det låter osannolikt att rekryteringen skulle ligga på en person när vi vet att IS arbetar brett med rekrytering via sociala medier, genom att de som åkt lockar ned andra etc.
Citera
2015-05-17, 20:10
  #8
Medlem
uakams avatar
Troligen han befinner sig i Sverige för helt enkel anledning, han förmodligen känner sig trygg och bekväm. Åker han fast, han kan hävda att han gör detta pga sin religiösa tro.

Jag funderar varför man inte ser heliga kossor på Sveriges gator!!! men kanske snart.
__________________
Senast redigerad av uakam 2015-05-17 kl. 20:54.
Citera
2015-05-19, 12:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uakam
Troligen han befinner sig i Sverige för helt enkel anledning, han förmodligen känner sig trygg och bekväm. Åker han fast, han kan hävda att han gör detta pga sin religiösa tro.

Jag funderar varför man inte ser heliga kossor på Sveriges gator!!! men kanske snart.

Sverige är för lamt!!
Citera
2015-05-19, 12:05
  #10
Medlem
Så... varför går de inte bara och griper karln?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback