Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-06-07, 16:57
  #49
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Skulle vilja vete hur mkt kråkor/korp kostar bönderna? Måste röra sej om miljonbelopp varje år..
Dom är själva fan på att hacka hål på ensilagebalar som blir förstörda om dom inte hålet tejpas igen omg, Bara ifjol köpte min kompis tejp för 4000:- trots att han va och plockade igen balarna så snabbt de bara gick efter pressen så hade de blivit hål i 40% av balarna..
För 3 år sedan hans de inte med att hämta balarna samma dag utan dagen därpå, Då hade korpen varit å slitit upp hål stora som snusdosor så dom gick inte laga med tejp. Så det blev ca 125 ton (100 balar) grönfoder att dumpa Även bönder med plansilo har problem att dom hackar hål i täckplasten vilket gör att mkt foder får dumpas pga att det möglar där det blivit hål..
Förra veckan va det på en åker bredvid en bonde över 50 korpar, Tror jag aldrig sett så många samtidigt så korpen har ökat ordentligt här.. Trodde först de va bonden som dumpat slaktavfall men när jag körde förbi andra dagar gick dom runt lite överallt på den ca 2 ha stora åkern bredvid E4..
Men som nån skrev börjar de bli sällsynt med tofsvipor och storspov, Kråkor korp tranor finns de hur mkt som helst av nu..

Citat:
Ursprungligen postat av Ssadulisten
Känner igen det där problemet med att dom pickar hål i ensilagebalarna... Det problemet har vi också på gården jag jobbar på.

Ett tips är att skjuta en kråka sen hänga upp den någonstans vid balarna för då vågar dom sig inte dit.

Samma problem här i mina trakter. Att hänga upp en död kråka funkar. Men bara ett tag.

En annan bra metod är att spänna och hänga upp presentband ovanför balarna. De för oväsen med väder och vind sen. Dock är det lite problematiskt att underhålla, brukar inte hålla så länge.

Det som absolut funkar bäst i mina trakter är tjära. "Måla" tjära på balarna med en pensel. Det funkar mycket bra. Tipsa om det till era vänner.

Edit: Spillolja funkar också. Om man inte vill investera i tjära. Med spillolja kan jag tänka mig att ju mer tjock och illaluktande desto bättre effekt. Har inte riktigt koll på det sistnämnda.
Citera
2015-06-07, 21:14
  #50
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Varför vänta till dess? Köp en stor råttfälla och lägg ut med lite mat på så ska du se att det löser sig snabbt.

Eller en köttbulle på en fiskkrok med ett par meter lina fäst i något stadigt.
Nej, ska den bekämpas blir det med hagel, och jag väntar nog in säsongen för säkerhets skull. Även om den inte verkar samla föda åt ungar så vill jag inte chansa.

Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Prova ät!

Om köttet är väldigt segt (vilket ofta är fallet med gammelkråkor) kan du låta det dra i mjölk över en natt. Blir betydligt mörare och trevligare då.
Nja, vettefan om det är så lockande.. Jag har provat alligator och pytonorm, och bara vetskapen om vad det var fick bitarna att växa i munnen.. Vi får se..
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback