Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-16, 04:27
  #1
Medlem
Var och handlade på ICA för några veckor sedan och såg en jakttidning. Sneglade på omslaget och det stod någonting om att jaga kråkor. Varför? Tycker inte direkt man ska förbjuda jakt eller någonting men vad gör kråkorna som stör? Äter dem upp för mycket grödor eller vadå? Hålla koll på deras antal? Jag menar kråkor käkar inte direkt upp boskap eller hotar bebisar.
Citera
2015-05-16, 04:36
  #2
Medlem
Det finns folk som äter dem. Tennstopet i Stockholm är en klassisk krog som har kråka på menyn.
Citera
2015-05-16, 06:22
  #3
Medlem
Knotknets avatar
Så vitt jag vet så anser jägare att Kråkor är skadedjur som Jägare anser om alla djur som är högt upp i näringskedjan. Det är dags att börja skjuta ointelligenta och obildade jägare tycker jag.
Citera
2015-05-16, 07:42
  #4
Medlem
Själv skjuter jag inga kråkor - men jag kan förstå resonemang om att man vill hålla ner en art för att gynna en annan. Vissa kråkfåglar är till exempel boplundrare, andra hackar ögonen ur sina byten (harungar t.ex.), och andra förstör kanske för nån som odlar jordgubbar. Bara för att det inte är begripligt för dig i din sfär så tycker jag inte att du ska börja skjuta jägare.

Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Så vitt jag vet så anser jägare att Kråkor är skadedjur som Jägare anser om alla djur som är högt upp i näringskedjan. Det är dags att börja skjuta ointelligenta och obildade jägare tycker jag.
Citera
2015-05-16, 08:02
  #5
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Så vitt jag vet så anser jägare att Kråkor är skadedjur som Jägare anser om alla djur som är högt upp i näringskedjan. Det är dags att börja skjuta ointelligenta och obildade jägare tycker jag.

Kråkfåglar är att klassa som skadedjur och bör hållas i rimliga antal. Besök en soptipp så får du se. Själv skjuter jag mest kråkor för att det är kul och bra träning inför fågeljakten.

Sedan är vårkråka en gammal klassisk rätt. Nuförtiden är det nog bara neråt Skåne man upprätthåller traditionen. Men det är kråkungarna som man skjuter när dom hoppat ut ur boet, men inte är riktigt flygfärdiga ännu. Då är dom som mörast och godast.
Citera
2015-05-16, 09:59
  #6
Medlem
acerblazerlols avatar
Kråkan gynnas av människans brutna landskap vilket innebär att andra fåglars ägg/ungar samt småviltaungar får det svårt
Jägare vill inte utrota kråka men däremot hålla dom under kontroll.
Citera
2015-05-16, 11:42
  #7
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Kråkfåglar är att klassa som skadedjur och bör hållas i rimliga antal. Besök en soptipp så får du se. Själv skjuter jag mest kråkor för att det är kul och bra träning inför fågeljakten.

Sedan är vårkråka en gammal klassisk rätt. Nuförtiden är det nog bara neråt Skåne man upprätthåller traditionen. Men det är kråkungarna som man skjuter när dom hoppat ut ur boet, men inte är riktigt flygfärdiga ännu. Då är dom som mörast och godast.


Har bott i Skåne hela mitt liv och aldrig sett någon restaurang som erbjuder Kråka.
Du menar kanske Råka?
Citera
2015-05-16, 12:02
  #8
Avstängd
Dom bruka väl ta ägg också? men aa, kråka skata å korp. Sanna som bara finns men är i vägen å gör sig bäst på soptipp och i städer

Ett dåligt argument för jägare tror jag då dom knappast är hot mot jaktvilt. Iaf inte i nån större skara
Citera
2015-05-16, 12:21
  #9
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Så vitt jag vet så anser jägare att Kråkor är skadedjur som Jägare anser om alla djur som är högt upp i näringskedjan. Det är dags att börja skjuta ointelligenta och obildade jägare tycker jag.

Hej,

Tre frågor till dig.

1. Har du någonsin sett en kråka?
2. Hur många kråkor har du sett på ett och samma ställe?
3. Vad äter en kråka?

Ja, du får använda Google.

Före du kallar jägare ointelligenta så vill jag att du tar reda på varför vi jägare tycker det är nödvändigt att jaga kråka. Kan du göra så mycket research? Återkom sedan.
Citera
2015-05-16, 15:49
  #10
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradingfin1983
Hej,

Tre frågor till dig.

1. Har du någonsin sett en kråka?
2. Hur många kråkor har du sett på ett och samma ställe?
3. Vad äter en kråka?

Ja, du får använda Google.

Före du kallar jägare ointelligenta så vill jag att du tar reda på varför vi jägare tycker det är nödvändigt att jaga kråka. Kan du göra så mycket research? Återkom sedan.
Hej,

om man ska vara jägare så bör man ha enormt mycket mer kunskap om djur och natur än dina wikipediafrågor. Men jag ska ändå hjälpa till och svara på frågorna. Jag vill dock framhålla att du aldrig ska överväga att bli jägare.
1. Ja massor av gånger, det är en oerhört vanlig fågel i Sverige.
2. Jag har aldrig ägnat mig åt fågelinventering, men jag har sett relativt stora flockar. Kråkor är allätare i ordets rätta bemärkelse.
Citera
2015-05-16, 16:06
  #11
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Hej,

om man ska vara jägare så bör man ha enormt mycket mer kunskap om djur och natur än dina wikipediafrågor. Men jag ska ändå hjälpa till och svara på frågorna. Jag vill dock framhålla att du aldrig ska överväga att bli jägare.
1. Ja massor av gånger, det är en oerhört vanlig fågel i Sverige.
2. Jag har aldrig ägnat mig åt fågelinventering, men jag har sett relativt stora flockar. Kråkor är allätare i ordets rätta bemärkelse.

Frågorna var riktade till dig. Jag är jägare och kan min kråka.

Varför anser vi jägare att det är viktigt att jaga kråka? Den frågan måste du väl ändå bemöda dig att svara på eftersom du kallar oss ointelligenta? Om du inte kan svara på den frågan, så ser jag det aningen löjligt att du hackar ner på oss.
Citera
2015-05-16, 16:29
  #12
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradingfin1983
Frågorna var riktade till dig. Jag är jägare och kan min kråka.

Varför anser vi jägare att det är viktigt att jaga kråka? Den frågan måste du väl ändå bemöda dig att svara på eftersom du kallar oss ointelligenta? Om du inte kan svara på den frågan, så ser jag det aningen löjligt att du hackar ner på oss.
Hur ska jag kunna besvara på frågan om varför du är ointelligent och okunnig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback